Lisans
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
İşletme *
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

İşletme * Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / FAMILY BUSINESS IN THE TURKISH ECONOMY

FAMILY BUSINESS IN THE TURKISH ECONOMY

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
BUS0173 FAMILY BUSINESS IN THE TURKISH ECONOMY 2/0/0 SA English 4
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrenciye bir aile şirketinde hizmet verebilecek ve / veya kendi girişimini kurabilecek bilgi ve pratik becerileri kazandırmaktır
Ön Koşullar Aile işletmeleri konusunda kendini geliştirmeyi hedeflemek
Eş Koşullar Aile işletmeleri konusunda kendini geliştirmeyi hedeflemek
Özel Koşullar orta düzey ingilizce derse katılım ve yoklama dikkate alınacaktır
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Didem Kayalıdereden, Pınar Sarp
Asistanlar Ar.Gör. Tuğçe Kumral
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri email ile randevu alınabilir - d.kayalidereden@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Lectures, class discussions, reading materials form the textbook, lecture notes and assignments.

 

Temel Kaynaklar

1. Family Business, First Edition, by Ernesto J. Poza Copyright © 2004 South-Western/Thomson Learning

2. Some recent articles related to family business 

 

Diğer Kaynaklar 1. Some recent Turkish academic publications and international reports related to family business 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Family Business. What makes it different? presentation and discussions
2. Hafta Family Business Governance presentation and discussions
3. Hafta Generational Difference in involvement of family members management of family business in Turkey presentation and discussions
4. Hafta Promoting strategic growth presentation and discussions
5. Hafta Family Constitution and Sustainability presentation and discussions
6. Hafta Institutionalization and professional management presentation and discussions
7. Hafta Midterm Mİdterm
8. Hafta Case study - An International report analysis forum with students
9. Hafta Critical role of non-family managers presentation and discussions
10. Hafta Guest Speaker presentation
11. Hafta Family Culture presentation and discussions
12. Hafta Challenges of Turkish Family Businesses presentation and discussions
13. Hafta The Future Can the Family Business Compete and Thrive? presentation and discussions
14. Hafta Wrap-up presentation and discussions
15. Hafta Final Final
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Kısa sınav(lar) 1 20
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 40


ÖÇ-1Aile şirketi kavramını tanımlamak ve kavramsal olarak farklılaştırmak
ÖÇ-2Türkiye'de aile işletmelerinin güçlü ve zayıf yanlarının ifade edilebilmesi
ÖÇ-3Kurumsallaşmayı kavramsal olarak analiz edebilmek ve aile işletmelerinde nasıl uygulanacağını göstermek
ÖÇ-4Kurumsallık temel prensiplerine göre aile üyelerini incelemek ve kritik etmek
ÖÇ-5Aile işletmelerinde farklı jenerasyonların etkin görev ve sorumluluğu ilgili modelleme çalışması
Program Çıktıları
PÇ-1Having basic theoretical knowledge about business
PÇ-2Able to have interest, curiosity and research competence by using the information learned during his education,
PÇ-3Having an interdisciplinary and inquisitive approach to business problems, being able to integrate quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models, and having analytical thinking ability,
PÇ-4Able to see businesses as a whole based on a system approach, have knowledge of defining, designing and modeling business problems, use the latest technologies and interpret the results obtained,
PÇ-5Able to understand changes in environmental conditions to ensure long-term corporate sustainability; Able to develop corporate, business and functional strategies that adapt to the environment; Able to implement and control strategies,
PÇ-6As a leader and team member, being prone to group work, being able to take responsibility proactively, and being able to take initiative in solving technical and managerial problems that require high-level equipment,
PÇ-7Able to synthesize theoretical and practical knowledge in the field of business by using at least one foreign language at an advanced level, verbally and in writing, and successfully manage communication in businesses,
PÇ-8Able to develop and use skills for social relations such as effective oral and written communication, empathy and listening skills, relationship management and persuasion skills, negotiation skills,
PÇ-9Research for the business management discipline produces graduates who can effectively use advanced computer programs preferred in fields such as accounting, finance, human resources, production and project management.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9