Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türkçenin Karşılaştırmalı Söz Dizimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0005 Türkçenin Karşılaştırmalı Söz Dizimi 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Bu derste İlk Türkçe, Ana Türkçe ve Eski Türkçe dönemlerinde ortaya çıkmaya başlayan diyalekt farklarının bir sonucu olan Türk lehçeleri, bir bütünün parçaları olmak üzere  tarhsel, coğrafi ve dil bilimsel bakımdan ana çizgileri ile sunulacaktır.Ayrıca Türk lehçelerini sınıflandırma yolları ve ölçütleri üzerinde durulacak, özellikle küçük ve izole gruplar halinde bulunan Türk Dil ve lehçeleri ve bunların söz dizimi özellikleri ile ilgili genel ve temel bilgilerverilecektir. Bu yolla, öğrencilere Oğuzca, Çağatayca ve Kıpçakça gibi ana gruplarda bulunan diğer çağdaş Türk yazı dil ve lehçelerinin söz dizimine ait özellikleri ele alınacaktır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 14:00-16:45 1C-17
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Düz anlatım, soru-cevap
Temel Kaynaklar -Atabay, Neşe (vd.) (1981), Türkiye Türkçesinin Sözdizimi, TDK Yay., Ankara.

Delice,H. İbrahim ( 2003), Türkçe Sözdizimi, Kitabevi, İstanbul.

Dizdaroğlu, Hikmet ( 1976), Tümcebilgisi, TDK Yay., Ankara.

Hatipoğlu, Vecihe ( 1972), Türkçenin Sözdizimi, Ankara.

Karahan, Leyla ( 1991), Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara.

Karaörs, Metin ( 2005), Karşılaştırmalı Şekil ve Cümle Bilgisi- Türk Lehçelerinde Cümle Tahlilleri-, Akçağ Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar -Özkan, Mustafa-Sevinçli, Veysi ( 2008), Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, 3 F Yayınevi, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dil-Lehçe-Şive-Ağız kavramları Anlatım
2. Hafta Türk Yazı dili ve lehçelerinin sınıflandırılması-Genel Karakteristikleri Anlatım
3. Hafta Türk Yazı dili ve lehçelerini temsil eden eserlerin seçimi ve tanıtılması Anlatım, okuma
4. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri : Kelime Grupları Anlatım, tartışma
5. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri : Kelime Grupları Anlatım,tartışma.
6. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri : Kelime Grupları Anlatım, tartışma.
7. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri: Yüklem Anlatım
8. Hafta ARA SINAV ARA SINAV
9. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri: Özne, nesne Anlatım
10. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri: Yer tamlayıcıları ve zarflar Anlatım
11. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri: Basit Cümleler Anlatım
12. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri : Birleşik cümleler Anlatım
13. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri: İsim cümlesi-Fiil Cümlesi Anlatım
14. Hafta Seçilen Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri: Olumlu-Olumsuz-soru cümleleri Okuma, anlatım.
15. Hafta Genel Değerlendirme Soru-Cevap, Tartışma.
16. Hafta Dönem Sonu Sınavı Dönem Sonu Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 50


ÖÇ-1Çağdaş Türk lehçelerinin söz dizimine ait belli başlı özelliklerini kavrar, anlatır.
ÖÇ-2Türk lehçelerini sözdizim açısından kıyaslar.
ÖÇ-3Dil, lehçe, şive, ağız kavramları arasındaki ayrımı kavrar.
ÖÇ-4Türk yazı dilleri ve lehçelerinin sınıflandırılmasını ve genel karakteristik özelliklerini bilir ve bu bildikleri doğrultusunda fikir yürütebilir.
ÖÇ-5Türk yazı dillerini ve lehçelerini temsil eden başlıca eserleri bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5