Öğrencinin bilim ve tasarım arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamak böylece bilimsel araştırma sürecine farklı düşünme biçimlerini ve araçlarını entegre ederek sorgulama, yorumlama ve üretim düzeyinde araştırmanın özgün ve yaratıcı niteliklerini arttırabilmesini sağlamak hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Armağan S. Melikoglu Eke
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Bu ders bu dönem açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım-Sorgulama
Temel Kaynaklar
• Bilimsel Düşünme Yöntemi, Cemal Yıldırım, İmge Kitabevi
• Bilimsel Araştırmanın Mantığı, Karl Popper, YKY
•Düşünme Stilleri, Robert Sternberg, Redhouse Eğitim Kitapları
• Bellek Metaforları - Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi, Douwe Draaisma, Metis Yay
• Görsel Düşünme, Arnheim; R, Metis Yayınları
• Neden Nasıl Düşünürüz? Etik, İnsan Doğası ve Beyin Üzerine Bir Tartışma, Changeux, J & Ricoeur, P, , Metis Yayınları • Design Expertise, Lawson, B., &Dorst, K.,Elsevier
• Design Thinking, Rowe, P., The MIT Press
• How We Think, Dewey, J., Dover Publication
• Designerly Ways of Knowing, Cross, N., Springer
• Zihin Haritaları, Buzan T., &Buzan, B., Alfa Yayınları
• İmgeler nasıl düşünür? Ron Burnett, Metis Yayınları
• Bilimin Öyküsü, Michael Mosley, John Lynch, İş bankası Kültür Yay.
• Çizgisel Olmayan Tarih, Manuel De Landa Metis Yayınları
• Belirsizin Bilimleri, İnsan Bilimleri İçin Yeni Bir Epistemoloji, Abraham Moles, YKY
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bilim, bilim tarihi ve tasarım ile ilgili kavram ve ilişkiler
Anlatım-Tartışma
2. Hafta
Araştırma süreci ve tasarım süreci ilişkisi
Anlatım-Tartışma
3. Hafta
Düşünme, düşünce ve beyin üzerine değinmeler.
Anlatım-Tartışma
4. Hafta
Bilim-Düşünme ve Tasarım-Düşünme ilişkileri
Anlatım-Tartışma
5. Hafta
Düşünme Biçimleri
Anlatım-Tartışma
6. Hafta
Düşünme Biçimleri
Anlatım-Tartışma
7. Hafta
Yaratıcı düşünme, bilimde ve tasarımda yaratıcılık
Anlatım-Tartışma
8. Hafta
Düşünme araçları: İmgeler, diyagramlar, zihin haritaları, kolajlar vb.
Anlatım-Tartışma
9. Hafta
Örnek çalışmaların incelenmesi
Anlatım-Tartışma
10. Hafta
Uygulama: Araştırma konusu ve düşünme aracının belirlenmesi
Anlatım-Tartışma
11. Hafta
Uygulama
Anlatım-Tartışma
12. Hafta
Uygulama
Anlatım-Tartışma
13. Hafta
Sunum
Anlatım-Sunum
14. Hafta
Sunum
Anlatım-Sunum
15. Hafta
Final Haftası
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Düşünme biçimleri ve araçları hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2
Bilim ve tasarım arasındaki ilişkinin kavranması ile yaratıcı düşünme yetisinin geliştirilmesi
ÖÇ-3
Araştırma sürecinde kavramlar yaratma, bağlantılar kurma ve yeni üretim biçimleri geliştirme becerisinin kazandırılması
ÖÇ-4
Farklı düşünme biçimlerini ve araçlarını araştırma sürecine adapte edebilme ve uygulayabilme becerisinin kazandırılması.
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3
Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4
Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8
Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9
Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10
Proje /Sanatsal / bilimsel çalışmaların aşamalarını planlayıp yönetir.
PÇ-11
Sanat ve kültür ortamı içinde hedeflerini tanımlar.
PÇ-12
Alanı ile ilgili ve kişisel gelişiminde ulusal ve uluslararası kaynakları belirler.
PÇ-13
Kendi çalışmalarının amacını, değerini ve hedef kitlesi için anlamını tanımlayarak etkin biçimde ifade eder.
PÇ-14
Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-15
Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması konusunda toplumu bilinçlendirme sürecinde yer alır.