Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Tarihi ve Restorasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KORUMA KURAMI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0304 1 KORUMA KURAMI 3/0/0 Z TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
Koruma kuramı dersi kapsamında koruma fikrinin tarihsel gelişimi: Antikite ve Ortaçağda anıt korumaya yaklaşımlar; Fransız Devrimi ve ardından geliştirilen koruma yaklaşımları; 19.yüzyılda tek yapı restorasyonu konusunda yeni eğilimler: Fransa’da Viollet-le-Duc’ün öncüleri, Viollet-le-Duc’ün yayınları, düşünceleri ve uygulamalarından örnekler üzerinde tartışmalar, İngiltere’de tek yapı korumanın öncüsü mimarlar, düşünürler ve örgütlerin tek yapı restorasyonu konusundaki yaklaşımları ve Fransa’daki durumla karşılaştırmalar; İtalya’da ilk arkeolojik restorasyon çalışmaları (Pompei ve Herculaneum kazıları); İtalya’da tarihi restorasyon ve üzerine eleştiriler; sanayileşme ve koruma; koruma kuramında yeni görüşlere neden olan toplantılar ve sonuçları; Boito, Annoni, Giovannoni ve yeni görüşler; Carta Del Restauro, Atina Tüzüğü; Venedik Tüzüğü ve koruma kuramına getirdiği temel yenilikler; Dünya Savaşları ve tek yapıdan tarihi çevre korumaya doğru gelişim; ICOMOS’un kuruluşu ve görevleri; korumada otantiklik kavramı (Nara Konferansı); somut olmayan mirasın korunması, tarihi kentsel peyzaj, vb. yeni kavramlar ile Türkiye’de korumaya güncel yaklaşımların koruma kuramı çerçevesinde tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Nisa Semiz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
Temel Kaynaklar Ahunbay, Z.,                Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul 2004 (3. baskı)

 
Akın, N.,                      “Osman Hamdi Bey, Asar-ı Atika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine”, Osman Hamdi Bey ve Dönemi, İstanbul 1993, s. 233-239.
 
Akın, N.,                     “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire) Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
 
-----------                      Atina Anlaşması (Le Corbusier), İstanbul, Yapı Kredi Yay., 2009.
 
Bakırer, Ö.,                “Vakfiyelerde Binaların Tamiratı ile İlgili Şartlar ve Bunlara Uyulması”      Vakıflar Dergisi, sayı 10, s. 113-126.
 
Bektaş, C.,                 Koruma-Onarım, İstanbul, YEM Yay., 1992.
 
 Erder, C.,                   Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara 1971 (1.baskı); 1999 (2.baskı).
 
 
 Erder, C.,                   Tarihi Çevre Bilinci, Ankara 1975 (1.baskı); 2007
                                   (Genişletilmiş 2.baskı)                                  
 
 
Erder, C.,                    “Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara 1977, s. 167-190.
 
Erdoğan, M.,               “Osmanlı Devrinde Anadolu Camilerinde Restorasyon Faaliyetleri”, Vakıflar Dergisi, sayı:7, 1968, s. 149-205.
 
Ersen, A.,                    “Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”, Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., 1996, s. 125-127.
 
 
Gülsün, H.,                  “Osmanlı Mimarlığında Onarım İlkeleri Var mıydı?” , 9. Milletlerarası Türk Sanatları Kongresi, Bildiriler, Cilt 2, Ankara 1995, s. 207-210.
 
Hearn, M. F. (Ed.)       The Architectural Theory of Viollet-le-Duc. Readings and Commentary, Boston MIT, 1990 (1995/3.baskı).
 
ICOMOS (Ed.)           International Charters for Conservation and Restoration, Monuments and Sites I, Münih 2001.
 
Jokilehto, J.,                A History of Architectural Conservation, Butterworth Heinemann, İngiltere 1999.
 
Kuban, D.,                  “Restorasyon Kriterleri ve Carta del Restauro”, Vakıflar Dergisi, Cilt V, Ankara 1962, s. 149-152.
 
 Kuban, D.,                 “Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar”, Vakıflar Dergisi, Cilt VIII, Ankara 1970, s. 341-354.
 
 Kuban, D.,                 Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
 
Kunter, H. B.,             “Türk Abidelerinin İdare, Muhafaza, Bakım ve Onarımı Mevzuunda    Tatbik Edilmiş Olan Esaslar”, Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi, TTK Basımevi, Ankara 1962, s. 260-267.
 
Madran, E.,                 Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler: 1800-1950, Ankara, 2002.
 
Madran, E.,                  Osmanlı İmparatorluğu’nun Klasik Çağlarında Onarım Alanının Örgütlenmesi, 16.-18. Yüzyıllar, ODTÜ Mimarlık Fak. yay., Ankara 2004.
 
Madran, E. ve N. Özgönül, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB
                                    Mimarlar Odası yay., Ankara 2005.
 
Madran, E. ve N.Özgönül (Ed.), International Documents Regarding the Preservation
Cultural and Natural Heritage, ODTÜ Mimarlık Fak. yay., Ankara 1999.
 
Midant, J.P.,                Au Moyen Âge avec Viollet-le-Duc, Paris, 2001.
 
Murphy, K. D.,             Memory and modernity: Viollet-le-Duc at Vézelay, University Park, Pa.: Pennsylvania State University Press, 2000.
 
Orgun, M. Z., “Hassa Mimarları”, Arkitekt12, 1938, s. 333-342.
 
Özdemir, R.,               “Osmanlı Döneminde Dini ve Sosyal Yapıların İnşası ve Tamiratı Üzerine Bazı Bilgiler”, TAÇ Dergisi, Cilt 2, sayı 6, Temmuz 1987, s. 23-29.
 
Ruskin, J.,                   The Seven Lamps of Architecture, Londra 1956.
 
Tapan, M.,                  Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul, Mimarlar Odası, 2007.
 
Turan, Ş.,                    Osmanlı Teşkilatında Hassa Mimarları, DTCF Tarih
                                               Araştırmaları Dergisi I/1, Ankara 1963, s. 157-202.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Kültür varlığı; Anıt; Sit; Somut miras; Soyut miras; Restorasyon vb. kavramların tanımı; Anıt ölçütleri. Ders Anlatımı, Tartışma
2. Hafta Tek yapı korumanın tarihi gelişimi. Ders Anlatımı, Tartışma
3. Hafta 19.yüzyılda ortaya çıkan restorasyon tiplerinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesi: FRANSA. Ders Anlatımı, Tartışma
4. Hafta 19.yüzyılda ortaya çıkan restorasyon tiplerinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesi: İNGİLTERE. Ders Anlatımı, Tartışma
5. Hafta 19.yüzyılda ortaya çıkan restorasyon tiplerinin karşılaştırmalı olarak irdelenmesi: İTALYA. Ders Anlatımı, Tartışma
6. Hafta Osmanlı İmparatorluğu’nda Hassa Mimarları Ocağı ve tamirat işleri; Cumhuriyet’le birlikte korumanın yasal ve örgütsel yönlerindeki değişimler. Ders Anlatımı, Tartışma
7. Hafta ARA SINAV.
8. Hafta Korumada önem taşıyan uluslararası ilk tüzükler: Carta Del Restauro; Atina Anlaşması; Venedik Tüzüğü. Ders Anlatımı, Tartışma
9. Hafta Venedik Tüzüğü; Uluslararası koruma örgütleri: ICOMOS; Europa Nostra vd.leri. Ders Anlatımı, Tartışma
10. Hafta Türkiye’de korumanın yasal ve örgütsel durumunun incelenmesi. Ders Anlatımı, Tartışma
11. Hafta Y.Kurul İlke Kararları; çeşitli koruma karar ve uygulamalarının restorasyon kuramları açısından değerlendirilmesi. Ders Anlatımı, Tartışma
12. Hafta ICOMOS’un korumayla ilgili yayınladığı çeşitli tüzükler, belgeler. Ders Anlatımı, Tartışma
13. Hafta UNESCO Dünya Miras Listesi; Türkiye’den listeye dahil olan alanlar ve sorunları. Ders Anlatımı, Tartışma
14. Hafta Seminer ödevleri sunumları. Öğrenci Sunumları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 30


ÖÇ-1Tek yapı koruma ve tarihi çevre koruma konularında ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-2Koruma ile ilgili restorasyon kuramları, ulusal ve uluslararası düzenlemeler ve çağdaş koruma ilkeleri ile ilgili ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3Koruma kuramları ile ilgili yayınlanmış ulusal ve uluslararası bilimsel çalışmaları araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-4Koruma kuramları ile ilgili edindiği bilgi birikimini kullanarak özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve tartışma yetkinliğine sahip olma,
ÖÇ-5Tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13
ÖÇ 1             
ÖÇ 2             
ÖÇ 3             
ÖÇ 4             
ÖÇ 5