Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Radyo, Televizyon ve Sinema
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sinema ve ideoloji

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
STVY2012 Sinema ve ideoloji 3/0/0 SA Türkçe 6
Dersin Amacı
 

Her film siyasidir; çünkü her film, ideolojik bir sistemin ürünüdür. Her film ekonomik sistemin bir unsuru olduğu için aynı zamanda ideolojik sistemin de bir parçasıdır; sinema ve sanat ideolojik sistemin branşlarıdır. Bu ders, bu bağlam çerçevesinde, sinemanın ideolojiyi, farklı dönemlerde ve farklı ülkelerde hangi biçimlerde ilettiği incelenerek, öğrencilerin sinemaya eleştirel bir gözle yaklaşmaları amaçlamaktadır.

Ön Koşullar .
Eş Koşullar .
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Remziye Köse Özelçi
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 09:00-11:45, 1D/04/06
Görüşme Saatleri ve Yeri .
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Makale, Anlatım, Tartışma, Film Gösterimi ve Sunum

 

Temel Kaynaklar

1.     Michele Barrett, Marx’tan Foucault’ya İdeoloji, Çev: Ahmet Fethi, Doruk Yay.

2.     Terry Eagleton, İdeoloji, Çev:Muttalip Özcan, Ayrıntı Yay.

3.     Serpil Sancar, İdeolojinin Serüveni, İmge Kitabevi

4.     Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk Sinemasına İdeolojik Bir Bakış, De ki Yay.

5.     Kristian Feigelson, Politik Kamera, Sinemada Komünizm Meselesine Eleştirel Bakışlar, Çev: Ender Bedisel, Hayalperest Yay.

6.     Douglas Kellner, Michael Ryan, Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, Çev: Elif Özsayar, Ayrıntı Yay.

7.     Douglas Kellner, Sinema Savaşları, Çev:Gürol Koca, Metis Yay.

8.     James Roy MacBean, Sinema ve Devrim, Çev: Ertan Yılmaz, Kabalcı Kitabevi

9.     Mike Wayne, Politik Film, Çev: Ertan Yılmaz, Yordam Kitap

10.   Mike Wayne, Sinemayı Anlamak, Marksist Perspektiften, Çev: Ertan Yılmaz,  De Ki Yay.

11.   Ertan Yılmaz, 68 ve Sinema, Hayalet Kitaplığı

12.   David Robb, Hollywood Operasyonları, Çev: Sinan Okan, Güncel Yay.

13.   Dominique Chansel, Beyaz Perdedeki Avrupa, Tarih Öğretimi ve Sinema, Çev: Nurettin Elhüseyni, Tarih Vakfı Yay.

14.   Ali Özuyar, Faşizmin Etkisinde Türkiye’de Sinema (1939-1945), Doruk Yay.

15.   Özgür İpek, Tanıklıklar Sineması, Belgesel Sinema Üzerine, Agora Kitaplığı

16.   Burak Bakır vd. Sinema, İdeoloji ve Politika, Büyüleyen Faşizm ve diğer yazılar, Nirengi Sinema

17.   Serdar Öztürk, Mekan ve İktidar, Filmlerle İletişim Mekanlarının Altpolitikası, Phonix Yay.

18.   Uğur Kutay, Sinema-Politik, Es Yay.

19.   Hüseyin Köse, Özgür İpek, Gözdeki Kıymık, Metis Yay.

20.   Sevcan Sönmez, Filmlerle Hatırlamak, Toplumsal Travmaların Sinemada Temsil Edilişi, Metis Yay.

21.    Senem Duruel Erkılıç, Türk Sinemasında Tarih ve Bellek, De ki Yay.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta İdeoloji: Tanım ve Yaklaşımlar Sözlü Anlatım
2. Hafta Marksizm ve ideoloji kuramı Sözlü Anlatım
3. Hafta Hegemonya ve egemen ideoloji kuramı: Antonio Gramsci Sözlü Anlatım
4. Hafta İdeolojinin yapısal çözümlemesi: Louis Althusser Sözlü Anlatım
5. Hafta M. Foucault’nun ideoloji eleştirisi Sözlü Anlatım
6. Hafta Sinemanın ideolojik dili Sözlü Anlatım
7. Hafta Toplumsal hafıza ve sinema Sözlü Anlatım
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Sinemada Komünizm Sözlü Anlatım
10. Hafta Sinemada Faşizm Sözlü Anlatım
11. Hafta Türk Sinemasına İdeolojik Bir Bakış Sözlü Anlatım
12. Hafta Türk Sinemasına İdeolojik Bir Bakış Sözlü Anlatım
13. Hafta Öğrenci Sunumları Sözlü Anlatım
14. Hafta Öğrenci Sunumları Sözlü Anlatım
15. Hafta Öğrenci Sunumları Sözlü Anlatım
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Final 1 100


ÖÇ-1Tarihi olayların sinema sanatını nasıl etkilediği ve sinemada ne şekilde yansıdığını görme fırsatı olacaktır.
ÖÇ-2Sinemanın belli fikirleri nasıl “doğallaştırdığını” anlayıp, bunun çözümlemesini yapabileceklerdir
ÖÇ-3“Objektif” bir bakış açışının olmadığını kavrayacaklardır.
ÖÇ-4İdeolojinin sadece sinemada değil, bütün kitle iletişim araçlarında boy gösterdiğini anlayacaktır.
ÖÇ-5Filmlere eleştirel gözle bakmayı öğrenecektir.
Program Çıktıları
PÇ-1İletişim, sanat ve kültürle ilgili kavramlar öncelikli olmak üzere farklı alanlarla ilgili her türlükavramı tanımlayabilecek.
PÇ-2Teknolojik gelişmeleri ve buna bağlı olarak değişen sanatsal ve kültürel algılama biçimlerini yorumlayabilecek
PÇ-3Çağdaş/güncel sinema ve televizyon pratiklerini anlayabilecek.
PÇ-4Sanat, iletişim ve toplum arasındaki organik ilişkileri çözümleyebilecek.
PÇ-5Yaratıcı süreci öğrenecek ve yaratıcılığı ön plana çıkaran eserler üretebilecek
PÇ-6Yaratıcılık, araştırma ve uygulama, tasarlama açısından gelişmesi, çözüm önerebilmesi
PÇ-7Mesleklerinde gerekli olan araçları ve donanımları doğru yer ve doğru zamanda kullanabilecek, projelerini belirlenen süre içinde uygulayabilecek
PÇ-8Yaratıcı fikirlerini görsel iletiler kullanarak ifade edebilecek.
PÇ-9Animasyon, fotoğraf, sinema gibi farklı disiplinler arası alanlarda özgün ürünler verebilecek.
PÇ-10Film yönetimi, senaryo, görüntü yönetmenliği ve kurgu alanlarında deneyim sahibi olacak.
PÇ-11Bilgisayar tabanlı uygulamaları kullanarak sinema ve televizyon için görsel efekt hazırlama becerisi kazanacak.
PÇ-12Senaryoda karakter yaratımı ve senaryo yazımı alanlarında deneyim sahibi olacak
PÇ-13Kitle iletişim alanında yeniliklere açık ve yenilikleri alana uyarlayabilir olmak
PÇ-14Ulusal ve uluslararası alanlarda deneyimli uzmanlarla birlikte proje üretebilme yeteneği kazanmış olacak.
PÇ-15Ulusal ve uluslararası alanlarda yarışma, sergi, festival, seminer vb. etkinliklere katılmış olacak.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5