Tarihi Doğu Türkçesi edebi geleneğini ve devamı niteliğinde bilinen ve Güneydoğu Türk Lehçeleri Grubunda bulunan modern Özbek Türkçesinin dil özelliklerinin öğretilmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 09.00-12.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 13.00-14.00, 3D17
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Düz Anlatım, Soru-Cevap ve Okuma.
Temel Kaynaklar
- Karaağaç, Günay ( Haz.) , ( 2003), Jonos Eckmann, Çağatayca El Kitabı, Ankara.
Ergin, Muharrem, (1992), "Doğu Türkçesi ( Çağatayca)", Türk Dünyası El Kitabı, Cilt 2., Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, 2. baskı, Ankara.
Köprülü, M. Fuad.(1945), 'Çağatay Edebiyatı', İslam Ansiklopedisi, III., İstanbul.
Diğer Kaynaklar
-Caferoğlu, Ahmet,(1984), Türk Dili Tarihi I-II, Enderun Kitabevi (3.bas.), İstanbul.
Çağatay, Saadet (1963), Türk Lehçeleri Örnekleri. ADTCF Yay., 2. baskı. Ankara
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çağatay Dönemi hakkında genel tarihi bilgiler; Başlıca temsilcileri.
Anlatım
2. Hafta
Çağatay Türkçesinin oluşumu ve gelişmesi. Diğer Türk diyalektleri arasındaki yeri.
Anlatım
3. Hafta
Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler; Bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar
Anlatım , Tertışma
4. Hafta
Çağatay Türkçesi yazım özellikleri, Alfabe ve imlâsı.
Anlatım
5. Hafta
Ses Bilgisi özellikleri
Anlatım
6. Hafta
Şekil bilgisi özellikleri
Anlatım
7. Hafta
Seçilen bir metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik çalışmaları.
Okuma, İnceleme
8. Hafta
Ara Sınav / Değerlendirme
Vize
9. Hafta
Metin İnceleme ( Ali Şir Nevai'den seçilen )
Okuma, tartışma
10. Hafta
Metin İnceleme ( Ali ŞirNevai'den seçilen)
Okuma, tartışma
11. Hafta
Metin İnceleme ( Ebul Gazi Bahadır Han-Şecere-i Terakime)
Okuma, tartışma
12. Hafta
Metin İnceleme ( Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı)
Okuma, tartışma
13. Hafta
Metin İnceleme ( Hüseyin Baykara ve diğer şairlerden seçmeler)
Okuma, tartışma
14. Hafta
Metin İnceleme ( Modern Özbek Edebiyatı örnekleri)
Okuma, tartışma
15. Hafta
Çağatay Türkçesinin Genel Gramer Özellikleri - Karakteristikleri
Anlatım
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Çağatay Türkçesinin gramerini bilir.
ÖÇ-2
Çağatay Türkçesiyle yazılmış metinleri çeviri yazı alfabeye aktarabilir.
ÖÇ-3
Çağatay Türkçesi dönemine ait tarihî bilgi sahibi olur.
ÖÇ-4
Çağatay Türkçesinin oluşumu ve gelişmesini, diğer Türk lehçeleri arasındaki yerini bilir.
ÖÇ-5
Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri ve bu eserler üzerine yapılan akademik çalışmaları bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.