Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Çağatay Türkçesi ve Edebiyatı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0012 Çağatay Türkçesi ve Edebiyatı 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
 Tarihi Doğu Türkçesi edebi geleneğini ve devamı niteliğinde bilinen ve Güneydoğu Türk Lehçeleri Grubunda bulunan modern Özbek Türkçesinin dil özelliklerinin öğretilmesi.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 09.00-12.00
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 13.00-14.00, 3D17
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Düz Anlatım, Soru-Cevap ve Okuma.
Temel Kaynaklar - Karaağaç, Günay ( Haz.) , ( 2003), Jonos Eckmann,  Çağatayca El Kitabı, Ankara.

 Ergin, Muharrem, (1992), "Doğu Türkçesi ( Çağatayca)", Türk Dünyası El Kitabı, Cilt 2., Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, 2. baskı, Ankara.

 Köprülü, M. Fuad.(1945), 'Çağatay Edebiyatı', İslam Ansiklopedisi, III., İstanbul.

 
Diğer Kaynaklar -Caferoğlu, Ahmet,(1984), Türk Dili Tarihi I-II, Enderun Kitabevi (3.bas.), İstanbul.

 Çağatay, Saadet (1963), Türk Lehçeleri Örnekleri. ADTCF Yay., 2. baskı. Ankara
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Çağatay Dönemi hakkında genel tarihi bilgiler; Başlıca temsilcileri. Anlatım
2. Hafta Çağatay Türkçesinin oluşumu ve gelişmesi. Diğer Türk diyalektleri arasındaki yeri. Anlatım
3. Hafta Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserler; Bu eserler üzerinde yapılan çalışmalar Anlatım , Tertışma
4. Hafta Çağatay Türkçesi yazım özellikleri, Alfabe ve imlâsı. Anlatım
5. Hafta Ses Bilgisi özellikleri Anlatım
6. Hafta Şekil bilgisi özellikleri Anlatım
7. Hafta Seçilen bir metin üzerinde okuma, transkripsiyon, çeviri ve fonolojik çalışmaları. Okuma, İnceleme
8. Hafta Ara Sınav / Değerlendirme Vize
9. Hafta Metin İnceleme ( Ali Şir Nevai'den seçilen ) Okuma, tartışma
10. Hafta Metin İnceleme ( Ali ŞirNevai'den seçilen) Okuma, tartışma
11. Hafta Metin İnceleme ( Ebul Gazi Bahadır Han-Şecere-i Terakime) Okuma, tartışma
12. Hafta Metin İnceleme ( Lütfi Divanı, Sekkaki Divanı) Okuma, tartışma
13. Hafta Metin İnceleme ( Hüseyin Baykara ve diğer şairlerden seçmeler) Okuma, tartışma
14. Hafta Metin İnceleme ( Modern Özbek Edebiyatı örnekleri) Okuma, tartışma
15. Hafta Çağatay Türkçesinin Genel Gramer Özellikleri - Karakteristikleri Anlatım
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 50


ÖÇ-1Çağatay Türkçesinin gramerini bilir.
ÖÇ-2Çağatay Türkçesiyle yazılmış metinleri çeviri yazı alfabeye aktarabilir.
ÖÇ-3Çağatay Türkçesi dönemine ait tarihî bilgi sahibi olur.
ÖÇ-4Çağatay Türkçesinin oluşumu ve gelişmesini, diğer Türk lehçeleri arasındaki yerini bilir.
ÖÇ-5Çağatay Türkçesiyle yazılmış eserleri ve bu eserler üzerine yapılan akademik çalışmaları bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5