Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Eğitim Yönetimi ve Planlaması (Tezsiz)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eğitim Yönetiminin Kuramsal Temelleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
EYP5123 1 Eğitim Yönetiminin Kuramsal Temelleri 3/0/0 Z Türkçe 6
Dersin Amacı
Eğitim Yönetiminin Kuramsal Temelleri dersinin amacı, yönetim ve eğitim yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklamak, eğitim yönetimi alanında güncel yönetim kuram ve yaklaşımlarını açıklamak, Türkiye’de eğitim yönetimi uygulamalarını çağdaş yönetim kuramları açısından incelemek ve değerlendirmektir.
Ön Koşullar Ön koşul ders bulunmamaktadır.
Eş Koşullar Eş koşul ders bulunmamaktadır.
Özel Koşullar Öğrencilerin derse %70 oranında devamı ve derse etkin katılımı önemlidir.
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Sultan Bilge KESKİNKILIÇ KARA
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 18:00-20:50
Görüşme Saatleri ve Yeri Görüşmeler randevu alınarak öğretim üyesine uygun gün ve saatte yapılacaktır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yüz yüze anlatım, soru cevap, tartışma. Öğrenciler derse hazırlıklı gelerek sınıf için tartışmalara etkin olarak katılmalıdırlar. 
Temel Kaynaklar

Morgan, G., Bulut, G., & Dicleli, Z. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. Mess.

Bursalıoğlu, Z. (2003). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.

Diğer Kaynaklar

Hanson, E. M. (1996). Educational administration and organizational behavior. Allyn & Bacon, A Simon & Schuster Company, 160 Gould Street, Needham Heights, MA 02194-2310.

 

Hoy, W. K., Miskel, C. G., & Tarter, C. J. (1991). Educational administration: Theory, research, and practice.

 

Eğitim Yönetimi alanında yazılmış her tür bilimsel makale.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma / Ders hakkında bilgi; Örgüt, Yönetim, Yönetici, Eğitim Yönetimi, Eğitim Yöneticisi Kavramlarının Tanımı ve Açıklanması
2. Hafta F. Taylor ve Bilimsel İşletmecilik Kuramı, kuramın eğitim yönetimine yansımaları, H. Fayol ve Genel Yönetim Kuramı, Yönetim süreçleri. Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
3. Hafta M. Weber ve Bürokratik Yönetim, Kuramın eğitim yönetimine yansımaları: Tartışma: Makine Olarak Örgütler Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
4. Hafta E. Mayo ve Yönetimde İnsan İlişkileri, Mc. Gregor ve X/Y kuramı, A. Maslow ve İnsan İhtiyaçları Kuramı, Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
5. Hafta C. Argyris ve Olgunlaşma Kuramı. E. Berne ve “Ego durumları”nın Yönetime etkisi Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
6. Hafta Paradigma kavramı, Bilim tarihinde paradigmatik dönüşümler ve bu dönüşümlerin eğitime ve yönetime yansımaları, Kaos Kuramı, Karmaşıklık Kuramı Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
7. Hafta Response paperların sunulması ve tartışılması Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
8. Hafta Ara Sınav Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
9. Hafta Sistem Kuramı, Açık bir sistem olarak okul ve ögeleri Durumsallık Yaklaşımı.Tartışma: Organizma olarak örgütler. Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
10. Hafta ………Filminin Yönetim Kuramları açısından analizi yapılacak ve tartışılacak- Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
11. Hafta Eğitim yöneticilerinin seçilmesi, yetiştirilmesi ve atanması süreci, Tartışma Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
12. Hafta Tartışma ve ödev sunumları Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
13. Hafta Tartışma ve ödev sunumları Anlatım, soru-cevap tekniği, tartışma
14. Hafta Değerlendirme
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 10
Derse Devam / Katılım 1 5
Makale analizi 1 10


ÖÇ-1I. Yönetim ve eğitim yönetimi ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2II. Eğitim yönetimi alanında güncel yönetim kuram ve yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ-3III. Yönetim süreçlerini bilir ve okullarda her bir sürecin nasıl uygulanması gerektiğini açıklar.
ÖÇ-4IV. Okullarda yönetim süreçlerinin uygulanma durumunu değerlendirir.
ÖÇ-5V. Eğitim yönetimi alanında yazılmış makaleleri yönetim bilimi çerçevesinde eleştirel biçimde okur.
Program Çıktıları
PÇ-1Eğitim yönetimi ve planlaması alanında geliştirilmiş olan kuramları açıklar ve uygular.
PÇ-2EYP’ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygular.
PÇ-3Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanında etkin rol alabilir, liderlik görevi üstlenir.
PÇ-4Eğitim ve eğitim yönetimi alanıyla ilgili bilimsel gelişmeleri ve değişimi takip edebilir ve analiz eder.
PÇ-5EYP alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm önerileri geliştirerek, uygular.
PÇ-6Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve kuramları şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-7Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanındaki sorunların çözümünde Eğitim Bilimleri, Sosyoloji, Felsefe, Psikoloji, İşletme-İktisat, Tarih gibi ilişkili disiplinlerden yararlanır.
PÇ-8Farklı ülkelerin eğitim sistemleri ve yönetim alanındaki uygulamalarından Türkiye’deki eğitimin sorunlarına çözüm önerileri geliştirmek için yararlanır.
PÇ-9Etik ilkelerin farkında olur ve bu ilkeleri alandaki uygulamalara yansıtır.
PÇ-10Temel istatistikleri uygular ve yorumlar.
PÇ-11Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili bağımsız akademik çalışmalar yapar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11