Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Tarihi ve Restorasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


SİT KORUMA ÖRNEKLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0317 SİT KORUMA ÖRNEKLERİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 5
Dersin Amacı
Sit koruma örnekleri dersi kapsamında tarihi çevre, sit kavramları ve bu kavramın gelişimi; konuyla ilgili uluslararası yaklaşımlar, tüzükler, toplantı sonuçları; tarihi çevre korumayı gerektiren kentsel bütünlüklerin özellikleri; Anadolu’daki tarihi çevrelerin değişmez geleneksel verileri; tarihi çevrelerin Anadolu genelinde gösterdikleri bölgesel farklılıklar; İstanbul ve korunması gerekli kentsel bütünlükleri, özellikleri ve farklılıkları; tarihi çevrelerin korunması gerekli morfolojik ve tipolojik özellikleri; bu özelliklerin farklı örnekler üzerinde incelenmesi; tarihi çevre koruma çalışması/koruma amaçlı imar planı yapılmış yerleşmelerden seçilen örneklerdeki yaklaşımların tartışılması; Avrupa, Asya ve Amerika’dan seçilen bazı kent koruma örneklerinin irdelenmesi; Dünya Miras Listesi’ndeki kentsel/kırsal bütünlüklerden örnekler üzerinde listede yer alabilmenin ön koşulu olan üstün evrensel değer, otantiklik ve bütünlük kavramlarının tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ders anlatımı, tartışma ve sunum
Temel Kaynaklar Akın, N., "İstanbul'un Tarihi Çevrelerinde Kimlik Değişimi ve Yitirilen Çevresel Kalite", Mimari ve Kentsel Çevrede Kalite Arayışları Sempozyumu, İstanbul, 1995, s.150-153.
Akın, N., Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, İstanbul, 2001.
 
CRUARB 25 Years of Urban Rehabilitation, Porto, 2000.
 
Denslagen, W., Architectural Restoration Western Europe, Amsterdam, 1994.
 
Fatih Belediyesi, Avrupa Birliği, UNESCO Dünya Mirası Merkezi, Fransız Anadolu Araştırmaları Merkezi, Balat ve Fener Semtlerinin Rehabilitasyonu, İstanbul, 1998.
 
Giovannoni, G., l'Urbanisme Face aux Villes Anciennes, Paris, 1998.
 
Kuban, D., Türkiye'de Kentsel Koruma, Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, İstanbul, 2001.
 
Kuban, D., Kent ve Mimarlık Üzerine İstanbul Yazıları, İstanbul, 1998.
 
Page, M.&R.Mason, Giving Preservation a History. Histories of Historic Preservation in the United States, New York, 2004.
 
Reviving Lower Manhattan, New York City, 1996.

Tung, A.M., Preserving the World's Great Cities: The Destruction and Renewal of the Historic Metropolis, London, 2001.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sit koruma kavramı; tanımlar; bölgesel koruma; etkileme geçiş alanı. Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta Sit koruma projesinin içeriği; envanter fişleri; tipolojiler; siluetler; sit korumada uzmanlararası yaklaşımın gerekliliği. Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta Korunması gerekli tarihi çevrelerin “ortak” ve “bölgesel” özellikleri. Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta Türkiye’den örnekler: ANTALYA, SAFRANBOLU Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta Türkiye’den örnekler: KULA, ANTAKYA Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta Türkiye’den örnekler: GAZİANTEP, MUĞLA, TEKİRDAĞ Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta Dünyadan örnekler: İTALYA Ders Anlatımı ve Tartışma
8. Hafta Dünyadan örnekler: FRANSA Ders Anlatımı ve Tartışma
9. Hafta Dünyadan örnekler: AVUSTURYA, PORTEKİZ Ders Anlatımı ve Tartışma
10. Hafta Dünyadan örnekler: BALKANLAR, AMERİKA Ders Anlatımı ve Tartışma
11. Hafta Öğrenci Sunumları I Sunum ve Tartışma
12. Hafta Öğrenci Sunumları II Sunum ve Tartışma
13. Hafta Öğrenci Sunumları III Sunum ve Tartışma
14. Hafta Öğrenci Sunumları IV Sunum ve Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-2Tarihi çevre koruma ile ilgili restorasyon kuramları, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve uluslarası çağdaş koruma ilkeleri ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3Tarihi çevre koruma konusunda edindiği bilgileri diğer ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirebilme ve uygulayabilme
ÖÇ-4Tarihi çevre koruma konusunda ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılarak elde edilen bilgileri değerlendirebilmek için eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-5Korunması gerekli tarihi çevrelerden seçilen bir örneği kuramsal ve uygulama boyutlarında ele alarak özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve tartışma yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13
ÖÇ 1             
ÖÇ 2             
ÖÇ 3             
ÖÇ 4             
ÖÇ 5