Türkçenin geçmişten bugüne söz varlığından haberdar eder; Buna paralel olarak söz değerlerini öğrenir ve öğretecek düzeyde olmasını sağlar.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, araştırma ve inceleme, tartışma.
Temel Kaynaklar
-Aksan, Doğan. ( 1996 ), Türkçenin Söz Varlığı, Engin Yayınevi, Ankara.
Aksan, Doğan ( 1997), Türkçenin Gücü, Bilgi Yayınları, Ankara.
Paçacıoğlu,Burhan ( 1999 ), VIII-XVI. Yüzyıllar Arasında Türkçenin Söz Dağarcığı, Bizim Büro Basımevi, Ankara.
Tulum,Mertol ( 2012), 17. Yüzyıl Türkçesi ve Söz Varlığı, TDK Yay., Ankara.
User, Hatice Şİrin (2009), Köktürk ve Ötüken Uygur Kağanlığı Yazıtları Söz Varlığı İncelemesi, Kömen Yayınları, Konya.
Diğer Kaynaklar
-Aksan, Doğan (2006), Anlambilim, Engin Yayınevi, Ankara.
Türkiye'de Halk Ağzından Derleme Sözlüğü (1993), TDK Yay., Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Söz varlığının ne oduğu ve önemi
Anlatım
2. Hafta
Bir metinden hareketle bir dilin söz varlığının tesbit yöntemlerinin gösterilmesi.
Anlatım ve Okuma
3. Hafta
Türk dili yadigarları üzerinde yapılmış söz varlığı çalışmalarının bibliyoğrafik tesbiti.
Anlatım ve Tartışma
4. Hafta
Bengü taşların-Kitabelerin söz varlığının değerlendirilmesi.
Anlatım, tartışma.
5. Hafta
Uygurca metinler üzerinde söz varlığı çalışmalarının yapılması.
Anlatım, Tartışma.
6. Hafta
Karahanlı Türkçesi dönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışmaları
Anlatım, Tartışma.
7. Hafta
Harezm-Kıpçak Türkçesidönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışması
Anlatım, Tartışma.
8. Hafta
Ara Sınav Uygulaması
Ara Sınav
9. Hafta
Çağatay Türkçesi dönemi eserleri üzerinde söz varlığı çalışmaları
Anlatım, Tartışma.
10. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi dönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışması
Anlatım, Tartışma.
11. Hafta
Klasik Osmanlı Türkçesi dönemine ait eserler üzerinde söz varlığı çalışması.
Okuma, Anlatım.
12. Hafta
Günümüz Türkçesi eserleri üzerinde söz varlığı çalışmalarının değerlendirilmesi.
Tartışma, Soru- Cevap
13. Hafta
Türk Dilinin dönemlerinin söz varlıkları açısından karşılaştırılması.
Tartışma, Soru- Cevap
14. Hafta
Türkçenin Söz Varlığı üzerinde çalışma yapan Türkologlar üzerine genel bir değerlendirme.
Tartışma, Soru- Cevap.
15. Hafta
Genel Bir Değerlendirme
Tartışma
16. Hafta
Dönem Sonu Sınavı
Dönem Sonu Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Söz varlığının ne olduğunu anlar.
ÖÇ-2
Orta Türkçe dönemindeki söz varlığını kavrar.
ÖÇ-3
Eski Türkçe dönemindeki söz varlığını öğrenir.
ÖÇ-4
Günümüz Türkçesi dönemindeki metinlerin söz varlığını öğrenir.
ÖÇ-5
Türk dilinin dönemlerinin söz varlıkları açısından karşılaştırılmasını yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.