Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klasik Türk Edebiyatı Tarihi I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB3013 Klasik Türk Edebiyatı Tarihi I 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
 Klasik Türk edebiyatı tarihinde başlangıçtan 16. yüzyıl sonuna kadar önemli şair/yazar ve eserlerin bilinmesini sağlamak. 
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri 2019-2020 Güz döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
Temel Kaynaklar -LEVEND, Agah Sırrı (1988), Türk Edebiyatı Tarihi, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.

-ŞENTÜRK Ahmet Atilla, KARTAL Ahmet (2007), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders içeriğinin aktarılması, eski Türk edebiyatı tarihine genel bir giriş ve Türk dilinin ilk yazılı verimleri. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
2. Hafta İslam etkisi altındaki ilk eserler: Kutadgu Bilig, Atabetü'l-Hakâyık, Dîvânu Lugati't-Türk, Dîvân-ı Hikmet... anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
3. Hafta Selçuklu, Anadolu Selçuklu ve Beylikler dönemi edebiyatlarının özellikleri. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
4. Hafta 14. yüzyılın önemli temsilcileri ve eserleri (Ahmedî, Kadı Burhaneddin vd.). anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
5. Hafta 14. yüzyıl mesnevi ve mensur eserlerinden örnekler. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
6. Hafta 15. yüzyılın önemli temsilcileri ve eserleri (Nevâyî, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necati vd). anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
7. Hafta 15. yüzyıl mesnevi ve mensur eserlerinden örnekler. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
8. Hafta Ara Sınav Ara Sınav
9. Hafta 16. yüzyılın önemli temsilcileri ve eserleri (Fuzûlî, Zâtî, Bâkî, Hayâlî vd.). anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
10. Hafta 16. yüzyıl mesnevi yazarları ve eserleri. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
11. Hafta 16. yüzyıl tarih, biyografi yazarları ve eserleri. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
12. Hafta Başlangıçtan 16. yüzyıl sonuna kadar tezkirecilik: Yazarlar ve tezkirelerin özellikleri. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
13. Hafta Şerh edebiyatı ve sözlükler. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
14. Hafta 16. yüzyıl mensur eserleri. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
15. Hafta Nazirecilik ve nazire mecmuaları. anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Yüzyıllara göre, önemli şair/yazar ve eserleri belirtir.
ÖÇ-2Mesnevi edebiyatının önemli temsilcilerini ve eserlerin yüzyıllara göre özelliklerini tanır.
ÖÇ-3Mensur eserler ve özelliklerini belirtir.
ÖÇ-4Biyografi ve tarih eserlerini çözümler.
ÖÇ-5Şerh ve sözlüklerin önemini açıklar.
ÖÇ-6Nazireciliğin etki ve fonksiyonunu tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6