Bu dersin amacı, Tanzima’tan Cumhuriyet’e kadar olan dönemde Türk şiirini tanımak, incelemek, bu dönem şairlerini karşılaştırmak.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Bahtiyar Aslan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma ve araştırma.
Temel Kaynaklar
- Enginün, İnci, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, Dergâh Yay. İstanbul, 2006.
- Tanpınar, Ahmet Hamdi, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Yapı Kredi Yay. İstanbul, 2010.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanzimat döneminin sosyal ve siyasal yapısı
Anlatım, tartışma.
2. Hafta
Tanzimat dönemi şiirin hazırlayan kültürel etmenler
Anlatım, tartışma.
3. Hafta
Tanzimat dönemi şiirinde Batı etkisi
Anlatım, tartışma.
4. Hafta
Âkif Paşa ve Adem Kasidesi
Okuma, tartışma.
5. Hafta
Ziya Paşa ve Harabat
Okuma, tartışma.
6. Hafta
Nâmık Kemal şiiri ve yenilikçiliği
Okuma, tartışma.
7. Hafta
Şinasi, şiirleri ve düşünceleri
Okuma, tartışma.
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
Servet-i Fünun şiirini hazırlayan faktörler
Anlatım, tartışma.
10. Hafta
Servet-i Fünun döneminin sosyal ve siyasal yapısı
Anlatım, tartışma.
11. Hafta
Servet-i Fünun şiirinin Batı şiiriyle ilişkisi
Anlatım, tartışma.
12. Hafta
Servet-i Fünun şiiri ve tabiat görüşü
Anlatım, tartışma.
13. Hafta
Tevfik Fikret ve şiirinin içeriği
Okuma, tartışma.
14. Hafta
Cenap Şahabettin şiirinin estetik yapısı
Okuma, tartışma.
15. Hafta
Servet-i Fünun şiirinin diğer isimleri
Okuma, tartışma.
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Tanzimat dönemi edebiyatını sosyal ve kültürel boyutlarıyla tanır.
ÖÇ-2
Türk şiirinin Batı şiiri ile ilk tanışmasını ve doğurduğu sonuçları bilir.
ÖÇ-3
Ziya Paşa, Akif Paşa ve Namık Kemal gibi isimlerin şiirleri hakkında fikir sahibi olur.
ÖÇ-4
Servet-i Fünun şiirinin Batı şiiriyle ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-5
Bu dönem metinlerini anlamlandırıp yorumlayabilir, karşılaştırabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Alanındaki kuramsal, uygulamalı bilgileri ve metinleri yine alana has yöntemlerle toplar, yorumlar ve disiplinler arası çözümlemeler yaparak bir senteze ulaştırır.
PÇ-2
Klasik dönem Türk Dünyası edebiyatlarının tarihsel ve kültürel alt yapısını kavrar, döneme ait metinlerin dil özelliklerini tanır ve edebi açıdan değerlendirir. Aynı zamanda müşterek kültür coğrafyasında üretilen ilmi ve tasavvufi eserleri tanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-4
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip eder, doğu ve batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-5
Klasik Türk şiir geleneği içerisinde teşekkül eden ekolleri ve üslupları tanır. Bu ekol ve üsluplara ait çeşitli metinleri okur ve yorumlar.
PÇ-6
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-7
Tarihi ve modern Türk lehçelerine ait metinleri tanır, bu metinleri sözlük bilim, köken bilim, anlam bilim, fonetik ve morfolojik açıdan inceleyebilir ve bu lehçeleri birbirleriyle karşılaştırabilir.
PÇ-8
Bilimsel araştırma yöntemlerini temel alarak yazılı ve sözlü kaynaklara ulaşma becerisine sahip olur, alan araştırması yapar.
PÇ-9
Sözlü kültür bağlamında üretilmiş anonim ve ferdi eserlerde, halk kültürü unsurlarını ve folklorik malzelemeleri tespit ve tasnif eder.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatının tarihten günümüze dil, edebiyat, sanat ve kültürünü, derinlemesine irdeleme ve inceleme imkanı bulur.