Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Tezkireler

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0024 Tezkireler 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
Klâsik Türk Edebiyatının birincil başvuru kaynağı olan şuara tezkirelerinin genel özellikleri ile şiir ve şaire dair içerdikleri değerlendirmeler dikkate alınarak bu metinlerin edebiyat tarihi açısından değerlerinin ortaya konulması.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
Temel Kaynaklar Prof. Dr. Haluk İpekten, Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum 1986.
Mustafa İsen, Filiz Kılıç vd., Şair Tezkireleri, Ankara 2002.
MEB-İslam Ansiklopedisi Tezkire? maddesi.
M. Fatih Köksal, Türkçe Şuara Tezkireleri Üzerine Yapılan Çalışmalar Bibliyografyası?, Gazi Ünv. Eğitim Fak. Dergisi, Himmet Biray Özel Sayısı, Kasım 1999, s. 544-567.
Yazma ve Matbu Tezkire Metinleri
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tezkire geleneğinin başlangıcı ve Osmanlı sahası tezkirelerine kadar bu türün gösterdiği karakteristik özellikler. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
2. Hafta Ali Şir Nevâi’nin Mecâlisü’n-Nefâis’i ve bu gelenekteki yeri. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
3. Hafta Anadolu sahası tezkireleri ve Sehi Bey’in Heşt-Behişt’i ve ilgili maddelerin okunması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
4. Hafta 16. Yüzyılın önemli tezkireleri: Latifi Tezkiresi, Âşık Çelebi Tezkiresi ve söz konusu tezkirelerin dibacelerinin karşılaştırmalı incelemesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
5. Hafta Hasan Çelebi Tezkiresi, Gelibolulu Âlî’nin Künhü’l-Ahbar’ının Tezkire Kısmı ve edebiyat eleştirisi açısından tezkirelerin sorgulanması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
6. Hafta Belli başlı 17. yy. Şuarâ tezkireleri: Riyazi Tezkiresi, Kafzade Faizi Tezkiresi ve ilgili örneklerin okunması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
7. Hafta Vize
8. Hafta Rıza Tezkiresi, Âsım Tezkiresi, Güftî’nin Teşrifâtü’ş-Şuarâ’sı ve ilgili örneklerin okunması Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
9. Hafta Belli başlı 18. yy. Şuarâ tezkireleri: Safâyi Tezkiresi, Sâlim Tezkiresi ve ilgili örneklerin okunması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
10. Hafta Râmiz Tezkiresi, Esrar Dede Tezkiresi ve ilgili örneklerin okunması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
11. Hafta Belli başlı 19. yy. Şuarâ tezkireleri: Ârif Hikmet Tezkiresi, Fatin Tezkiresi ve ilgili örneklerin okunması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
12. Hafta Belli başlı 20. yy. Şuarâ tezkireleri: Fâik Reşad’ın Eslaf’ı, İbnülemin’in Son Asır Türk Şairleri. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
13. Hafta Tezkire metinlerinin edebiyat tarihiyle ilişkilendirilmesi ve modern bir edebiyat tarihi yazımında tezkirelerin konumunun sorgulanması. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
14. Hafta Farklı tezkirelerde yer alan aynı maddeler üzerinden metin oluşturma ve bu metnin edebiyat tarihindeki yerinin belirlenmesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
15. Hafta Farklı tezkirelerde yer alan aynı maddeler üzerinden metin oluşturma ve bu metnin edebiyat tarihindeki yerinin belirlenmesi. Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Şair tezkirelerinin genel özelliklerini kavrar.
ÖÇ-2Tarihsel süreç içerisinde bu metinlerin benzerlik ve farklılıklarını ayırt eder.
ÖÇ-3Tezkirelerde yer alan maddelere yakın okumalar yaparak döneminin edebî ortamını kavrar.
ÖÇ-4Tezkirelerde yer alan bilgi ve değerlendirmeleri edebiyat tarihi zemininde değerlendirir.
ÖÇ-5Şair tezkirelerinin nasıl bir gelenek oluşturduklarını kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5