Sit koruma örnekleri dersi kapsamında tarihi çevre, sit kavramları ve bu kavramın gelişimi; konuyla ilgili uluslararası yaklaşımlar, tüzükler, toplantı sonuçları; tarihi çevre korumayı gerektiren kentsel bütünlüklerin özellikleri; Anadolu’daki tarihi çevrelerin değişmez geleneksel verileri; tarihi çevrelerin Anadolu genelinde gösterdikleri bölgesel farklılıklar; İstanbul ve korunması gerekli kentsel bütünlükleri, özellikleri ve farklılıkları; tarihi çevrelerin korunması gerekli morfolojik ve tipolojik özellikleri; bu özelliklerin farklı örnekler üzerinde incelenmesi; tarihi çevre koruma çalışması/koruma amaçlı imar planı yapılmış yerleşmelerden seçilen örneklerdeki yaklaşımların tartışılması; Avrupa, Asya ve Amerika’dan seçilen bazı kent koruma örneklerinin irdelenmesi; Dünya Miras Listesi’ndeki kentsel/kırsal bütünlüklerden örnekler üzerinde listede yer alabilmenin ön koşulu olan üstün evrensel değer, otantiklik ve bütünlük kavramlarının tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatımı, tartışma ve sunum
Temel Kaynaklar
Akın, N., "İstanbul'un Tarihi Çevrelerinde Kimlik Değişimi ve Yitirilen Çevresel Kalite", Mimari ve Kentsel Çevrede Kalite Arayışları Sempozyumu, İstanbul, 1995, s.150-153.
Akın, N., Balkanlarda Osmanlı Dönemi Konutları, İstanbul, 2001.
CRUARB 25 Years of Urban Rehabilitation, Porto, 2000.
Denslagen, W., Architectural Restoration Western Europe, Amsterdam, 1994.
Fatih Belediyesi, Avrupa Birliği, UNESCO Dünya Mirası Merkezi, Fransız Anadolu Araştırmaları Merkezi, Balat ve Fener Semtlerinin Rehabilitasyonu, İstanbul, 1998.
Giovannoni, G., l'Urbanisme Face aux Villes Anciennes, Paris, 1998.
Kuban, D., Türkiye'de Kentsel Koruma, Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri, İstanbul, 2001.
Kuban, D., Kent ve Mimarlık Üzerine İstanbul Yazıları, İstanbul, 1998.
Page, M.&R.Mason, Giving Preservation a History. Histories of Historic Preservation in the United States, New York, 2004.
Reviving Lower Manhattan, New York City, 1996.
Tung, A.M., Preserving the World's Great Cities: The Destruction and Renewal of the Historic Metropolis, London, 2001.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Sit koruma kavramı; tanımlar; bölgesel koruma; etkileme geçiş alanı.
Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta
Sit koruma projesinin içeriği; envanter fişleri; tipolojiler; siluetler; sit korumada uzmanlararası yaklaşımın gerekliliği.
Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta
Korunması gerekli tarihi çevrelerin “ortak” ve “bölgesel” özellikleri.
Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta
Türkiye’den örnekler: ANTALYA, SAFRANBOLU
Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta
Türkiye’den örnekler: KULA, ANTAKYA
Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta
Türkiye’den örnekler: GAZİANTEP, MUĞLA, TEKİRDAĞ
Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta
Dünyadan örnekler: İTALYA
Ders Anlatımı ve Tartışma
8. Hafta
Dünyadan örnekler: FRANSA
Ders Anlatımı ve Tartışma
9. Hafta
Dünyadan örnekler: AVUSTURYA, PORTEKİZ
Ders Anlatımı ve Tartışma
10. Hafta
Dünyadan örnekler: BALKANLAR, AMERİKA
Ders Anlatımı ve Tartışma
11. Hafta
Öğrenci Sunumları I
Sunum ve Tartışma
12. Hafta
Öğrenci Sunumları II
Sunum ve Tartışma
13. Hafta
Öğrenci Sunumları III
Sunum ve Tartışma
14. Hafta
Öğrenci Sunumları IV
Sunum ve Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-2
Tarihi çevre koruma ile ilgili restorasyon kuramları, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve uluslarası çağdaş koruma ilkeleri ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3
Tarihi çevre koruma konusunda edindiği bilgileri diğer ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirebilme ve uygulayabilme
ÖÇ-4
Tarihi çevre koruma konusunda ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılarak elde edilen bilgileri değerlendirebilmek için eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-5
Korunması gerekli tarihi çevrelerden seçilen bir örneği kuramsal ve uygulama boyutlarında ele alarak özgün bir bilimsel çalışma yapma, sunma ve tartışma yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,