Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı (Doktora) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Halk Edebiyatında Geleneksel Anlatım Kalıpları

Halk Edebiyatında Geleneksel Anlatım Kalıpları

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDED0029 Halk Edebiyatında Geleneksel Anlatım Kalıpları 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
 Halk edebiyatının manzum ve mensur metinlerinde geleneksel bir tarz ve bu tarzı oluşturan anlatım kalıplarının varlığı örnekler üzerinde ortaya konur.


Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Muharrem Kaya
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
Temel Kaynaklar  LORD, Albert B.(1960) The Singer of Tales (Cambridge, MA: Harvard Univ. Press)


ERGİN, Muharrem (2011) Dede Korkut Kitabı-I, TDK Yayınları.

ERGİN, Muharrem (2009) Dede Korkut Kitabı-II, TDK Yayınları.
Diğer Kaynaklar  YAVUZER, Hayati(1998) "Dede Korkut Kitabında Geleneksel Tarzın Formel ve Formülleri", 4. Türk Dünyası Yazarlar Kurultayı Bildiriler Kitabı.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sözlü ve yazılı anlatımda belli anlatım kalıplarının kullanılması. Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
2. Hafta Anlatımda Formel Unsurlar-I Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
3. Hafta Anlatımda Formel Unsurlar-II Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
4. Hafta Halk Anlatı Örnekleri üzerinde formel unsur incelemeleri-I (giriş-gelişme-sonuç formelleri) Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
5. Hafta Halk Anlatı Örnekleri üzerinde formel unsur incelemeleri-II (geçiş formelleri) Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
6. Hafta Halk Anlatı Örnekleri üzerinde formül araştırmaları-I Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
7. Hafta Halk Anlatı Örnekleri üzerinde formül araştırmaları-I Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
8. Hafta Halk Anlatı Örnekleri üzerinde formül araştırmaları-II Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
9. Hafta Anlatımda ritmik, melodik ve akustik kalıplar Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
10. Hafta Ara Sınav
11. Hafta Halk Şiirinde genel kalıplar (birim, vezin, durak ve kafiye dışında kalan kalıplar) Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
12. Hafta Dini-didaktik anonim ve ferdi şiirde kullanılan kalıplar Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
13. Hafta Savaş Destanlarında kullanılan kalıplar. Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
14. Hafta Savaş Destanlarında kullanılan kalıplar. Ön Hazırlık-Anlatım-Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Final 1 60


ÖÇ-1Halk şiiri ve Halk nesrinin anonim ve ferdi ürünlerinde var olan anlatım kalıplarını inceler.
ÖÇ-2Halk edebiyatı geleneksel metinlerinin gücünün birtakım anlatım kalıplarına dayalı olduğunu kavrar.
ÖÇ-3Halk edebiyatı metinlerinde rastlanan formeller ve formülleri tespit eder; bunların s ürekliliğini izler.
ÖÇ-4Geleneksel anlatım tarzının nazım ve nesirde hangi kalıpları kullandığını bilir ve bu kalıpları adlandırır.
ÖÇ-5Dede korkut Kitabı Meddah hikayeleri, Aşıkların ismi etrafında oluşmuş halk hikayeleri ve saz şiiri kapsamında yer alan kısa destanlardaki genel ifade kalıplarını et üd eder.
Program Çıktıları
PÇ-1Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5