Eğitim Yönetiminin Kuramsal Temelleri dersinin amacı, yönetim ve eğitim yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklamak, eğitim yönetimi alanında güncel yönetim kuram ve yaklaşımlarını açıklamak, Türkiye’de eğitim yönetimi uygulamalarını çağdaş yönetim kuramları açısından incelemek ve değerlendirmektir.
Ön Koşullar
Ön koşul ders bulunmamaktadır.
Eş Koşullar
Eş koşul ders bulunmamaktadır.
Özel Koşullar
Öğrencilerin derse %70 oranında devamı ve derse etkin katılımı önemlidir.
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Sultan Bilge KESKİNKILIÇ KARA
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 18:00-20:50
Görüşme Saatleri ve Yeri
Görüşmeler randevu alınarak öğretim üyesine uygun gün ve saatte yapılacaktır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Yüz yüze anlatım, soru cevap, tartışma. Öğrenciler derse hazırlıklı gelerek sınıf için tartışmalara etkin olarak katılmalıdırlar.
Temel Kaynaklar
Morgan, G., Bulut, G., & Dicleli, Z. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. Mess.
Bursalıoğlu, Z. (2003). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Hanson, E. M. (1996). Educational administration and organizational behavior. Allyn & Bacon, A Simon & Schuster Company, 160 Gould Street, Needham Heights, MA 02194-2310.
Hoy, W. K., Miskel, C. G., & Tarter, C. J. (1991). Educational administration: Theory, research, and practice.
Eğitim Yönetimi alanında yazılmış her tür bilimsel makale.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma / Ders hakkında bilgi; Örgüt, Yönetim, Yönetici, Eğitim Yönetimi, Eğitim Yöneticisi Kavramlarının Tanımı ve Açıklanması
2. Hafta
F. Taylor ve Bilimsel İşletmecilik Kuramı, kuramın eğitim yönetimine yansımaları, H. Fayol ve Genel Yönetim
Kuramı, Yönetim süreçleri.
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
3. Hafta
M. Weber ve Bürokratik Yönetim, Kuramın eğitim
yönetimine yansımaları: Tartışma: Makine Olarak Örgütler
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
4. Hafta
E. Mayo ve Yönetimde İnsan İlişkileri, Mc. Gregor ve X/Y kuramı, A. Maslow ve İnsan İhtiyaçları Kuramı,
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
5. Hafta
C. Argyris ve Olgunlaşma Kuramı. E. Berne ve “Ego
durumları”nın Yönetime etkisi
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
6. Hafta
Paradigma kavramı, Bilim tarihinde paradigmatik
dönüşümler ve bu dönüşümlerin eğitime ve yönetime yansımaları, Kaos Kuramı, Karmaşıklık Kuramı
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
7. Hafta
Response paperların sunulması ve tartışılması
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
9. Hafta
Sistem Kuramı, Açık bir sistem olarak okul ve ögeleri
Durumsallık Yaklaşımı.Tartışma: Organizma olarak
örgütler.
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
10. Hafta
………Filminin Yönetim Kuramları açısından analizi
yapılacak ve tartışılacak-
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
11. Hafta
Eğitim yöneticilerinin seçilmesi, yetiştirilmesi ve
atanması süreci, Tartışma
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
12. Hafta
Tartışma ve ödev sunumları
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
13. Hafta
Tartışma ve ödev sunumları
Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
14. Hafta
Değerlendirme
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Derse Devam / Katılım
1
5
Makale analizi
1
10
ÖÇ-1
I. Yönetim ve eğitim yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2
II. Eğitim yönetimi alanında güncel yönetim kuram ve yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ-3
III. Yönetim süreçlerini bilir ve okullarda her bir sürecin nasıl uygulanması gerektiğini açıklar.
ÖÇ-4
IV. Okullarda yönetim süreçlerinin uygulanma durumunu değerlendirir.
ÖÇ-5
V. Eğitim yönetimi alanında yazılmış makaleleri yönetim bilimi çerçevesinde eleştirel biçimde okur.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eğitim yönetimi ve planlaması alanında geliştirilmiş olan kuramları açıklar ve uygular.
PÇ-2
EYP’ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygular.
PÇ-3
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanında etkin rol alabilir, liderlik görevi üstlenir.
PÇ-4
Eğitim ve eğitim yönetimi alanıyla ilgili bilimsel gelişmeleri ve değişimi takip edebilir ve analiz eder.
PÇ-5
EYP alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm önerileri geliştirerek, uygular.
PÇ-6
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve kuramları şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-7
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanındaki sorunların çözümünde Eğitim Bilimleri, Sosyoloji, Felsefe, Psikoloji, İşletme-İktisat, Tarih gibi ilişkili disiplinlerden yararlanır.
PÇ-8
Farklı ülkelerin eğitim sistemleri ve yönetim alanındaki uygulamalarından Türkiye’deki eğitimin sorunlarına çözüm önerileri geliştirmek için yararlanır.
PÇ-9
Etik ilkelerin farkında olur ve bu ilkeleri alandaki uygulamalara yansıtır.
PÇ-10
Temel istatistikleri uygular ve yorumlar.
PÇ-11
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili bağımsız akademik çalışmalar yapar.