Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İletişim Sanatları
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Göstergebilim ve Uygulamalar

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ISNY0101 1 Göstergebilim ve Uygulamalar 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Göstergebilimin temel ilkelerinden yola çıkarak, göstergebilimin farklı disiplinlerle olan bağıntısını ve çeşitli gösterge türlerini irdelemek, göstergebilimin temellerini atan kuramcıların ve çağdaş kuramcıların yaklaşımlarını ayrıntılı biçimde ele almak ve sonucunda öğrencilerin farklı gösterge türlerini farklı bağlamlarda  doğru biçimde okuyabilmesini sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr.Öğr. Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 12:00-13:45, Ataköy Kampüsü, 1A-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 12:00-13:45, Ataköy Kampüsü, 1A-03/05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Eğitim-öğretim dönemi süresince derslerde powerpoint sunum ile konular işlenerek, göstergebilim alanına ilişkin çeşitli örnekler üzerinden, göstergebilim ile reklamcılık alanının, halkla ilişkiler alanının, sanatın, edebiyatın, ve felsefenin bağlantısı bir tartışma ortamı içerisinde kurulmaktadır.  
Temel Kaynaklar - Küçükerdoğan, Rengin. Reklam Söylemi, İstanbul:Es Yayınları, 2005.
- Akerson, Fatma Erkman. Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 2005
 
- Berke Vardar, Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul:Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 1998.
 
- Barthes, Roland. Göstergebilimsel Serüven, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları, 2009.
 
- Saussure, Ferdnand de. Genel Dilbilim Dersleri, İstanbul:Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Gösterge kavramının felsefi kökenlerinden ve dilbilimle olan bağıntısından yola çıkarak, göstergebilimin temel ilkelerinden söz edilmesi. Sözlü anlatım
2. Hafta Göstergebilim türlerinin ortaya konularak, gösterge türlerine ilişkin örneklerin verilmesi. Sözlü anlatım
3. Hafta Göstergebilimin farklı disiplinlerle olan iletişiminin ortaya konulması. Sözlü anlatım
4. Hafta Göstergebilimin temellerini oluşturan kuramcıların göstergebilim alanına olan katkılarının ve çözümleme yöntemlerinin incelenmesi. Sözlü anlatım
5. Hafta Yapısalcılık kavramı çerçevesinde göstergebilimin temel ilklerini oluşturan kuramcıların yaklaşımlarının tartışılması ve değişik metinlerdeki göstergelerin ele alınması. Sözlü anlatım
6. Hafta Çağdaş göstergebilimcilerin bu alana ilişkin yeni yaklaşımlarının ele alınması. Sözlü anlatım
7. Hafta Ara Sınav Ara Sınav
8. Hafta Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda örneklerin çözümlenmesi. Sözlü anlatım, uygulama
9. Hafta Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda örneklerin çözümlenmesi. Sözlü anlatım, uygulama
10. Hafta Reklamcılık, sinema, edebiyat gibi alanlarla göstergebilimin bağıntısından yola çıkılarak, dilsel ve görsel çözümlemelerin yapılması. Sözlü anlatım, uygulama
11. Hafta Güncel örneklerle göstergebilimsel anlamlandırmalarının yapılması ve çözümleme örnekleri. Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta Görsel ve dilsel gösterge okumaları ve yorumlamalarıyla sunumlar yapılması. Sözlü anlatım, projeler
13. Hafta Görsel ve dilsel gösterge okumaları ve yorumlamalarıyla sunumlar yapılması. Sözlü anlatım, projeler
14. Hafta Görsel ve dilsel gösterge okumaları ve yorumlamalarıyla sunumlar yapılması. Sözlü anlatım, projeler
15. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
16. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
17. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 30


ÖÇ-1Göstergebilim alanına ilişkin temel kavramları doğrultusunda değişik alanlardaki göstergeleri sınıflandırabilecek.
ÖÇ-2Göstergebilim alanında çalışmalar yapmış kuramcıların göstergebilim alanına ilişkin düşüncelerini karşılaştırabilecek.
ÖÇ-3Göstergebilimin tarihsel süreç içinde nasıl bir değişim gösterdiğini gözden geçirebilecek.
ÖÇ-4Göstergebilim alanının farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek, söz konusu alanlarda uygulanan göstergeleri çözümleyebilecek.
ÖÇ-5Göstergebilimsel çalışmaları, yöntemleri örnek alarak, değişik metinlerde yer alan göstergeleri yorumlayarak sonucunda benzer metinler üretebilecek.
ÖÇ-6Göstergebilimin iletişimle, edebiyat, sinema gibi alanlarla bağıntısını algılayarak, bu konuda yapılan çalışmaları eleştirebilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1İletişim, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili (Halkla İlişkiler ve Reklam) her türlü kavramı tanımlayabilecek ve edindiği kuramsal bilgileri uzmanlık seviyesinde geliştirerek, derinleştirecek ve kullanabilecek.
PÇ-2Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında başarıyı yakalayabilmek için gerekli kuramsal donanımı alacak ve alanla ilgili nitel ve nicel yöntemlerle çalışmalarını destekleyebilecek.
PÇ-3Alanındaki ve alanı dışındaki konularda gruplara yazılı, sözlü ve görsel şekilde sunum ve değerlendirme yapabilecek.
PÇ-4Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyerek bunları alanlarına (Halkla İlişkiler ve Reklam) uygulayabilecek ve iletişime, tasarıma yönelik çağdaş, akademik ve profesyonel yaklaşımları özümseyerek problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecek.
PÇ-5Öz disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışarak düşüncelerini ve projelerini yazılı, sözlü ya da başka şekillerde etkin ve ikna edici biçimde düzenleyebilecek.
PÇ-6Kültürel ve etik değerleri gözeterek alanlarıyla ilgili konularda yaptıkları çalışmaları gerçekleştirip, söz konusu değerleri öğretebilecek.
PÇ-7Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirip, zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yöneterek, reklam ve halkla ilişkiler ile ilgili karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecek.
PÇ-8Alanına ilişkin her türlü konuda iletişim stratejisi oluşturabilecek ve sorunlar karşısında insiyatif kullanarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecek.
PÇ-9Alanlarının (Halkla İlişkiler ve Reklam) gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecek.
PÇ-10İş ortamında hedef kitleyle (müşteriler, tüketiciler, kurum içi, kurum dışı, paydaşlarla vb.) çalışırken katılımcı ve girişimci olabilecek, takım çalışmasını destekleyici nitelik taşıyabilecek ve halkla ilişkiler, reklam alanlarıyla ilgili uzmanlık dallarında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek.
PÇ-11Araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını bir araya getirebilecek ve disiplinlerarası (örneğin psikoloji, sosyoloji vb) özgün ve yaratıcı çalışmalar gerçekleştirebilecek, farklı disiplinlerden edindiği bilgileri yorumlayabilecek.
PÇ-12Alanlarıyla ilgili kuramsal bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, senteze ulaşabilecek ve özgün çalışmalar gerçekleştirebilecek.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5            
ÖÇ 6