Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Çağdaş Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Grameri

Çağdaş Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Grameri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0009 Çağdaş Türk Lehçelerinin Karşılaştırmalı Grameri 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Çağdaş Türk şiveleri arasında karşılaştırmalı gramer unsurlarının tespit edilmesi ve Çağdaş Türk şivelerinden dil incelemesi yaparak bu şivelere ait metinlerin analiz edilmesi.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
Temel Kaynaklar  
Ahmet B. ERCİLASUN; Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak. Yay., 5. baskı, Ank. 1996
Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bak. Yay.Ank. 1991
Ahmet B. ERCİLASUN(Editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ank. 2007
Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri I iil-, TDK Yay., Ankara, 1998
Prof. Dr. Ahmet BURAN-Ercan ALKAYA; Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ank.2001
Levent DOĞAN (vd.) Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriter Yay., İst. 1907
Talât TEKİN, Mehmet ÖLMEZ; Türk Dilleri, Simurg Yay. Ve Kültür Bak., Ank.1995
Diğer Kaynaklar
Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986.
Komisyon, Kazak Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1984.
ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara, 1998.
KOÇ, Kenan- DOĞAN, Oğuz, Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, 2004.
KARAÖRS, Metin, Karşılaştırmalı Şekil Ve Cümle Bilgisi, Ankara, 2005.
KASABOĞLU ÇENGEL, Hülya, Kırgız Türkçesi Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007
KARAHAN, Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
EMRE, Ahmet Cevat, Türk Lehçelerinin Mukayeseli Grameri, TDK Yayınları, İstanbul,1949
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türkçenin tarihi gelişimi Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
2. Hafta Çağdaş Türk şivelerinin oluşması Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
3. Hafta Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta Vize sınavı
8. Hafta Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin Türk Dili içerisindeki yeri nedir, tanımlar.
ÖÇ-2Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin Türk Dili içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar
ÖÇ-3Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin kökenlerini tespit eder ve örnekler
ÖÇ-4Çağdaş şivelerle yazılmış eserlerin dil özelliklerini tespit eder.
ÖÇ-5Çağdaş Türk lehçe ve şiveleri metinlerinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5