Çocuk Gelişimine İlişkin Temel Kavramlar, Çocuk Gelişimini Etkileyen Faktörler , Atipik Gelişim; Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum, Bebeklik Dönemi ve Özellikleri; İlk Çocukluk Dönemi ve Özellikleri; Orta ve Geç Çocukluk ve Özellikleri, Ergenlik Dönemi ve Özellikleri; Zihinsel Yetersizliği olan Çocuklar, Görme Yetersizliği olan Çocuklar, İşitme Yetersizliği olan Çocuklar, Bedensel Yetersizliği olan Çocuklar, Otizm Spektrum Bozukluğu olan Çocuklar, Duygu ve Davranış Bozuklukları olan Çocuklar, Öğrenme Güçlüğü olan Çocuklar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan Çocuklar, Özel Yetenekli Çocuklar ve Risk Altındaki Çocuklar; Çocuk Gelişiminde Değerlendirme, Erken Müdahale Programları ve Gelişimsel Destek; Aile-Uzman işbirliği konuları hakkında bilgileri edinir.
Dr. Öğretim Üyesi Fidan Güneş GÜRGÖR KILIÇ,3B-12-14-16,12:00-12:30
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev
Temel Kaynaklar
1. Baysal, N. M. (Ed) (2016). Doğum Öncesinden Ergenliğe Çocuk Gelişimi. Ankara: Pegem Akademi.
2. Heward, W. L., Alber-Morgan, S. R., & Konrad, M., (2019). Exceptional Children: An Introduction to Special Education (11th ed). Pearson Publishing.
3. Hall, L.J. (2014). Autism Spectrum Disorders: From Theory to Practice, 3rd. Ed. Pearson. ISBN-13: 978-0134539577, ISBN-10: 9780134539577
4. Instructional Strategies for Students With Mild, Moderate, and Severe Intellectual Disability.Gargiulo, R.M & Bouck, E. C (Eds.). 2017. SAGE Publications, Inc
5. Salvia J., Ysseldyke J. E., Bolt, S. (2013). Assessment in Special and Inclusive Education 12th Ed. California: Wadsworth.
6.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı, Tanışma, Çocuk Gelişimine İlişkin Temel Kavramlar
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta
Çocuk Gelişimine İlişkin Temel Kavramlar, Çocuk Gelişimini Etkileyen Faktörler , Atipik Gelişim
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta
Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum, Bebeklik Dönemi ve Özellikleri
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4. Hafta
İlk Çocukluk Dönemi ve Özellikleri, Orta ve Geç Çocukluk ve Özellikleri
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5. Hafta
Ergenlik Dönemi ve Özellikleri
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6. Hafta
Zihinsel Yetersizliği olan Çocuklar, Görme Yetersizliği olan Çocuklar
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7. Hafta
Vize
8. Hafta
İşitme Yetersizliği olan Çocuklar, Bedensel Yetersizliği olan Çocuklar
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
9. Hafta
Otizm Spektrum Bozukluğu olan Çocuklar, Duygu ve Davranış Bozuklukları olan Çocuklar
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10. Hafta
Öğrenme Güçlüğü olan Çocuklar, Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan Çocuklar
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11. Hafta
Özel Yetenekli Çocuklar ve Risk Altındaki Çocuklar
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12. Hafta
Çocuk Gelişiminde Değerlendirme (Yöntem, Araç̧ ve Teknikler)
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13. Hafta
Erken Müdahale Programları ve Gelişimsel Destek
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta
Atipik Çocukların Geçiş Süreçlerinin Planlanması
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15. Hafta
Aile - Uzman İşbirliği
Sözlü Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16. Hafta
Dersin Değerlendirilmesi
Tartışma, Soru-Cevap
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
Çocuk gelişimine ilişkin temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2
Çocuk gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
ÖÇ-3
Atipik gelişimi açıklar.
ÖÇ-4
Doğum öncesi ve doğum sürecini betimler.
ÖÇ-5
Bebeklik dönemi ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-6
İlk, orta ve geç çocukluk dönemi ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-7
Ergenlik dönemi ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-8
Zihinsel yetersizliği olan çocuklar ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-9
Görme yetersizliği olan çocuklar ve özelliklerini tanımlar.
ÖÇ-10
İşitme yetersizliği olan çocuklar ve özelliklerini tanımlar.
ÖÇ-11
Bedensel yetersizliği olan çocuklar ve özelliklerini tanımlar.
ÖÇ-12
Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklar ve özelliklerini tanımlar.
ÖÇ-13
Duygu ve davranış bozuklukları olan çocuklar ve özelliklerini tanımlar.
ÖÇ-14
Öğrenme güçlüğü olan çocuklar ve özelliklerini tanımlar.
ÖÇ-15
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuklar ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-16
Özel yetenekli çocuklar ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-17
Risk altındaki çocuklar ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ-18
Çocuk gelişiminde değerlendirme yöntem, araç ve teknikleri açıklar.
ÖÇ-19
Erken müdahale programlarını açıklar.
ÖÇ-20
Gelişimsel desteği tanımlar.
ÖÇ-21
Aile-uzman işbirliğini tanımlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.