Bu dersin amacı; klasik Türk şiir geleneği nazım şekilleri içerisinde önemli bir yere sahip olan mesnevi tarzının tarihi gelişimi, özellikleri, sınıflandırılması ve belli başlı mesnevilerin incelenmesidir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
-
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, okuma ve tartışma.
Temel Kaynaklar
- Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Türkiye Türkçesine çeviren: Ordinaryus Prof. Dr. Reşit Rahmeti Arat, Ankara 1988.
- Abdülbaki Gölpınarlı, Mesnevî Tercümesi ve Şerhi, I-VI c., İstanbul 1981-1984.
- Aşık Paşa, Garib-name, Hazırlayan: Prof. Dr. Kemal Yavuz, Türk Dil Kurumu, I-II c., Ankara 2000.
- Hamdullah Hamdi, Yusuf ile Züleyha, Hazırlayan: Naci Okur, Ankara 1991.
- Fuzuli, Leyla ve Mecnun, Hazırlayan: Prof. Dr. M. Nur Doğan, İstanbul 2002.
- Şeyh Galip, Hüsn ü Aşk, Hazırlayan: Prof. Dr. Hüseyin Ayan-Prof. Dr. Orhan Okay, Dergah Yayınları, İstanbul 1975. - Ahmet Kartal, Doğunun Uzun Hikayesi: Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanımı: Kapsamı, amacı, önemi, kural ve gerekleri
Anlatım ve okuma
2. Hafta
Mesnevînin tanımı, özellikleri ve konularına göre mesneviler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
3. Hafta
Türk mesnevî edebiyatı tarihine genel bir bakış.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
4. Hafta
Yusuf Has Hâcib ve Kutadgu Bilig adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
5. Hafta
Mevlânâ ve Mesnevîsi: Konuları, temaları.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
6. Hafta
Ahmedî ve İskender-nâme adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
7. Hafta
Vize
Vize
8. Hafta
Yazıcıoğlu Mehmed ve Muhammediye adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
9. Hafta
Âşık Paşa ve Garib-nâme adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
10. Hafta
Hamdullah Hamdi ve Yusuf ile Züleyhâ adlı mesnevîsi: Konusu, şahıs kadrosu, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
11. Hafta
Fuzûlî ve Leylâ ve Mecnûn adlı mesnevîsi: Konusu, şahıs kadrosu, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
12. Hafta
Şeyh Gâlib ve Hüsn ü Aşk adlı mesnevîsi: Konusu, şahıs kadrosu, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
13. Hafta
Nâbi ve Hayriyye adlı mesnevîsi: Konuları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
14. Hafta
Sünbülzâde Vehbî ve Lutfiyye adlı mesnevîsi: Konuları, diğer özellikleri ve örnek metinler.
Türk mesnevi tarihinin önemli metinlerini yorumlar ve karşılaştırır.
ÖÇ-4
Önemli mesnevi yazarlarını tanır ve mesnevi metinleriyle ilgili bilgisini geliştirir.
ÖÇ-5
Mesnevi tarihi ve mesnevi metinleriyle ilgili hüküm verir, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.