Bu dersin amacı, örgütlerin neden ve nasıl değiştiğini ve bu değişim sürecinin yöneticiler tarafından nasıl yönetildiğinin ve yönlendirildiğinin incelenmesidir. Bu ders kapsamında örgütlerde yaşanan değişim türleri arasındaki farklılıkların belirlenmesi ve bu farklılıkların başarılı bir şekilde yönetilmesi, değişimi kolaylaştıran örgütsel yapı ve yaklaşımların tartışılması amaçlanmaktadır.
Erdoğan, İ. (2015). Eğitimde Değişim Yönetimi. Pegem Akademi Yayıncılık
Helvacı, M. A. (2015). Eğitim Örgütlerinde Değişim Yönetimi (İlke, Yöntem ve Süreçler). Nobel Akademik Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
Harris, A. (2002). School improvement: What is in it for schools. London: Routledge&Falmer.
Hargreaves, A. (1994). Changing teachers changing times. London: Teachers College.
Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. New York: Teachers College.
Özdemir, S. (2019). Eğitimde örgütsel yenileşme. Ankara: Pegem.
Özden, Y. (2017). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem.
Eğilmez, M. (2018). Değişim sürecinde Türkiye. İstanbul: Remzi.
Rose, T. (2019). Ortalamanın sonu. İstanbul: Paloma.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Değişim, Değişime İlişkin Temel Kavramlar
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2. Hafta
Değişim Türleri, Değişimin Amaçları ve Yararları
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3. Hafta
Değişim Süreci
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4. Hafta
Değişim Yönetimi, Değişimi Etkileyen İç ve Dış Etkenler
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5. Hafta
Değişim Programı, Değişimin Uygulanması ve Değerlendirilmesi
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6. Hafta
Bir Değişim Modeli Olarak Stratejik Planlama
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7. Hafta
Ara Sınav
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8. Hafta
Değişim Yönetimi ve Liderlik
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9. Hafta
Liderlik Türleri
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10. Hafta
Değişim Yönetiminde Temel Alınması Gereken İlkeler
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11. Hafta
Değişim ve Örgütsel Yapı
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12. Hafta
Eğitimde Değişim ve Vizyon
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13. Hafta
Değişim Sürecinde Uyulması Gereken Gerçekler
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14. Hafta
Yönetilemeyen Değişim Girişimleri
Sözlü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15. Hafta
Final Ödevi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
60
ÖÇ-1
1.Eğitim örgütlerinde değişim yaratan içsel ve dışsal güçleri değerlendirebilir.
ÖÇ-2
2.Eğitim örgütlerinde değişim yönetimine ilişkin kavram, terim, olgu ve soyutlamaları açıklar.
ÖÇ-3
3.Eğitim örgütlerinde değişim yaratan içsel ve dışsal parametreleri açıklar.
ÖÇ-4
4.Değişim yaratan güçlerle örgütsel yapı ve süreçlerle olan ilişkisini çözümler. Farklı yönetim ve örgüt modellerinde değişim yönetim süreçlerinin nasıl işlediğini değerlendirebilir
ÖÇ-5
5.Farklı yönetim kuramlarını açıklar.
ÖÇ-6
6.Farklı yönetim kuramlarında değişim süreçlerini ve yönetim tasarımını karşılaştırır.
ÖÇ-7
7.Farklı örgüt modellerini açıklar.
ÖÇ-8
8.Farklı örgüt modellerinde değişim süreçlerini ve yönetim tasarımını karşılaştırır.
ÖÇ-9
9.Farklı değişim yönetim modellerini eğitim örgütlerinin kendine özgü doğasını dikkate alarak karşılaştırır.
ÖÇ-10
10.Farklı değişim yönetim modellerinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ-11
11.Değişimle ilgili bilimsel araştırmaları okul bağlamında analiz eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eğitim yönetimi ve planlaması alanında geliştirilmiş olan kuramları açıklar ve uygular.
PÇ-2
EYP’ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygular.
PÇ-3
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanında etkin rol alabilir, liderlik görevi üstlenir.
PÇ-4
Eğitim ve eğitim yönetimi alanıyla ilgili bilimsel gelişmeleri ve değişimi takip edebilir ve analiz eder.
PÇ-5
EYP alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm önerileri geliştirerek, uygular.
PÇ-6
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve kuramları şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-7
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanındaki sorunların çözümünde Eğitim Bilimleri, Sosyoloji, Felsefe, Psikoloji, İşletme-İktisat, Tarih gibi ilişkili disiplinlerden yararlanır.
PÇ-8
Farklı ülkelerin eğitim sistemleri ve yönetim alanındaki uygulamalarından Türkiye’deki eğitimin sorunlarına çözüm önerileri geliştirmek için yararlanır.
PÇ-9
Etik ilkelerin farkında olur ve bu ilkeleri alandaki uygulamalara yansıtır.
PÇ-10
Temel istatistikleri uygular ve yorumlar.
PÇ-11
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili bağımsız akademik çalışmalar yapar.