Çağdaş göstergebilimcilerin geliştirmiş olduğu çeşitli kuramlardan yola çıkılarak, göstergelerin toplumsal yaşamdaki ve iletişim alanındaki yeri doğrultusunda, kişiler arasında iletişim kurmaya, duygu ve düşünceleri aktarmaya yarayan gösterge kavramı irdelenerek, yapısalcılık temelinde medyada, değişik kitle iletişim araçlarında yer alan dilsel ve her tür metnin örnekler üzerinden çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğretim Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 14:00-15:45, Ataköy Kampüsü,1A-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 14:00-15:45, Ataköy Kampüsü,1A-03/05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Eğitim-öğretim dönemi süresince derslerde powerpoint sunum ile konular işlenerek, dilsel ve görsel göstergelere ilişkin verilecek örnekler üzerinden, göstergebilim ile diğer disiplinlerin bağlantısı bir tartışma ortamı içerisinde kurulmaktadır.
Temel Kaynaklar
- Berger, John . Görme Biçimleri, İstanbul:Metis Yayınları, 1995
- Küçükerdoğan, Rengin. Reklam Nasıl Çözümlenir, İstanbul:Beta Yayınları, 2009.
- Akbulut, Durmuş. Resim Neyi Anlatır, İstanbul: İstiklal Kitabevi, 2006.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Gösterge kavramının ve gösterge türlerinin irdelenmesi.
Sözlü anlatım
2. Hafta
Dilsel ve görsel göstergebilimin temel ilkelerinin ele alınması.
Sözlü anlatım
3. Hafta
Göstergebilimin farklı disiplinlerle olan bağıntılarının ortaya konularak, göstergebilimin diğer disiplinler arasında etkileşimin incelemesi.
Sözlü anlatım
4. Hafta
Çağdaş kuramcıların göstergebilim alanına ilişkin yaklaşımlarının tartışılması ve çeşitli örneklerin verilmesi.
Sözlü anlatım
5. Hafta
Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda çözümlemelerin yapılması.
Sözlü anlatım, uygulama
6. Hafta
Çağdaş göstergebilimcilerin yaklaşımları doğrultusunda çözümlemelerin yapılması.
Sözlü anlatım, uygulama
7. Hafta
Ara Sınav (Sunum)
Ara Sınav (Sunum)
8. Hafta
Ara Sınav (Sunum)
Ara Sınav (Sunum)
9. Hafta
Mit ve Anlatı Kavramı bağlamında Göstergebilimsel Çözümleme modelleri
Sözlü anlatım, uygulama
10. Hafta
Devingen Reklam Çözümleme örnekleri
Sözlü anlatım, uygulama
11. Hafta
Sinema Göstergebilimi, Roland Barthes ve Christian Metz Film Çözümleme modelleri
Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta
Örnek Film Çözümlemeleri
Sözlü anlatım, uygulama
13. Hafta
Örnek Film Çözümlemeleri
Sözlü anlatım, uygulama
14. Hafta
Örnek Film Çözümlemeleri
Sözlü anlatım, uygulama
15. Hafta
Değerlendirme (Sunum)
Değerlendirme (Sunum)
16. Hafta
Değerlendirme (Sunum)
Değerlendirme (Sunum)
17. Hafta
Değerlendirme (Sunum)
Değerlendirme (Sunum)
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
30
ÖÇ-1
Dilsel ve görsel göstergelerle ilgili kavramları yorumlayabilecek.
ÖÇ-2
Çeşitli alanlarda ve iletişim alanında sıklıkla kullanılan dilsel ve görsel gösterge türleri arasındaki farklılıkları gösterebilecek ve sınıflandırabilecek.
ÖÇ-3
Dilsel ve görsel göstergebilimsel kuramları güncel örnekler üzerinde ele alıp, değişik metinlere uygulayabilecek.
ÖÇ-4
Göstergebilim alanının farklı disiplinlerle olan iletişiminden yola çıkarak, iletişim alanıyla göstergebilim arasındaki bağıntıyı yorumlayarak, kültürel bakış açısını, kültürel göstergeleri göz önünde bulundurarak çözümlemeler yapabilecek.
ÖÇ-5
Göstergebilimsel kuramları temel alarak, çeşitli bağlamlardaki dilsel ve görsel göstergeleri derinlemesine bir biçimde toplumsal, psikolojik, siyasal ve teknolojik boyutları da göz önünde bulundurarak çözümleyebilecek ve elde ettiği verileri sunabilecek.
ÖÇ-6
Göstergebilimin farklı disiplinlerle var olan ilişkisinden hareketle, konuyla ilgili yapılan güncel çalışmalar ve yeni ortamlarda karşılaşılan göstergeleri ele alıp eleştiri yapabilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1
İletişim, sanat ve kültür başta olmak üzere alanları ile ilgili (Halkla İlişkiler ve Reklam) her türlü kavramı tanımlayabilecek ve edindiği kuramsal bilgileri uzmanlık seviyesinde geliştirerek, derinleştirecek ve kullanabilecek.
PÇ-2
Halkla ilişkiler ve reklamcılık alanında başarıyı yakalayabilmek için gerekli kuramsal donanımı alacak ve alanla ilgili nitel ve nicel yöntemlerle çalışmalarını destekleyebilecek.
PÇ-3
Alanındaki ve alanı dışındaki konularda gruplara yazılı, sözlü ve görsel şekilde sunum ve değerlendirme yapabilecek.
PÇ-4
Teknolojik, kültürel ve sosyal değişimleri izleyerek bunları alanlarına (Halkla İlişkiler ve Reklam) uygulayabilecek ve iletişime, tasarıma yönelik çağdaş, akademik ve profesyonel yaklaşımları özümseyerek problem çözme ve uygulama becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilecek.
PÇ-5
Öz disiplinli ve kendi yarattığı çizgide yaratıcı, esnek ve bağımsız bir şekilde çalışarak düşüncelerini ve projelerini yazılı, sözlü ya da başka şekillerde etkin ve ikna edici biçimde düzenleyebilecek.
PÇ-6
Kültürel ve etik değerleri gözeterek alanlarıyla ilgili konularda yaptıkları çalışmaları gerçekleştirip, söz konusu değerleri öğretebilecek.
PÇ-7
Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirip, zamanını ve kaynaklarını etkin bir şekilde yöneterek, reklam ve halkla ilişkiler ile ilgili karşılaştığı sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilecek.
PÇ-8
Alanına ilişkin her türlü konuda iletişim stratejisi oluşturabilecek ve sorunlar karşısında insiyatif kullanarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilecek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilecek.
PÇ-9
Alanlarının (Halkla İlişkiler ve Reklam) gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilecek.
PÇ-10
İş ortamında hedef kitleyle (müşteriler, tüketiciler, kurum içi, kurum dışı, paydaşlarla vb.) çalışırken katılımcı ve girişimci olabilecek, takım çalışmasını destekleyici nitelik taşıyabilecek ve halkla ilişkiler, reklam alanlarıyla ilgili uzmanlık dallarında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecek.
PÇ-11
Araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını bir araya getirebilecek ve disiplinlerarası (örneğin psikoloji, sosyoloji vb) özgün ve yaratıcı çalışmalar gerçekleştirebilecek, farklı disiplinlerden edindiği bilgileri yorumlayabilecek.
PÇ-12
Alanlarıyla ilgili kuramsal bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirerek, senteze ulaşabilecek ve özgün çalışmalar gerçekleştirebilecek.