Tarihi bir çevre için koruma/sağlıklaştırma projesinin üretilebilmesi için gerekli bilgi toplama, araştırma ve çevre analizleri konusunda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, Tarihi bir çevrenin içinde bulunduğu olumlu ve olumsuz koşulları bağlamları içerisinde çözümleyebilme, Tarihi çevre koruma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma, Tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma, Tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma, Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olmaarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma, Tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme yetkinliklerinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Nisa Semiz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Gezi, Öğrenci çalışmalarının tashihi.
Temel Kaynaklar
Ahunbay, Z.,2004, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul 2004 (3. baskı)
Akın, N.,2004, “Venedik Tüzüğü Üzerine”, “Venedik Tüzüğü Yeniden Gözden Geçirilmeli mi?” (R.Lemaire) Selçuk Batur İçin Mimarlık Yazıları, İstanbul, TMMOB Mimarlar Odası Yay., s. 22-23; 24-26.
Bektaş, C., 1992, Koruma-Onarım, İstanbul, YEM Yay.
Erder, C.,1999, Tarihi Çevre Kaygısı, Ankara 1971 (1.baskı)
Erder, C.,2007, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara 1975 (1.baskı)
Erder, C., 1977,“Venedik Tüzüğü Tarihi Bir Anıt Gibi Korunmalıdır”, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, sayı:2, Cilt 3, Ankara, s. 167-190.
Ersen, A.,1996,“Koruma Politikalarına Temel Yaklaşım ve Korumada Estetik Düzeylilik Sorunu”, Prof. Doğan Kuban’a Armağan, İstanbul, Eren Yay., s. 125-127.
Hearn, M. F. (Ed.), 1995, The Architectural Theory of Viollet-le-Duc. Readings and Commentary, Boston MIT, 1990 (1995/3.baskı).
ICOMOS (Ed.), 2001, International Charters for Conservation and Restoration, Monuments and Sites I, Münih
Jokilehto, J., 2002, History of Architectural Conservation (Conservation and Museology), Butterworth-Heinemann
Kuban, D., 2000, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu. Kuram ve Uygulama, Kuban, D YEM Yayın, İstanbul 2000.
Tapan, M., 2007, Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul, Mimarlar Odası, 2007.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Projeyle ilgili kuramsal bilgilerin verilmesi; örnekler üzerinde tartışma/değerlendirme; çalışılacak alanın tanıtılması.
Anlatım
2. Hafta
Alan çalışması.
Alan çalışması.
3. Hafta
Alan çalışmasında toplanan verilerin değerlendirilmeye başlanması; 1/1000 ölçekli baz paftanın oluşturulması.
Eleştiri ve Değerlendirme
4. Hafta
Alan çalışmasında toplanan verilerin değerlendirilmesi; 1/1000 ölçekli analitik paftaların hazırlanması.
Eleştiri ve Değerlendirme
5. Hafta
1/1000 ölçekli analitik paftaların tamamlanması.
Eleştiri ve Değerlendirme
6. Hafta
1. JÜRİ.
1. JÜRİ.
7. Hafta
SWOT Analizleri ve Sentez üzerinde çalışma.
Eleştiri ve Değerlendirme
8. Hafta
Sentez çalışmasına devam; 1/200 ölçekli siluet çalışmaları (mevcut durum).
Eleştiri ve Değerlendirme
9. Hafta
2. JÜRİ.
2. JÜRİ.
10. Hafta
1/1000 ölçekli öneri plan üzerinde çalışma; 1/200 ölçekli siluetler (mevcut durum ve öneriler).
Eleştiri ve Değerlendirme
11. Hafta
1/1000 ölçekli öneri plan; 1/500 ölçekli çalışma alanı planı/mevcut durum+öneriler; 1/200 ölçekli siluetler (öneri).
Eleştiri ve Değerlendirme
12. Hafta
3. JÜRİ.
3. JÜRİ.
13. Hafta
1/1000 ölçekli öneri plan; 1/500 ölçekli çalışma alanı planı/mevcut durum+öneriler; 1/200 ölçekli siluetler (öneri).
Eleştiri ve Değerlendirme
14. Hafta
1/1000 ölçekli öneri plan; 1/500 ölçekli çalışma alanı planı/mevcut durum+öneriler; 1/200 ölçekli siluetler (öneri).
Eleştiri ve Değerlendirme
15. Hafta
FİNAL JÜRİSİ
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
50
Derse Devam / Katılım
1
20
Ara jüri
3
30
ÖÇ-1
Tarihi bir çevre için koruma/sağlıklaştırma projesinin üretilebilmesi için gerekli bilgi toplama, araştırma ve çevre analizleri konusunda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma.
ÖÇ-2
Tarihi bir çevrenin içinde bulunduğu olumlu ve olumsuz koşulları bağlamları içerisinde çözümleyebilme.
ÖÇ-3
Tarihi çevre koruma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma
ÖÇ-4
Tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma.
ÖÇ-5
Tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma.
ÖÇ-6
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma.
ÖÇ-7
Tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma, Tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme.
Program Çıktıları
PÇ-1
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,