Türk-Fars Kültür Coğrafyası ve Klasik Türk Edebiyatı
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
TDED0020
Türk-Fars Kültür Coğrafyası ve Klasik Türk Edebiyatı
3/0/0
SA
Türkçe
9
Dersin Amacı
Klâsik Türk edebiyat geleneği ve Fars edebiyatını mukayese ederek söz konusu edebiyatların oluşum süreçlerini, estetik anlayışlarını, birbirlerine etkilerini, benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
Temel Kaynaklar
Ahmet Kartal. Şiraz’dan İstanbul’a: Türk Fars Kültür Coğrafyası Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Kriter Yayınları, 2008.
Muhammed Emin Riyahi Osmanlı topraklarında Fars dili ve edebiyatı. Mehmet Kanar. (çev.). İstanbul İnsan Yayınları, 1995.
Ömer Avcı (Çev.). Akdeniz'den Hindistan'a Türk- İran Esintileri. Kaknüs Yayınları, 2005.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türk Fars Edebî İlişkilerinin ortaya konulması.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
2. Hafta
Karahanlılar döneminde Türk yazı dilinin gelişmesi.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
3. Hafta
Gazneliler Döneminde Türk yazı dili ve edebiyatının oluşum seyri.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
4. Hafta
Tercüme faaliyetleri ve Ali Şir Nevayi’nin tesiri.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
5. Hafta
Fars edebiyat kanonu içerisinde Anadolulu şairlerin etkinliği.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
6. Hafta
Türk edebiyat Kanonu içerisinde İranlı şairlerin etkinliği.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
7. Hafta
Vize
8. Hafta
Türkçe yazan İran asıllı şairlerin tanıtılması.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
9. Hafta
Farsça yazan Türk asıllı şairlerin tanıtılması.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
10. Hafta
Anadolu Selçukluları döneminde Şiir ve Şairler.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
11. Hafta
Anadolu Selçukluları Döneminde Tasavvuf.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
12. Hafta
Anadolu Selçukluları Döneminde İlim.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
13. Hafta
Anadolu Selçukluları Döneminde Tercüme Faaliyetleri.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
14. Hafta
Tarihsel süreç içerisinde Klâsik Türk edebiyatı ve Fars edebiyatına dair genel bir değerlendirme.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
15. Hafta
Tarihsel süreç içerisinde Klâsik Türk edebiyatı ve Fars edebiyatına dair genel bir değerlendirme.
Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türk ve Fars edebiyatının ilişkilerini kavrar.
ÖÇ-2
Tarihsel dönemler içinde Türk ve İran edebiyatlarının birbirleriyle olan münasebetlerini sorgular.
ÖÇ-3
İran edebiyatının önemli şairleri ve bu şairlerin Klâsik Türk edebiyatında yansımalarını ayırt eder.
ÖÇ-4
Türk asıllı İran şairlerini tanır ve bu şairlerin Fars edebiyatının oluşumundaki etkilerini kavrar.
ÖÇ-5
İran ve Türk edebiyatlarını birleştiren kültür coğrafyası içerisinde iki dilli olarak üretilen metinleri tanır.
ÖÇ-6
Türk ve İran coğrafyasında üretilen ilim ve tasavvuf alanında metinleri tanır.
ÖÇ-7
Tercüme faaliyetleri ve çeşitli edebî türlerin oluşumunda bu müşterek coğrafyanın etkisini ve yönlendiriciliğini sorgular.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.