Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Eleştirel Metin Okuma ve Metin Neşri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0017 Eleştirel Metin Okuma ve Metin Neşri 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Bilimsel araştırma yöntemlerinin temel alınacağı bu derste alan araştırması, elyazması metinlerin nüsha tasnifi, nüsha farklarının nasıl gösterileceği üzerinde durularak metin neşrinin esasları ortaya konulacaktır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal, Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 13.00-16.00 saatleri arasında CATS sanal sınıfta gerçekleştirilecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
Temel Kaynaklar Ateş Ateş. “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat Mecmuası, Cilt: 7, 1942.

Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul: Menakıbu’l-Kudsiyye Üzerinde Bir Deneme.İstanbul : Deniz Kitabevi, 2000.

Selami Ece, Klasik Türk Edebiyatı Araştırma Yöntemleri, Erzurum 2007.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Araştırma metotlarıyla ilgili kaynakça bilgisi toplanacak ve bu kaynakça değerlendirilecek. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
2. Hafta Tarihsel metinlerde usul çalışmaları ve metin neşri üzerine yapılan önemli kaynaklara detaylı okumalar yapılacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
3. Hafta Konunun tespiti ve seçilen konu bağlamında literatür taraması yapılacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
4. Hafta Divan neşirlerinden farklı örneklerin incelenmesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
5. Hafta Mesnevi neşirlerinden örneklerin incelenmesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
6. Hafta Mensur metin neşri örneklerinin incelenmesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
7. Hafta Vize
8. Hafta Kaynak toplama ve kütüphane çalışmasının yöntemleri aktarılacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
9. Hafta Nüshalara dair bilgilerin derlenmesi ve ikincil kaynaklarda nüshalara dair bilgiler derlenecek. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
10. Hafta Nüshaların tespiti yapılacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
11. Hafta Nüshaların kendi aralarında gruplandırılması yapılacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
12. Hafta Metinde esas alınacak nüsha belirlenip özellikleri ortaya konulacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
13. Hafta Nüsha farklarının gösterilişi detaylandırılacak. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
14. Hafta Metnin dil özellikleri dönemsel açıdan irdelenecek. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
15. Hafta Dipnot ve kaynakçaların gösterilmesi Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 60
Derse Devam / Katılım 1 20
Kanaat 1 20


ÖÇ-1Metnin yazıldığı döneme ve yazarının üslubuna hâkim olur.
ÖÇ-2Metinlerin gösterdikleri dil ve içerik özelliklerini dönemiyle ilişkilendirir.
ÖÇ-3Metinlere dair yapılan eleştirel okumalarla bu metinlerin edebiyat tarihi açısından değerini kavrar.
ÖÇ-4Kütüphane çalışmasıyla katalog bilgisi ve yazma tespitini öğrenir.
ÖÇ-5Elde edilen nüshaların tasnifi ve müellif hattına en yakın nüshanın hangisi olduğunu kavrar.
ÖÇ-6Nüshalar arası benzer ve farklılıkları kavrar ve bunların metin kurmada nasıl kullanılacağını öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5          
ÖÇ 6