Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İletişim Sanatları
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Göstergebilim ve Medya Okumaları

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ISNY0104 2 Göstergebilim ve Medya Okumaları 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Çağdaş göstergebilimcilerin geliştirmiş olduğu çeşitli kuramlardan yola çıkılarak, göstergelerin toplumsal yaşamdaki ve iletişim alanındaki yeri doğrultusunda, kişiler arasında iletişim kurmaya, duygu ve düşünceleri aktarmaya yarayan gösterge kavramı irdelenerek, yapısalcılık temelinde medyada, değişik kitle iletişim araçlarında yer alan dilsel ve her tür metnin örnekler üzerinden çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr.Öğretim Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 14:00-15:45, Ataköy Kampüsü,1A-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı, 14:00-15:45, Ataköy Kampüsü,1A-03/05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Eğitim-öğretim dönemi süresince derslerde powerpoint sunum ile konular işlenerek, dilsel ve görsel göstergelere ilişkin verilecek örnekler üzerinden, göstergebilim ile diğer disiplinlerin bağlantısı bir tartışma ortamı içerisinde kurulmaktadır.  
Temel Kaynaklar - Berger, John . Görme Biçimleri, İstanbul:Metis Yayınları, 1995
- Küçükerdoğan, Rengin. Reklam Nasıl Çözümlenir, İstanbul:Beta Yayınları, 2009.
 
- Parsa, Seyide .Alev Parsa, Göstergebilim Çözümlemeleri, E.Ü, 2002.
 
- Barthes, Roland. Göstergeler İmparatorluğu, İstanbul:Yapı Kredi Yayınları, 2008.
 
- Akbulut, Durmuş. Resim Neyi Anlatır, İstanbul: İstiklal Kitabevi, 2006.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Gösterge kavramının ve gösterge türlerinin irdelenmesi. Sözlü anlatım
2. Hafta Dilsel ve görsel göstergebilimin temel ilkelerinin ele alınması. Sözlü anlatım
3. Hafta Göstergebilimin farklı disiplinlerle olan bağıntılarının ortaya konularak, göstergebilimin diğer disiplinler arasında etkileşimin incelemesi. Sözlü anlatım
4. Hafta Çağdaş kuramcıların göstergebilim alanına ilişkin yaklaşımlarının tartışılması ve çeşitli örneklerin verilmesi. Sözlü anlatım
5. Hafta Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda çözümlemelerin yapılması. Sözlü anlatım, uygulama
6. Hafta Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda çözümlemelerin yapılması. Sözlü anlatım, uygulama
7. Hafta Ara Sınav (Sunum) Ara Sınav (Sunum)
8. Hafta Ara Sınav (Sunum) Ara Sınav (Sunum)
9. Hafta Mit ve Anlatı Kavramı bağlamında Göstergebilimsel Çözümleme modelleri Sözlü anlatım, uygulama
10. Hafta Devingen Reklam Çözümleme örnekleri Sözlü anlatım, uygulama
11. Hafta Sinema Göstergebilimi, Roland Barthes ve Christian Metz Film Çözümleme modelleri Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta Örnek Film Çözümlemeleri Sözlü anlatım, uygulama
13. Hafta Örnek Film Çözümlemeleri Sözlü anlatım, uygulama
14. Hafta Örnek Film Çözümlemeleri Sözlü anlatım, uygulama
15. Hafta Değerlendirme (Sunum) Değerlendirme (Sunum)
16. Hafta Değerlendirme (Sunum) Değerlendirme (Sunum)
17. Hafta Değerlendirme (Sunum) Değerlendirme (Sunum)
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 30


ÖÇ-1Dilsel ve görsel göstergelerle ilgili kavramları yorumlayabilecek.
ÖÇ-2Çeşitli alanlarda ve iletişim alanında sıklıkla kullanılan dilsel ve görsel gösterge türleri arasındaki farklılıkları gösterebilecek ve sınıflandırabilecek.
ÖÇ-3Dilsel ve görsel göstergebilimsel kuramları güncel örnekler üzerinde ele alıp, değişik metinlere uygulayabilecek.
ÖÇ-4Göstergebilim alanının farklı disiplinlerle olan iletişiminden yola çıkarak, iletişim alanıyla göstergebilim arasındaki bağıntıyı yorumlayarak, kültürel bakış açısını, kültürel göstergeleri göz önünde bulundurarak çözümlemeler yapabilecek.
ÖÇ-5Göstergebilimsel kuramları temel alarak, çeşitli bağlamlardaki dilsel ve görsel göstergeleri derinlemesine bir biçimde toplumsal, psikolojik, siyasal ve teknolojik boyutları da göz önünde bulundurarak çözümleyebilecek ve elde ettiği verileri sunabilecek.
ÖÇ-6Göstergebilimin farklı disiplinlerle var olan ilişkisinden hareketle, konuyla ilgili yapılan güncel çalışmalar ve yeni ortamlarda karşılaşılan göstergeleri ele alıp eleştiri yapabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1İletişim, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili (Halkla İlişkiler ve Reklam) her türlü kavramı tanımlayabilecek ve edindiği kuramsal bilgileri uzmanlık seviyesinde geliştirerek, derinleştirecek ve kullanabilecek.
PÇ-2Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında başarıyı yakalayabilmek için gerekli kuramsal donanımı alacak ve alanla ilgili nitel ve nicel yöntemlerle çalışmalarını destekleyebilecek.
PÇ-3Alanındaki ve alanı dışındaki konularda gruplara yazılı, sözlü ve görsel şekilde sunum ve değerlendirme yapabilecek.
PÇ-4Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyerek bunları alanlarına (Halkla İlişkiler ve Reklam) uygulayabilecek ve iletişime, tasarıma yönelik çağdaş, akademik ve profesyonel yaklaşımları özümseyerek problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecek.
PÇ-5Öz disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışarak düşüncelerini ve projelerini yazılı, sözlü ya da başka şekillerde etkin ve ikna edici biçimde düzenleyebilecek.
PÇ-6Kültürel ve etik değerleri gözeterek alanlarıyla ilgili konularda yaptıkları çalışmaları gerçekleştirip, söz konusu değerleri öğretebilecek.
PÇ-7Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirip, zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yöneterek, reklam ve halkla ilişkiler ile ilgili karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecek.
PÇ-8Alanına ilişkin her türlü konuda iletişim stratejisi oluşturabilecek ve sorunlar karşısında insiyatif kullanarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecek.
PÇ-9Alanlarının (Halkla İlişkiler ve Reklam) gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecek.
PÇ-10İş ortamında hedef kitleyle (müşteriler, tüketiciler, kurum içi, kurum dışı, paydaşlarla vb.) çalışırken katılımcı ve girişimci olabilecek, takım çalışmasını destekleyici nitelik taşıyabilecek ve halkla ilişkiler, reklam alanlarıyla ilgili uzmanlık dallarında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek.
PÇ-11Araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını bir araya getirebilecek ve disiplinlerarası (örneğin psikoloji, sosyoloji vb) özgün ve yaratıcı çalışmalar gerçekleştirebilecek, farklı disiplinlerden edindiği bilgileri yorumlayabilecek.
PÇ-12Alanlarıyla ilgili kuramsal bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, senteze ulaşabilecek ve özgün çalışmalar gerçekleştirebilecek.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5            
ÖÇ 6