Dersin amacı ilk aşamada hücrede sinyal iletimini tanımlamak, tiplerini ve farklı sinyal moleküllerinin moleküler niteliklerini öğretebilmektir. Daha sonra farklı sinyal yolaklarını detaylı bir şekilde ele almak ve bu yolaklardaki sapmaların neden olduğu hastalıkları öğretmektir. Böylelikle öğrenci farklı sinyal yolakları ve farklı kanserler arasındaki ilişkileri öğrenecek dolayısı ile kendi araştırmalarını bu dersten edindiği bilgilere dayandırarak tasarlayabilecek ve araştırmalarında elde ettiği sonuçları yorumlayabilecektir. Böylelikle kanser moleküler biyolojisi alanında yapmak istediği yüksek lisans çalışmalarına yön verebilecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Özge Rencüzoğulları
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi 10.00-13.00, Prof. Dr. Atilla Özalpan Seminer salonu
Görüşme Saatleri ve Yeri
Her gun Atakoy Yerleşkesi, MOBIGEN binasıı
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
ppt sunumları, video ve animasyon gösterimleri
Temel Kaynaklar
J. Hancock, Cell Signalling, Oxford University Press, 2005.
JW Wang and R. Casero, Polyamine Cell Signalling.Physiology, Pharmacology and Cancer Research. Humana Press, 2006.
D. Batien et al. Signal Transduction, Elsevier Academic Press, 2005.
Diğer Kaynaklar
Holz RW, Fisher SK. Cellular Signaling Mechanisms. In: Siegel GJ, Agranoff BW, Albers RW, et al., editors. Basic Neurochemistry: Molecular, Cellular and Medical Aspects. 6th edition. Philadelphia: Lippincott-Raven; 1999. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK28213/
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Hücre sinyal mekanizmasının ana prensipleri,
Sözlü anlatım
2. Hafta
Hücrede sinyalin farklı yolları, Sinyal koordinasyonu,
Sözlü anlatım
3. Hafta
Ekstrasellüler sinyaller, hormonlar, sitokinler,
Sözlü anlatım
4. Hafta
Büyüme faktörleri,
Sözlü anlatım, degerlendirme
5. Hafta
Nörotransmiterler, ATPaz, feromonlar,
Sözlü anlatım
6. Hafta
Ekstrasellüler sinyallerin tayini
Sözlü anlatım
7. Hafta
Reseptörlerin rolleri, reseptör tipleri, ligandların reseptörlere bağlanması, protein fosforilasyonu
Sözlü anlatım
8. Hafta
Kinazlar, fosfatazlar, siklik nükleotidler,
Sözlü anlatım
9. Hafta
Siklazlar, G proteinler,
Sözlü anlatım,degerlendirme
10. Hafta
İnositol fosfat metabolizması,
Sözlü anlatım
11. Hafta
Membran lipidlerinin rolleri,
Sözlü anlatım
12. Hafta
İntrasellüler kalsiyumun sinyal rolü,
Sözlü anlatım, degerlendirme
13. Hafta
Reaktif oksijen türleri, reaktif azot türleri,
Sözlü anlatım
14. Hafta
İnsülin ve sinyal iletim kaskatı.
Sözlü anlatım
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Hücre sinyal iletiminin esaslarını öğrenebilmesi
ÖÇ-2
Hücre reseptör ve ligand ilişkilerini detaylı bir şekilde öğrenebilmesi
ÖÇ-3
Farklı sinyal yolaklarını öğrenebilmesi
ÖÇ-4
Farklı sinyal yolaklarındaki hasarların öğrenebilmesi
ÖÇ-5
Farklı sinyal yolakları, hasarları ve kanser tipleri arasındaki moleküler ilişkilerin öğrenebilmesi
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek, alanda var olan problemleri belirleyebilmek, analiz edebilmek ve çözüm üretebilme yetisine sahip olmak.
PÇ-2
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde moleküler hücre biyolojisi, bitki biyoteknolojisi ve moleküler genetik temel alanlarında özgün çalışmalar için yeni teknolojilere dayalı araştırma stratejileri geliştirebilmek ve uygulayabilmek.
PÇ-3
En az bir yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili konuları tartışabilmek.
PÇ-4
Toplumsal sorunlara duyarlı olmak ve alanının bilgi ve becerilerini, diğer disiplinlerin bilgileri ile sentezleyerek bu sorunlara çözüm üretebilme yetisini kazanabilmek.
PÇ-5
Uzmanlık alanının bilgi birikimi ve bilimsel yaklaşımları çerçevesinde bağımsız karar alabilmek ve yaratıcılık becerilerini kullanarak proje üretebilmek ve yürütebilmek.
PÇ-6
Problemi çözüm aşamasında bağımsız karar alabilmek ve becerilerini kullanarak ekip çalışmasına uyumlu bir şekilde katkıda bulunabilmek.
PÇ-7
Edinmiş olduğu bilgi birikimini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alan içi ve/veya alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sunabilmek.
PÇ-8
Araştırmalarında insan hakları ve bilim etiğine uygun hareket etmeyi benimsemek
PÇ-9
Alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
PÇ-10
Program süresince edinilen bilgi ve becerilerin bir üst akademik düzeyde devam ettirilebilmesi için gereken donanıma sahip olabilmek.