Türk Dünyası Halk Edebiyatları Üzerinde Mukayeseli Çalışmalar
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
TDED0030
Türk Dünyası Halk Edebiyatları Üzerinde Mukayeseli Çalışmalar
3/0/0
SA
Türkçe
9
Dersin Amacı
Çağdaş Türk Dünyası tarihi, coğrafyası ve kültürü hakkında genel bilgiler vermek; Çağdaş Türk Dünyası sözlü edebiyatlarını mit, destan, masal gibi türler esasında anlam, yapı ve işlev bağlamında örnek metinler eşliğinde karşılaştırarak yorumlama yeteneği kazandırmak; bu tür metinler üzerinden Çağdaş Türk topluluklarının geleneksel dünya görüşleri hakkında yorumlar yaptırabilmek.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Mehmet Aça
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günü 12:00-15:00 arasında sanal sınıfta yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi günü 15:00-15:30 arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım
Soru-Yanıt
Tartışma
Sunum
Temel Kaynaklar
-L. P. Potapov, Altay Şamanizmi, (çev.: Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya 2012.
-E. L. Lvova vd., Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri Kâinat ve Zaman. Nesneler Dünyası, (çev.: Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya 2013.
-E. L. Lvova vd., Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri İnsan ve Toplum, (çev.: Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya 2013.
-A. M. Sagalayev-İ. V. Oktyabrskaya, Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri Simge ve Ritüel, (çev.: Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya 2013.
-Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986.
-Karl Reichl, Türk Boylarının Destanları (Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı), (çev.: Metin Ekici), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2002.
-Mehmet Aça, Kazak Türklerinin Destanları ve Destancılık Geleneği, Kömen Yayınları, Konya 2002.
-Mehmet Aça, Tıva Halk Masalları, Kömen Yayınları, Konya 2007.
-Metin Ergun, Şor Kahramanlık Destanları, Akçağ Yayınları, Ankara 2006.
-Metin Ergun-Mehmet Aça, Tıva Kahramanlık Destanları I, Akçağ Yayınları, Ankara 2004.
-Metin Ergun-Mehmet Aça, Tıva Kahramanlık Destanları II, Akçağ Yayınları, Ankara 2005.
-İbrahim Dilek, Altay Masalları, Alp Yayınevi, Ankara 2007.
-Tofig Hacıyev (hzl.), Dede Gorgud Kitabı Ensiklopedik Lüget, Önder Neşriyyat, Bakı 2004.
-Füzuli Gözelov-Celal Memmedov, Şaman Efsaneleri ve Söylemeleri, Yazıcı, Bakı 1993.
-Arif Acaloğlu-Celal Beydili, Esatirler, Efsane ve Revayetler, “Şerg-Gerb”, Bakı 2005.
Diğer Kaynaklar
-William F. McCants, Kültür Mitleri Tanrıları Yaratmak Ulusları İnşa Etmek, (çev.: Merve Tabur), İthaki Yayınları, İstanbul 2012.
-Nadir Devlet, Çağdaş Türk Dünyası, Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul 1989.
-Reşat Genç, Ana Çizgileriyle Türk Dünyası Tarihi, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Yayınları, Bişkek 2002.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çağdaş Türk Dünyası (Tarih, Coğrafya ve Kültür)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta
Karşılaştırmalı Folklor Araştırmaları ve Çağdaş Türk Dünyası
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
3. Hafta
Türk Dünyası Hak Edebiyatları Üzerine Yapılan Karşılaştırmalı Çalışmaların Güncel Durumu
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
4. Hafta
Türk Dünyası “Kültür Mitleri” Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
5. Hafta
Türk Dünyası Kam/Şaman/Bakşı Anlatıları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
6. Hafta
Korkut Ata Anlatıları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Türkmen, Kazak, Başkurt)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
7. Hafta
Türk Dünyası Destan Gelenekleri Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Altay, Hakas ve Tıva)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
8. Hafta
Türk Dünyası Destan Gelenekleri Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Kazak ve Kırgız)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
9. Hafta
Türk Dünyası Destan Gelenekleri Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Tatar, Başkurt, Çuvaş)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
10. Hafta
Türk Dünyası Masalları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Altay, Hakas ve Tıva)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
11. Hafta
Türk Dünyası Masalları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Kazak ve Kırgız)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
12. Hafta
Türk Dünyası Masalları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Türkmen, Özbek)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
13. Hafta
Türk Dünyasındaki İye/Hami Ruh Anlatıları Üzerinde Karşılaştırmalı Bir inceleme
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
14. Hafta
Karşılaştırmalı Türk Dünyası Halk Edebiyatları İncelemelerinin Geleceği
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Türk Dünyası Halk Edebiyatlarının temelde ortak Türk Kültürüne dayandığını kavrar.
ÖÇ-2
Türk kavimlerinin anonim ve ferdi Halk Edebiyatı ürünlerinin nazım ve nesir alanında varlıklarından haberdar olurlar.
ÖÇ-3
Türk Kavimlerinin Halk Edebiyatı ürünleri üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar yapar.
ÖÇ-4
Türk Dünyası Halk edebiyatlarında tespit edilen ortak konu, tema, tür ve şahsiyetleri bilir.
ÖÇ-5
Türk Dünyasında Halk Edebiyatı alanında yapılan yeni çalışmaları izler; ortak projeler üreterek bunları gerçekleştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.