Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türkçenin Söz Varlığı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0008 Türkçenin Söz Varlığı 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Türkçenin geçmişten bugüne söz varlığından haberdar eder; Buna paralel olarak söz değerlerini öğrenir ve öğretecek düzeyde olmasını sağlar.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr.Öğr.Üyesi Cemil Gülseren
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, araştırma ve inceleme, tartışma.
Temel Kaynaklar -Aksan, Doğan. ( 1996 ), Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara.

Aksan, Doğan ( 1997), Türkçenin Gücü, Bilgi Yayınları, Ankara.

Paçacıoğlu,Burhan ( 1999 ), VIII-XVI. Yüzyıllar Arasında Türkçenin Söz Dağarcığı, Bizim Büro Basımevi, Ankara.

Tulum,Mertol ( 2012), 17. Yüzyıl Türkçesi ve Söz Varlığı, TDK Yay., Ankara.

User, Hatice Şİrin (2009), Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları Söz Varlığı İncelemesi, Kömen Yayınları, Konya.
Diğer Kaynaklar -Aksan, Doğan (2006), Anlambilim, Engin Yayınevi, Ankara.

Türkiye'de Halk Ağzından Derleme Sözlüğü (1993), TDK Yay., Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Söz varlığının ne oduğu ve önemi Anlatım
2. Hafta Bir metinden hareketle bir dilin söz varlığının tesbit yöntemlerinin gösterilmesi. Anlatım ve Okuma
3. Hafta Türk dili yadigarları üzerinde yapılmış söz varlığı çalışmalarının bibliyoğrafik tesbiti. Anlatım ve Tartışma
4. Hafta Bengü taşların-Kitabelerin söz varlığının değerlendirilmesi. Anlatım, tartışma.
5. Hafta Uygurca metinler üzerinde söz varlığı çalışmalarının yapılması. Anlatım, Tartışma.
6. Hafta Karahanlı Türkçesi dönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışmaları Anlatım, Tartışma.
7. Hafta Harezm-Kıpçak Türkçesidönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışması Anlatım, Tartışma.
8. Hafta Ara Sınav Uygulaması Ara Sınav
9. Hafta Çağatay Türkçesi dönemi eserleri üzerinde söz varlığı çalışmaları Anlatım, Tartışma.
10. Hafta Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışması Anlatım, Tartışma.
11. Hafta Klasik Osmanlı Türkçesi dönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışması. Okuma, Anlatım.
12. Hafta Günümüz Türkçesi eserleri üzerinde söz varlığı çalışmalarının değerlendirilmesi. Tartışma, Soru- Cevap
13. Hafta Türk Dilinin dönemlerinin söz varlıkları açısından karşılaştırılması. Tartışma, Soru- Cevap
14. Hafta Türkçenin Söz Varlığı üzerinde çalışma yapan Türkologlar üzerine genel bir değerlendirme. Tartışma, Soru- Cevap.
15. Hafta Genel Bir Değerlendirme Tartışma
16. Hafta Dönem Sonu Sınavı Dönem Sonu Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Söz varlığının ne olduğunu anlar.
ÖÇ-2Orta Türkçe dönemindeki söz varlığını kavrar.
ÖÇ-3Eski Türkçe dönemindeki söz varlığını öğrenir.
ÖÇ-4Günümüz Türkçesi dönemindeki metinlerin söz varlığını öğrenir.
ÖÇ-5Türk dilinin dönemlerinin söz varlıkları açısından karşılaştırılmasını yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5