Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık Tarihi ve Restorasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KORUMADA ARAŞTIRMA KAYNAK VE YÖNTEMLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0318 KORUMADA ARAŞTIRMA KAYNAK VE YÖNTEMLERİ 3/0/0 SA TÜRKÇE 5
Dersin Amacı

Restorasyon ve koruma projelerinin hazırlanma sürecinde, tarihi yapı ve çevrenin değerlerinin ve geçirdiği evrelerin saptanmasına yönelik olarak yapılması gereken araştırma çalışmalarının, kaynak ve yöntemlerinin tanıtılması ve öğretilmesi bu dersin amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda şeriye ve kadı sicilleri, vakfiyeler, fermanlar, gravürler, minyatürler, tarihi haritalar, fotoğraflar vb. yazılı ve görsel kaynakların bu alandaki kullanım olanakları tartışılmakta, bu kaynakların hangilerinin, hangi şartlarda ne kadar güvenilir olacağı ve yapılacak restorasyon ve koruma çalışmalarında hangi ölçüde kullanılabileceği ve değerlendirilebileceğine yönelik ölçütler ortaya konmaktadır. Korumada araştırma kaynak ve yöntemlerinin ortaya konmasının ardından, uluslararası bilimsel kaynak kullanım ve gösteriminin ölçütleri de bu ders kapsamında öğrenciye aktarılan konular arasındadır. Dersin kuramsal içeriğinin tamamlanmasının ardından, öğrenciler aktarılan kaynak ve yöntemleri kullanarak, bir restorasyon projesinin oluşturulma sürecinde hazırlanması gereken bir rapor örneğini hazırlamaktadırlar.

Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Kuramsal anlatım
Temel Kaynaklar - Bakırer, Ömür (1984), 'Onarım ve Koruma Konusunda Tarihsel Kaynakların Kullanımı', Mimarlık, 84/3, 22-25.

- Bakırer, Ömür (1991), 'Maddi Kültür Varlıklarımızın Onarımlarını Belirlemede Şer'iyye Sicillerinin Rolü', Taç Vakfı Yıllığı, I, İstanbul, 142-153.

- Ataöv, Türkkaya (2006), Bilimsel Araştırma El Kitabı, Alkım Yayınevi, İstanbul.

- Erman, Ercüment (2009), Mimarlıkta Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Tez Yazım Teknikleri, Murat Kitabevi, İstanbul.

- Archer, Bruce (1999), On the Methods of Research: Araştırma Yöntemleri, Ankara: METU Faculty of Architecture Press.

- Groat, L., Wang, D. (2002), Architectural Research Methods, John Wiley and Sons Inc., USA.

 
Diğer Kaynaklar - Baş, Türker (2010) Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir?, Seçkin Yayıncılık, Ankara.

- Tanrıdöğen, Abdurrrahman (2011) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara,

- Büyüköztürk, Şener (2011) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş; korumada kaynak ve araştırma yöntemleri konusunda genel değerlendirme Kuramsal Anlatım
2. Hafta Araştırma ve Bilgi Toplama; konuda sınırlamai araştırma aşamaları Kuramsal Anlatım
3. Hafta Araştırma ve Bilgi Toplama; izleme ve inceleme, yazılı, görsel ve sözel kaynaklar, Dönem ödevi verilmesi; Bir rapor örneği hazırlamak Kuramsal Anlatım
4. Hafta Araştırma ve Bilgi Toplama; verilerin sınıflandırılması, değerlendirilmesi, sorgulama Kuramsal Anlatım
5. Hafta Sonuç kararı için yöntemler ve müdahale ölçeğinin saptanması Kuramsal Anlatım
6. Hafta Bilimsel araştırmada ‘not alma’I bibliyografya fişi ve not fişi kullanımında bilimsel ölçütler Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
7. Hafta Tarihlendirme amaçlı ‘takvim’ kullanımı, Hicri, Mali, Rumi ve Miladi Takvim uygulamaları, Tarih çevirme yöntemleri, Arapça rakamlar ve Ebced Hesabı Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
8. Hafta Korumada ulusal ve uluslararası temel kaynaklar ve başvuru kaynakları, Kütüphane Katalog Tanzimi Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
9. Hafta Tez Yazma; Konusu, Çalışma Planı ve Yöntemi Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
10. Hafta Araştırma Raporu ve Bölümleri Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
11. Hafta Dip not kullanım ve yöntemleri ile Bibliyografya yazımı, örnek yazılımlar Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
12. Hafta Sözlük, İndeks ve Dizin Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
13. Hafta Rapor Sayfa Düzeni, Fotoğraflar, Tablolar, Şekiller, Grafikler ve Haritalar, Dönem Ödevi Tashihi Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
14. Hafta Osmanlıca Kaynaklar, Başbakanlık Osmanlı Arşivi, Topkapı Sarayı Arşivi ve digger Resmi arşivler ile özel arşivler hakkında erişim ve kullanım bilgisi, Dönem Ödevi Tashihi Kuramsal Anlatım Örnek Uygulama
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Araştırma mantığını anlama
ÖÇ-2Araştırmada niteliksel/niceliksel yorum yapma niteliği kazanma
ÖÇ-3Araştırma çalışmalarının, kaynak ve yöntemlerinin tanıtılması ve öğretilmesi
ÖÇ-4Korumada araştırma çalışmalarının, kaynak ve yöntemlerinin tanıtılması ve öğretilmesi
ÖÇ-5Veri analizi yapma yetisi kazanma
ÖÇ-6Tarihi yapı ve çevrenin değerlerinin ve geçirdiği evrelerin saptanmasına yönelik olarak yapılması gereken araştırma çalışmalarının, kaynak ve yöntemlerinin tanıtılması ve öğretilmesi
Program Çıktıları
PÇ-1Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13
ÖÇ 1             
ÖÇ 2             
ÖÇ 3             
ÖÇ 4             
ÖÇ 5             
ÖÇ 6