Bilimsel araştırma yöntemlerinin temel alınacağı bu derste alan araştırması, elyazması metinlerin nüsha tasnifi, nüsha farklarının nasıl gösterileceği üzerinde durularak metin neşrinin esasları ortaya konulacaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal, Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 13.00-16.00 saatleri arasında CATS sanal sınıfta gerçekleştirilecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
Temel Kaynaklar
Ateş Ateş. “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat Mecmuası, Cilt: 7, 1942.
Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul: Menakıbu’l-Kudsiyye Üzerinde Bir Deneme.İstanbul : Deniz Kitabevi, 2000.
Selami Ece, Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Yöntemleri, Erzurum 2007.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Araştırma metotlarıyla ilgili kaynakça bilgisi toplanacak ve bu kaynakça değerlendirilecek.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
2. Hafta
Tarihsel metinlerde usul çalışmaları ve metin neşri üzerine yapılan önemli kaynaklara detaylı okumalar yapılacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
3. Hafta
Konunun tespiti ve seçilen konu bağlamında literatür taraması yapılacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
4. Hafta
Divan neşirlerinden farklı örneklerin incelenmesi.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
5. Hafta
Mesnevi neşirlerinden örneklerin incelenmesi.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
6. Hafta
Mensur metin neşri örneklerinin incelenmesi.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
7. Hafta
Vize
8. Hafta
Kaynak toplama ve kütüphane çalışmasının yöntemleri aktarılacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
9. Hafta
Nüshalara dair bilgilerin derlenmesi ve ikincil kaynaklarda nüshalara dair bilgiler derlenecek.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
10. Hafta
Nüshaların tespiti yapılacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
11. Hafta
Nüshaların kendi aralarında gruplandırılması yapılacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
12. Hafta
Metinde esas alınacak nüsha belirlenip özellikleri ortaya konulacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
13. Hafta
Nüsha farklarının gösterilişi detaylandırılacak.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
14. Hafta
Metnin dil özellikleri dönemsel açıdan irdelenecek.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
15. Hafta
Dipnot ve kaynakçaların gösterilmesi
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
60
Derse Devam / Katılım
1
20
Kanaat
1
20
ÖÇ-1
Metnin yazıldığı döneme ve yazarının üslubuna hâkim olur.
ÖÇ-2
Metinlerin gösterdikleri dil ve içerik özelliklerini dönemiyle ilişkilendirir.
ÖÇ-3
Metinlere dair yapılan eleştirel okumalarla bu metinlerin edebiyat tarihi açısından değerini kavrar.
ÖÇ-4
Kütüphane çalışmasıyla katalog bilgisi ve yazma tespitini öğrenir.
ÖÇ-5
Elde edilen nüshaların tasnifi ve müellif hattına en yakın nüshanın hangisi olduğunu kavrar.
ÖÇ-6
Nüshalar arası benzer ve farklılıkları kavrar ve bunların metin kurmada nasıl kullanılacağını öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.