Göstergebilimin temel ilkelerinden yola çıkarak, göstergebilimin farklı disiplinlerle olan bağıntısını ve çeşitli gösterge türlerini irdelemek, göstergebilimin temellerini atan kuramcıların ve çağdaş kuramcıların yaklaşımlarını ayrıntılı biçimde ele almak ve sonucunda öğrencilerin farklı gösterge türlerini farklı bağlamlarda doğru biçimde okuyabilmesini sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr. Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 12:00-13:45, Ataköy Kampüsü, 1A-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 12:00-13:45, Ataköy Kampüsü, 1A-03/05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Eğitim-öğretim dönemi süresince derslerde powerpoint sunum ile konular işlenerek, göstergebilim alanına ilişkin çeşitli örnekler üzerinden, göstergebilim ile reklamcılık alanının, halkla ilişkiler alanının, sanatın, edebiyatın, ve felsefenin bağlantısı bir tartışma ortamı içerisinde kurulmaktadır.
Temel Kaynaklar
- Küçükerdoğan, Rengin. Reklam Söylemi, İstanbul:Es Yayınları, 2005.
Gösterge kavramının felsefi kökenlerinden ve dilbilimle olan bağıntısından yola çıkarak, göstergebilimin temel ilkelerinden söz edilmesi.
Sözlü anlatım
2. Hafta
Göstergebilim türlerinin ortaya konularak, gösterge türlerine ilişkin örneklerin verilmesi.
Sözlü anlatım
3. Hafta
Göstergebilimin farklı disiplinlerle olan iletişiminin ortaya konulması.
Sözlü anlatım
4. Hafta
Göstergebilimin temellerini oluşturan kuramcıların göstergebilim alanına olan katkılarının ve çözümleme yöntemlerinin incelenmesi.
Sözlü anlatım
5. Hafta
Yapısalcılık kavramı çerçevesinde göstergebilimin temel ilklerini oluşturan kuramcıların yaklaşımlarının tartışılması ve değişik metinlerdeki göstergelerin ele alınması.
Sözlü anlatım
6. Hafta
Çağdaş göstergebilimcilerin bu alana ilişkin yeni yaklaşımlarının ele alınması.
Sözlü anlatım
7. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
8. Hafta
Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda örneklerin çözümlenmesi.
Sözlü anlatım, uygulama
9. Hafta
Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda örneklerin çözümlenmesi.
Sözlü anlatım, uygulama
10. Hafta
Reklamcılık, sinema, edebiyat gibi alanlarla göstergebilimin bağıntısından yola çıkılarak, dilsel ve görsel çözümlemelerin yapılması.
Sözlü anlatım, uygulama
11. Hafta
Güncel örneklerle göstergebilimsel anlamlandırmalarının yapılması ve çözümleme örnekleri.
Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta
Görsel ve dilsel gösterge okumaları ve yorumlamalarıyla sunumlar yapılması.
Sözlü anlatım, projeler
13. Hafta
Görsel ve dilsel gösterge okumaları ve yorumlamalarıyla sunumlar yapılması.
Sözlü anlatım, projeler
14. Hafta
Görsel ve dilsel gösterge okumaları ve yorumlamalarıyla sunumlar yapılması.
Sözlü anlatım, projeler
15. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
16. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
17. Hafta
Değerlendirme
Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
30
ÖÇ-1
Göstergebilim alanına ilişkin temel kavramları doğrultusunda değişik alanlardaki göstergeleri sınıflandırabilecek.
ÖÇ-2
Göstergebilim alanında çalışmalar yapmış kuramcıların göstergebilim alanına ilişkin düşüncelerini karşılaştırabilecek.
ÖÇ-3
Göstergebilimin tarihsel süreç içinde nasıl bir değişim gösterdiğini gözden geçirebilecek.
ÖÇ-4
Göstergebilim alanının farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek, söz konusu alanlarda uygulanan göstergeleri çözümleyebilecek.
ÖÇ-5
Göstergebilimsel çalışmaları, yöntemleri örnek alarak, değişik metinlerde yer alan göstergeleri yorumlayarak sonucunda benzer metinler üretebilecek.
ÖÇ-6
Göstergebilimin iletişimle, edebiyat, sinema gibi alanlarla bağıntısını algılayarak, bu konuda yapılan çalışmaları eleştirebilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili (Halkla İlişkiler ve Reklam) her türlü kavramı tanımlayabilecek ve edindiği kuramsal bilgileri uzmanlık seviyesinde geliştirerek, derinleştirecek ve kullanabilecek.
PÇ-2
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında başarıyı yakalayabilmek için gerekli kuramsal donanımı alacak ve alanla ilgili nitel ve nicel yöntemlerle çalışmalarını destekleyebilecek.
PÇ-3
Alanındaki ve alanı dışındaki konularda gruplara yazılı, sözlü ve görsel şekilde sunum ve değerlendirme yapabilecek.
PÇ-4
Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyerek bunları alanlarına (Halkla İlişkiler ve Reklam) uygulayabilecek ve iletişime, tasarıma yönelik çağdaş, akademik ve profesyonel yaklaşımları özümseyerek problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecek.
PÇ-5
Öz disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışarak düşüncelerini ve projelerini yazılı, sözlü ya da başka şekillerde etkin ve ikna edici biçimde düzenleyebilecek.
PÇ-6
Kültürel ve etik değerleri gözeterek alanlarıyla ilgili konularda yaptıkları çalışmaları gerçekleştirip, söz konusu değerleri öğretebilecek.
PÇ-7
Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirip, zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yöneterek, reklam ve halkla ilişkiler ile ilgili karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecek.
PÇ-8
Alanına ilişkin her türlü konuda iletişim stratejisi oluşturabilecek ve sorunlar karşısında insiyatif kullanarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecek.
PÇ-9
Alanlarının (Halkla İlişkiler ve Reklam) gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecek.
PÇ-10
İş ortamında hedef kitleyle (müşteriler, tüketiciler, kurum içi, kurum dışı, paydaşlarla vb.) çalışırken katılımcı ve girişimci olabilecek, takım çalışmasını destekleyici nitelik taşıyabilecek ve halkla ilişkiler, reklam alanlarıyla ilgili uzmanlık dallarında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek.
PÇ-11
Araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını bir araya getirebilecek ve disiplinlerarası (örneğin psikoloji, sosyoloji vb) özgün ve yaratıcı çalışmalar gerçekleştirebilecek, farklı disiplinlerden edindiği bilgileri yorumlayabilecek.
PÇ-12
Alanlarıyla ilgili kuramsal bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, senteze ulaşabilecek ve özgün çalışmalar gerçekleştirebilecek.