Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Mesnevi Edebiyatı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0022 Türk Mesnevi Edebiyatı 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; klasik Türk şiir geleneği nazım şekilleri içerisinde önemli bir yere sahip olan mesnevi tarzının tarihi gelişimi, özellikleri, sınıflandırılması ve belli başlı mesnevilerin incelenmesidir.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Prof.Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri -
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, okuma ve tartışma.
Temel Kaynaklar  
- Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, Türkiye Türkçesine çeviren: Ordinaryus Prof. Dr. Reşit Rahmeti Arat, Ankara 1988.
- Abdülbaki Gölpınarlı, Mesnevî Tercümesi ve Şerhi, I-VI c., İstanbul 1981-1984.
- Aşık Paşa, Garib-name, Hazırlayan: Prof. Dr. Kemal Yavuz, Türk Dil Kurumu, I-II c., Ankara 2000.
- Hamdullah Hamdi, Yusuf ile Züleyha, Hazırlayan: Naci Okur, Ankara 1991.
- Fuzuli, Leyla ve Mecnun, Hazırlayan: Prof. Dr. M. Nur Doğan, İstanbul 2002.
- Şeyh Galip, Hüsn ü Aşk, Hazırlayan: Prof. Dr. Hüseyin Ayan-Prof. Dr. Orhan Okay, Dergah Yayınları, İstanbul 1975.                                                                                                                                                                                              - Ahmet Kartal, Doğunun Uzun Hikayesi: Türk Edebiyatında Mesnevi, Doğu Kütüphanesi.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanımı: Kapsamı, amacı, önemi, kural ve gerekleri Anlatım ve okuma
2. Hafta Mesnevînin tanımı, özellikleri ve konularına göre mesneviler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
3. Hafta Türk mesnevî edebiyatı tarihine genel bir bakış. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
4. Hafta Yusuf Has Hâcib ve Kutadgu Bilig adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
5. Hafta Mevlânâ ve Mesnevîsi: Konuları, temaları. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
6. Hafta Ahmedî ve İskender-nâme adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
7. Hafta Vize Vize
8. Hafta Yazıcıoğlu Mehmed ve Muhammediye adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
9. Hafta Âşık Paşa ve Garib-nâme adlı mesnevîsi: Konuları, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
10. Hafta Hamdullah Hamdi ve Yusuf ile Züleyhâ adlı mesnevîsi: Konusu, şahıs kadrosu, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
11. Hafta Fuzûlî ve Leylâ ve Mecnûn adlı mesnevîsi: Konusu, şahıs kadrosu, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
12. Hafta Şeyh Gâlib ve Hüsn ü Aşk adlı mesnevîsi: Konusu, şahıs kadrosu, temaları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
13. Hafta Nâbi ve Hayriyye adlı mesnevîsi: Konuları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
14. Hafta Sünbülzâde Vehbî ve Lutfiyye adlı mesnevîsi: Konuları, diğer özellikleri ve örnek metinler. Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
15. Hafta Sunum Sunum
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Mesnevi nazım şeklini tanımlar. Mesnevi metinlerini tanır.
ÖÇ-2Türk mesnevi tarihini anlatır.
ÖÇ-3Türk mesnevi tarihinin önemli metinlerini yorumlar ve karşılaştırır.
ÖÇ-4Önemli mesnevi yazarlarını tanır ve mesnevi metinleriyle ilgili bilgisini geliştirir.
ÖÇ-5Mesnevi tarihi ve mesnevi metinleriyle ilgili hüküm verir, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5