Ders kapsamında; tarihi çevrelerin özgün fiziksel niteliklerinin çevre/tek yapı ölçeğinde analizinin yapılması; bu özel alanlardaki farklı yeni yapı yaklaşımlarının irdelenmesi ve bu bağlamda, Avrupa ve Amerika'dan çeşitli yaklaşım örnekleriyle karşılaştırmalarla, Türkiye'de benzer tarihi çevrelerde ve tarihi yapılarda yapılan yeni müdahalelerin tartışılması; tarihi çevrelerin özgün mimarisini yaratan ve onları "korunmaya değer" yapan yapı grupları ve tek yapıların, farklı örnekler üzerinde sokak/ada/parsel bazındaki tipolojik dökümlerinin irdelenmesi; bu özellikler ışığında yoğun tarihi çevrelerdeki boş/yıkılmış/sıhhileştirilmesi gerekli alanlara yeni yapı yaparken, ya da eski yapıya yeni ek getirirken göz önüne alınması gerekli temel ilke ve verilerin tanımlanması; konuya yönelik uluslararası kararlar ve bu kararlarla bütünleşen örnekler konusunda, derste ele alınanlar dışında öğrencilerin seçtikleri ve üzerinde çalıştıkları uygulamalar üzerinde tartışılacaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Nisa Semiz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders Anlatımı, Örnekler üzerinde tartışma ve öğrenci sunumları
Temel Kaynaklar
Amouqou, E., La Réhabilitation du Patrimoine Architectural, Paris, 2001.
Denslagen, W., Architectural Restoration in Western Europe: Controversy and Continuity, Amsterdam, 1994.
Greer, N.R., Architecture Transformed: New Life for Old Buildings, Glouster, 1998.
Kuban, D., Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, İstanbul, 2000.
Restoration and Beyond, Milano, 1996.
Vienna, Urban Preservation and Renewal, Vienna, 2001.
Warren, J. (ed.), Context: New Buildings in Historic Settings, Oxford, 1998.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tek yapı ve tarihi çevre korumanın uluslararası ilkeleri.
Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev”; tarihi yapıya “yeni ek”; tarihi çevreye “yeni yapı” (genel bilgiler)
Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev” örnekleri I
Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev” örnekleri II
Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta
Tarihi yapıya “yeni ek” örnekleri I
Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta
Tarihi yapıya “yeni ek” örnekleri II
Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta
Tarihi çevrede “yeni yapı” örnekleri I
Ders Anlatımı ve Tartışma
8. Hafta
Tarihi çevrede “yeni yapı” örnekleri II
Ders Anlatımı ve Tartışma
9. Hafta
Tarihi çevrede “yeni yapı” örnekleri III
Ders Anlatımı ve Tartışma
10. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma I (2 öğrenci)
Sunuş ve Tartışma
11. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma II (2 öğrenci)
Sunuş ve Tartışma
12. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma III (2 öğrenci)
Sunuş ve Tartışma
13. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma IV (2 öğrenci)
Sunuş ve Tartışma
14. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma V (2 öğrenci)
Sunuş ve Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Ödev sunumu
1
20
Final
1
40
ÖÇ-1
Tarihi çevrelerin özgün fiziksel niteliklerinin çevre/tek yapı ölçeğinde analizinin yapılması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-2
Türkiye'de ve dünyada tarihi çevrelerde yapılan farklı yeni yapı yaklaşımları ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
ÖÇ-3
Ders kapsamında edindiği bilgiler yardımıyla özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
ÖÇ-4
Tarihi çevrede yeni yapı tasarımı sürecinde ders kapsamında edindiği kuramsal bilgilerle özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
ÖÇ-5
Tarihi çevrelerde yapılacak yeni yapı projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme
Program Çıktıları
PÇ-1
Kültür varlıklarının korunmasının iki farklı ölçeği olan tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-2
Koruma alanının temel konuları olan restorasyon kuramları, uluslararası çağdaş koruma ilkeleri, ulusal ve uluslararası yasal ve örgütsel düzenlemeler ve kültür varlıklarının belgelenmesi ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-3
Tarihi yapılara çağdaş ek ve tarihi çevrede yeni yapı, tek yapı ölçeğindeki kültür varlıklarının rölöve, restitüsyon ve yeniden kullanım projelerinin hazırlanması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma,
PÇ-4
Hızla yok olmakta olan tarihi çevrelerin korunması ve sağlıklaştırılmasının aşamaları olarak ulusal ve uluslararası örneklerden yararlanılması, analitik etütlerin yapılması, morfoloji ve tipoloji çalışmalarının hazırlanması ve bu bilgiler ışığında değerlendirilme yapılması ile ilgili konularda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-5
Tek yapı ve tarihi çevre koruma konularında uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanma,
PÇ-6
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında edindiği bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini; mimarlık tarihi, şehircilik, kentsel tasarım, arkeoloji, inşaat mühendisliği ve benzeri disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygulayabilme,
PÇ-7
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanlarında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve edindiği bilgileri; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olma,
PÇ-8
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-9
Tek yapı ve tarihi çevre koruma ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme becerilerine sahip olma,
PÇ-10
Tek yapı ve tarihi çevre koruma alanında çözümleme gerektiren ortamlarda karar verebilme ve projeleri/akademik çalışmaları yönetebilme, alanında bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri yönetme ve dönüştürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-11
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-12
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-13
Tek yapı ve tarihi çevre koruma projelerinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,