Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İletişim Sanatları
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Tüketim Sosyolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ISNY1208 Tüketim Sosyolojisi 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Tüketim kavramının tarihsel kökenleri incelenerek, tüketimin günümüz toplumlarında değişen yeni anlamlarının ve öneminin üzerinde durarak, yeni kültürel değerlerin yaratılmasında ve yaygınlaştırılmasında etkide bulunan tüketim kavramının derinlemesine irdelenmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Öykü Ezgi Yıldız Balaban
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı,10:00-11:45, Ataköy Yerleşkesi, 1A-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı,10:00-11:45, Ataköy Yerleşkesi, 1A-03/05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Derslerde, tüketim kavramının derinlemesine ele alınarak, tüketim olgusunun süreç içindeki değişimi izleniyor. Bunun yanında tüketim  toplumunu temsil eden kimi örnek olaylardan yola çıkılarak, tüketim olgusu ve toplumsal yaşam arasındaki bağlantı kuruluyor. 
Temel Kaynaklar - Köse, Hüseyin .Medya ve Tüketim Sosyolojisi, Ankara: Ayraç Yayınları, 2010.
- Odabaşı, Yavuz. Postmodern Pazarlama, İstanbul: MediaCat Yayınları, 2006.
 
- Yanıklar, Cengiz .Tüketim Sosyolojisi, İstanbul: Birey Yayınları, 2006.
 
- Zorlu, Abdülkadir. Tüketim Sosyolojisi, İstanbul: Glocal Yayınları, 2006.
 
- Featherstone, Mike. Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2005.
 
- Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü Yetinen Toplumdan Tüketen topluma, İstanbul:Sistem Yayıncılık, 1999.
 
- Jean Baudrillard, Tüketim Toplumu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1997.

 
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tüketim olgusunun ele alınması. Sözlü anlatım
2. Hafta Gereksinimle tüketim olgusu arasındaki farkın irdelenmesi. Sözlü anlatım
3. Hafta Tüketim toplumu kavramının doğuşunun incelenmesi. Sözlü anlatım
4. Hafta Teknolojik ilerleme ve üretim biçimleri arasındaki bağıntının değerlendirilmesi Sözlü anlatım
5. Hafta Kitlesel üretimin ve kitlesel tüketimin başlamasıyla tüketim kavramının değişen içeriğinin irdelenmesi. Sözlü anlatım
6. Hafta Küreselleşmenin de etkisiyle tüketimin dünya genelinde kültürel yaşamın bir parçası haline gelmesinin ele alınması. Sözlü anlatım
7. Hafta Vize Vize
8. Hafta Günümüzde tüketim mallarının sosyal ve simgesel bir içeriğe kavuşmasının üzerinde durulması. Sözlü anlatım
9. Hafta Tüketim olgusunun toplumsal statü ile bağıntısının kurulması. Sözlü anlatım
10. Hafta Tüketicinin süreç içinde farklılaşan kimliğinin ve seçimlerinin üzerinde durularak, tüketim alışkanlıklarının farklılaşan içeriğinin incelenmesi. Sözlü anlatım
11. Hafta Modern ve postmodern dönemde tüketim biçiminin nasıl bir farklılaşma gösterdiğinin ortaya konulması. Sözlü anlatım
12. Hafta Çeşitli örnekler üzerinden popüler kültürel değerler ile tüketim olgusu arasındaki ilişkinin gösterilmesi. Sözlü anlatım
13. Hafta Reklam, popüler kültür ve tüketim kavramlarının örnekler üzerinden irdelenmesi. Sözlü anlatım, vaka analizi
14. Hafta Tüketimin değişen içeriğinin Türkiye’deki toplumsal yaşam içinde nasıl bir etkide bulunduğunun farklı örneklerle ele alınması. Sözlü anlatım, vaka analizi
15. Hafta Final Final
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Tüketim olgusunu detaylı bir şekilde yorumlayabilecek.
ÖÇ-2Tüketim olgunsunun zaman içinde nasıl bir değişim geçirdiğini gösterebilecek.
ÖÇ-3Tüketim olgunsunu ekonomiyle olduğu kadar kültürel yaşamla da ilişkilendirebilecek.
ÖÇ-4Tüketim kavramının ; sanatla, yaşamla ve bilimle olan ilişkisini gösterebilecek.
ÖÇ-5Küreselleşme, tüketim olgusu ve tüketim toplumu arasındaki etkileşimi sorgulayabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1İletişim, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili (Halkla İlişkiler ve Reklam) her türlü kavramı tanımlayabilecek ve edindiği kuramsal bilgileri uzmanlık seviyesinde geliştirerek, derinleştirecek ve kullanabilecek.
PÇ-2Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında başarıyı yakalayabilmek için gerekli kuramsal donanımı alacak ve alanla ilgili nitel ve nicel yöntemlerle çalışmalarını destekleyebilecek.
PÇ-3Alanındaki ve alanı dışındaki konularda gruplara yazılı, sözlü ve görsel şekilde sunum ve değerlendirme yapabilecek.
PÇ-4Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyerek bunları alanlarına (Halkla İlişkiler ve Reklam) uygulayabilecek ve iletişime, tasarıma yönelik çağdaş, akademik ve profesyonel yaklaşımları özümseyerek problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecek.
PÇ-5Öz disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışarak düşüncelerini ve projelerini yazılı, sözlü ya da başka şekillerde etkin ve ikna edici biçimde düzenleyebilecek.
PÇ-6Kültürel ve etik değerleri gözeterek alanlarıyla ilgili konularda yaptıkları çalışmaları gerçekleştirip, söz konusu değerleri öğretebilecek.
PÇ-7Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirip, zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yöneterek, reklam ve halkla ilişkiler ile ilgili karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecek.
PÇ-8Alanına ilişkin her türlü konuda iletişim stratejisi oluşturabilecek ve sorunlar karşısında insiyatif kullanarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecek.
PÇ-9Alanlarının (Halkla İlişkiler ve Reklam) gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecek.
PÇ-10İş ortamında hedef kitleyle (müşteriler, tüketiciler, kurum içi, kurum dışı, paydaşlarla vb.) çalışırken katılımcı ve girişimci olabilecek, takım çalışmasını destekleyici nitelik taşıyabilecek ve halkla ilişkiler, reklam alanlarıyla ilgili uzmanlık dallarında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek.
PÇ-11Araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını bir araya getirebilecek ve disiplinlerarası (örneğin psikoloji, sosyoloji vb) özgün ve yaratıcı çalışmalar gerçekleştirebilecek, farklı disiplinlerden edindiği bilgileri yorumlayabilecek.
PÇ-12Alanlarıyla ilgili kuramsal bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, senteze ulaşabilecek ve özgün çalışmalar gerçekleştirebilecek.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5