Çağdaş Türk şiveleri arasında karşılaştırmalı gramer unsurlarının tespit edilmesi ve Çağdaş Türk şivelerinden dil incelemesi yaparak bu şivelere ait metinlerin analiz edilmesi.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama,okuma, yazma, araştırma.
Temel Kaynaklar
Ahmet B. ERCİLASUN; Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Kültür Bak. Yay., 5. baskı, Ank. 1996 Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bak. Yay.Ank. 1991
Ahmet B. ERCİLASUN(Editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ank. 2007
Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri I iil-, TDK Yay., Ankara, 1998
Prof. Dr. Ahmet BURAN-Ercan ALKAYA; Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ank.2001
Levent DOĞAN (vd.) Çağdaş Türk Lehçeleri El Kitabı, Kriter Yay., İst. 1907 Talât TEKİN, Mehmet ÖLMEZ; Türk Dilleri, Simurg Yay. Ve Kültür Bak., Ank.1995
Diğer Kaynaklar
Komisyon, Kazak Tilinin Tüsindirme Sözdigi, Almatı, 1986. Komisyon, Kazak Türkçesi Sözlüğü, İstanbul, 1984.
ÖNER, Mustafa, Bugünkü Kıpçak Türkçesi, Ankara, 1998.
KOÇ, Kenan- DOĞAN, Oğuz, Kazak Türkçesi Grameri, Ankara, 2004.
KARAÖRS, Metin, Karşılaştırmalı Şekil Ve Cümle Bilgisi, Ankara, 2005.
KASABOĞLU ÇENGEL, Hülya, Kırgız Türkçesi Grameri, Akçağ Yayınları, Ankara, 2007
KARAHAN, Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
EMRE, Ahmet Cevat, Türk Lehçelerinin Mukayeseli Grameri, TDK Yayınları, İstanbul,1949
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkçenin tarihi gelişimi
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
2. Hafta
Çağdaş Türk şivelerinin oluşması
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
3. Hafta
Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta
Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta
Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta
Azerbaycan, Türkmen ve Gagavuz Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta
Vize sınavı
8. Hafta
Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
9. Hafta
Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta
Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta
Kazak, Kırgız ve Tatar Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta
Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta
Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta
Özbek, Uygur Türkçesinin söz dizimi ve gramer incelemesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin Türk Dili içerisindeki yeri nedir, tanımlar.
ÖÇ-2
Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin Türk Dili içerisindeki önemini ve dil özelliklerini açıklar
ÖÇ-3
Çağdaş Türk Lehçe ve şivelerinin kökenlerini tespit eder ve örnekler
ÖÇ-4
Çağdaş şivelerle yazılmış eserlerin dil özelliklerini tespit eder.
ÖÇ-5
Çağdaş Türk lehçe ve şiveleri metinlerinde fonetik ve morfolojik değişiklikler geçirmiş kelimeleri değerlendirir, tahmin eder
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.