Bu dersin amacı; klasik dönem Türk dünyası edebiyatlarının tarihi gelişimini incelemek. Türk dünyası edebiyatlarının kültürel yapılarıyla ilgili araştırmalar yapmak ve Türk edebiyatı tarihi bağlamında değerlendirmeler sunabilmek.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
-
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, okuma ve tartışma.
Temel Kaynaklar
-Açıkgöz, Halil (1991), Türk dünyası edebiyatı. Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı,. İstanbul.
-(2001), Türk Dünyası Ortak Edebiyatı: Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
-Tural, Sadık (2004),Türk Dünyası Ortak Edebiyatı Türk Dünyası Edebiyat Tarihi. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, Ankara.
-Sağlam, Feyyaz (1996), Türk Dünyası Edebiyatı İncelemeleri. Akademi Kitabevi, İzmir.
-Kartal, Ahmet (2010), Şiraz'dan İstanbul'a (Türk - Fars Kültür Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Kurtuba Kitap.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanımı: Kapsamı, amacı, önemi, kural ve gerekleri
Anlatım ve okuma
2. Hafta
Klasik dönem Türk dünyası edebiyat gelenekleri hakkında genel bilgi ve tasnif denemesi.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
3. Hafta
Klasik dönem Türk dünyası edebiyat gelenekleri hakkında genel bilgi ve tasnif denemesi.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
4. Hafta
Aynı kültür coğrafyasını paylaşan milletlerin, klasik çağlardaki edebi gelenek oluşturma dinamikleri.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
5. Hafta
Aynı kültür coğrafyasını paylaşan milletlerin, klasik çağlardaki edebi gelenek oluşturma dinamikleri.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
6. Hafta
Aynı kültür coğrafyasını paylaşan milletlerin, klasik çağlardaki edebi gelenek oluşturma dinamikleri.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
7. Hafta
Vize
Vize
8. Hafta
Çağatay edebiyatı.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
9. Hafta
Çağatay edebiyatı.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
10. Hafta
Çağatay edebiyatı.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
11. Hafta
Klasik dönem Azerbaycan edebiyatı.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
12. Hafta
Klasik dönem Azerbaycan edebiyatı.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
13. Hafta
Klasik dönem Kazak ve Türkmen edebiyatı.
Anlatım, okuma ve kütüphane araştırması
14. Hafta
Sunum
Sunum
15. Hafta
Sunum
Sunum
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar.
ÖÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarında üretilen eserlerin özelliklerini ayırt eder.
ÖÇ-3
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarındaki nazım şekillerini ve türleri sıralar.
ÖÇ-4
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının sözlü ve yazılı kaynaklarını değerlendirir.
ÖÇ-5
Klasik dönem Türk Dünyası edebi geleneklerinin günümüze ulaşan etkilerini tespit eder ve değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.