Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Harezm-Altınordu Sahası Metin İncelemeleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0001 Harezm-Altınordu Sahası Metin İncelemeleri 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
-Harezm-Altınordu Türkçesi döneminde yazılan eserlerin genel Türk yazı dili içerisindeki yerinin belirlenmesi, Eski Türkçeden Harezm Türkçesi dönemine gelinceye kadar Türk dilinin geçirmiş olduğu evrelerin incelenmesi ve ortak ve farklı yönlerin ortaya konması.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı günü 10.00-13.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı günü 13.00-14.00 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Okuma, Anlatım, tartışma.
Temel Kaynaklar -Ercilasun, Ahmet Bican ( 2011), Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara.

Hacıeminoğle, Necmettin ( 1997), Harezm  Türkçesi ve Grameri, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İst.

Toparlı, Recep - Vural, Hanifi (2007), Harezm Türkçesi, Öncü Basımevi, Tokat.

Yüce, Nuri ( 1988), Mukaddimetü'l-Edeb ( Giriş, Dil Özellikleri,Metin, İndeks), TDK Yay., Ankara.

Ata, Aysu ( 2002), Harezm-Altınordu Türkçesi, Mehmet Ölmez Yayınları, İstanbul.

Ünlü, Suat ( 2012), Harezm-Altınordu Türkçesi Sözlüğü, Eğitim Kitabevi.

 
Diğer Kaynaklar -Ata, Aysu ( 1997), Kıssasü'l-Enbiya ( Giriş- Metin-Tıpkıbasım), TDK Yay., Ankara.

Demir,Nurattin ve Emine Yılmaz ( 2003), Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları,Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Harezm coğrafyası, Harezm Türkçesinin Türk Dili tarihindeki ve şiveleri arasındaki yeri Anlatma
2. Hafta Harezm Türkçesinin Ses Bilgisi-Fonetik Özellikleri Anlatım
3. Hafta Harezm-Altınordu sahası metinlerin morfolojik özellikleri Anlatım
4. Hafta Harezm-Altınordu sahası metinlerin ek ve kelime kültürü Anlatım
5. Hafta Harezm - Altınordu sahası metinlerinde imla ve ses ilişkileri Anlatım.
6. Hafta Nehcü'l-Feradis içinden seçilen metin inceleme Okuma
7. Hafta Nehcü'l-Feradis metin inceleme Okuma, tartışma
8. Hafta ARA SINAV ARA SINAV
9. Hafta Nehcü'l-Feradis metin inceleme Okuma, tartışma
10. Hafta Kısasü'l-Enbiya- Metin inceleme Okuma
11. Hafta Kısasü'l-Enbiya- Metin İnceleme Okuma
12. Hafta Kısasü'l-Enbiya- Metin inceleme. Okuma, tartışma.
13. Hafta Harezm Türkçesinin diğer eserleri üzerinde inceleme ( Mi'raç-nâme) Anlatım
14. Hafta Muhabbetnâme üzerinde inceleme. Anlatım
15. Hafta Harezm-Altınrdu sahası Türkçesi üzerine yazılan çalışmaların genel bir tanıtımı ve değerlendirmesi. Anlatım, Soru-cevap.
16. Hafta DÖNEM SONU SINAVI DÖNEM SONU SINAVI
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Harezm Türkçesinin Türk dili tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2Harezm-Altınordu sahası metinlerinin gramer özelliklerini bilir.
ÖÇ-3Harezm-Altınordu sahası metinlerinin fonetik ve morfolojik özelliklerini tanır.
ÖÇ-4Harezm-Altınordu sahası metinlerinin leksik ve sentaktik özelliklerini tanır.
ÖÇ-5Harezm-Altınordu sahası metinlerinin dil özelliklerini çözümleyebilir ve çözümlenen özellikleri Türkiye Türkçesi ile mukayese edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5