Uygur döneminde kullanılan dil özelliklerinin saptanılması ve Uygur alfabesiyle yazılan metinlerin analiz edilmesi
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
Temel Kaynaklar
Akalın, Mehmet, Tarihi Türk Şiveleri, Ank. 1988
Ercilasun, Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. 2004, 488s. Gömeç, Sadettin, Uygur Türkleri Tarihi ve Kültürü, Akçağ Yay., Ank. 2001
Gemalmaz, Efrasiyap, Eski Türkçenin Ekliği Denemesi, Erzurum.,1971
Tekin, Şinasi, Uygurca Metinler II (MAYTRİSİMİT), Erz.
Kaya, Ceval, Uygurca Altun Yaruk, TDK Yay., Ank. 1994, 911s.
Özönder, F.S.Barutçu, Üç İtigsizler, TDK. Ank.1998, 207s+XXX
Hamilton, J.Russell, İyi ve Kötü Prens Öyküsü, TDK. Yay, Ank. 1998, 324s.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Uygurlar hakkında bilgi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
2. Hafta
Uygur medeniyeti ve tarihi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
3. Hafta
Uygur alfabesi ve Uygurların kullandığı diğer alfabeler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta
Uygur alfabesiyle yazılmış metinler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta
Uygur Türkçesinin ses bilgisi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta
Uygur Türkçesinin ses bilgisi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Uygur Türkçesinin şekil bilgisi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta
Uygur Türkçesinin şekil bilgisi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta
Ekler ve eklerin tarihsel gelişimi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta
Uygur metinlerinin sentaktik özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta
Uygur metinlerinin sentaktik özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta
Uygur alfabesiyle yazılmış metinlerin okunması
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta
Uygur alfabesiyle yazılmış metinlerin okunması
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Uygurlar ve tarihleri hakkında her türlü bilgiye sahip olunur.
ÖÇ-2
Uygur alfabesiyle yazılmış metinleri okunabilir.
ÖÇ-3
Uygur Türkçesinin fonetik ve morfolojik özellikleri bilinir.
ÖÇ-4
Uygur Türkçesinin leksik ve sentaktik özellikleri bilinir.
ÖÇ-5
Uygur Türkçesi kaynakları ve bu dönemde ortaya konmuş eserler bilinir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.