Stres faktörlerini ve sınıflandırılmasını öğrenmek, bitkide oluşan stresin ölçüm metodlarını ve bunların seçim kriterlerini kavrayabilmek, stres altında sinyal iletimini öğrenmek, bitkilerin strese cevaplarını doku, hücre ve metabolik düzeyde incelemek ve kullanılan yöntemlerin seçim kriterlerini anlamak, bitkilerin stresten kaçış ve korunma yaklaşımlarını anlamak, stres proteinleri (antioksidantlar) işlevleri ve sentez yöntemlerini öğrenmek, abiyotik streslerin detaylı incelenmesi (sel ve kuraklık stresi, tuz ve ozmotik stres, soğuk stresi, yüksek sıcaklık stresi, toksik maddelerin yol açtığı stresler), çeşitli stres faktörlerinin aynı anda oluşması yani çoklu stres etkileşimlerini yorumlayabilmek, küresel iklim değişikliğinin bitkilere etkisini anlamak ve yorumlayabilmek, bitki stres direncini arttırmak için kullanılan yaklaşımların detaylı incelenmesi
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Alp Ayan
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 14.00-17.00 Mobigen Ataköy Kampüsü
Görüşme Saatleri ve Yeri
Haftanın her günü, Öğretim Üyesinin Ofisi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Öğretmen merkezli bilgisayar sunumu
- Anlatım
- Tartışma
- Bağımsız çalışma
- Animasyon ve videolar
- İnternet araştırması
- Bilimsel yayınların takibi ve incelenmesi
Temel Kaynaklar
-
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bitki Biyotik ve Abiyotik Stres Faktörlerinin Tanımlanması
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
2. Hafta
Yüksek sıcaklık stresi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
3. Hafta
Yüksek sıcaklık stresi ile ilgili literatür değerlendirmesi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
4. Hafta
Donma stresi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
5. Hafta
Donma stresi ile ilgili literatür değerlendirmesi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
6. Hafta
Su ve tuzluluk stresi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
7. Hafta
Su ve tuzluluk stresi ile ilgili literatür değerlendirmesi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
8. Hafta
Tuz stresi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
9. Hafta
Besin maddesi stresi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
10. Hafta
Fotooksidatif stres
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
11. Hafta
Ağır metal stresi
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
12. Hafta
Biyotik stres faktörleri
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
13. Hafta
Biyotik stres faktörleri
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
14. Hafta
Biyotik stres faktörleri
Sözel anlatım, literatür araştırma, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
60
ÖÇ-1
Bitkilerde oluşan biyotik ve abiyotik stresin doku, hücre ve metabolik düzeyde yol açtığı farklılıkların nedenlerini ve bu değişikliklerin oluşturduğu savunma mekanizmalarını anlayabilme ve yorumlayabilme.
ÖÇ-2
Küresel iklim değişikliğinin yol açtığı çoklu stres etkileşimlerinin etkilerini anlayabilme.
ÖÇ-3
Küresel iklim değişikliğinin yol açtığı verim kaybının engellenmesi veya bitkilerden elde edilen verimin arttırılması amacıyla kullanılabilecek olan transgenik yaklaşımlar için tahminde bulunabilme.
ÖÇ-4
Ders sırasında edindiği stres ölçüm, bitkide oluşan etkilerin incelenmesi, stres cevaplarının yorumlanması becerilerini konu ile ilgili bilimsel yayınların yorumlanmasında kullanabilme.
ÖÇ-5
Lisans eğitimi sırasında edindiği temel bilgileri ve ders sırasında öğrendiklerini mevcut bilimsel verileri değerlendirmede kullanarak toplumsal problemler konusunda çıkarımlar yapabilme.
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek, alanda var olan problemleri belirleyebilmek, analiz edebilmek ve çözüm üretebilme yetisine sahip olmak.
PÇ-2
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde moleküler hücre biyolojisi, bitki biyoteknolojisi ve moleküler genetik temel alanlarında özgün çalışmalar için yeni teknolojilere dayalı araştırma stratejileri geliştirebilmek ve uygulayabilmek.
PÇ-3
En az bir yabancı dili kullanarak alanı ile ilgili konuları tartışabilmek.
PÇ-4
Toplumsal sorunlara duyarlı olmak ve alanının bilgi ve becerilerini, diğer disiplinlerin bilgileri ile sentezleyerek bu sorunlara çözüm üretebilme yetisini kazanabilmek.
PÇ-5
Uzmanlık alanının bilgi birikimi ve bilimsel yaklaşımları çerçevesinde bağımsız karar alabilmek ve yaratıcılık becerilerini kullanarak proje üretebilmek ve yürütebilmek.
PÇ-6
Problemi çözüm aşamasında bağımsız karar alabilmek ve becerilerini kullanarak ekip çalışmasına uyumlu bir şekilde katkıda bulunabilmek.
PÇ-7
Edinmiş olduğu bilgi birikimini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alan içi ve/veya alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sunabilmek.
PÇ-8
Araştırmalarında insan hakları ve bilim etiğine uygun hareket etmeyi benimsemek
PÇ-9
Alanın gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
PÇ-10
Program süresince edinilen bilgi ve becerilerin bir üst akademik düzeyde devam ettirilebilmesi için gereken donanıma sahip olabilmek.