Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Psikoterapi Yöntemleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK8401 8 Psikoterapi Yöntemleri 3/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, psiko-terapi ekollerinin kuramsal dayanaklarının, yöntem ve tekniklerinin tanıtılmasıdır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Nida Ateş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri CUMA, Ataköy Kampüsü, 12.00-15.00, B1-2
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Sözel Anlatım, Vaka örnekleri, Makale okuma
Temel Kaynaklar

Makaleler:

Karaca, B. K., & Ateş, N. (2019). Yaygın kaygı bozukluğu ve öfke kontrol probleminde şema terapiyi kullanmak: bir vaka üzerinden anlatım. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi6(2), 169-182.

Ateş, N., & Arcan, K. (2018). Panik bozuklukta bilişsel davranışçı terapi: bir olgu sunumu. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi5(3), 61-78.

Tuzcuoğlu, N. Psı̇kanalı̇z kuramı ve özelliklerı̇. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi 7.7 (1995): 275-285.

Kunter, Z. Gestalt therapy. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi7(7), 189-197.

İLGAR, M. Z., & İLGAR, S. C. (2019). Varoluşçu psikolojik danışma ve psikoterapi: teori ve pratiği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi23(1), 193-220.

Yavuz, K. F. (2015). Kabul ve kararlılık terapisi (ACT): Genel bir bakış. Turkiye Klinikleri Journal of Psychiatry Special Topics8(2), 21-27.

Doğan, S. (2016). Akılcı-Duygusal Terapi: Kuramsal Bir İnceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi2(6).

Doğan, S. (2016). Çözüm-odaklı kısa süreli terapi: Kuramsal bir inceleme. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi2(12).

 

Kitaplar:

Beck J. (2017). Bilişsel davranışçı terapi temelleri ve ötesi (Çev. M. Şahin). Ankara: Nobel Yayınları.

J. E. Young , E. Rafaeli ve D. P. Bernstein (2013). Şema terapi ayırıcı özellikler (Çev. M. Şaşıoğlu). İstanbul: Psikonet Yayınları.

J. E.Young ve J. S.Klosko (2012). Hayatı yeniden keşfedin. İstanbul: Psikonet Yayınları.



Brewer, D. (2016). Psychotherapy: Methods, outcomes and future directions. Nova Science Publishers, Inc.. 

Diğer Kaynaklar - "Dürtü", Psikanaliz Yazıları, no.4, 2002, Bağlam yayınevi

- "Çocuk ve Psikanaliz", Psikanaliz Yazıları, no.7, 2003, Bağlam yayınevi

- "Psikanaliz ve Aile", Psikanaliz Yazıları, no.15, 2007, Bağlam yayınevi

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Bilişsel Davranışçı Terapiler Sözlü Anlatım
2. Hafta Bir Vaka Sunumu Üzerinden Bilişsel Davranışçı Terapi Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım
3. Hafta Şema Terapi Sözlü anlatım, makale okuma
4. Hafta Şema Terapi Vaka İncelemesi Sözlü anlatım
5. Hafta Gestalt Terapi Sözlü anlatım
6. Hafta Psikanalitik Terapiler Sözlü anlatım
7. Hafta Vize Sınavı
8. Hafta Varoluşçu Terapi Sözlü anlatım
9. Hafta Kabul ve Kararlılık Terapisi (ACT) Sözlü anlatım
10. Hafta Akılcı Duygulanım Davranış Terapisi Sözlü anlatım, uygulama örnekleri
11. Hafta Çözüm Odaklı Terapi Sözlü anlatım & tartışma
12. Hafta Deneyimsel Oyun Terapisi Sözlü anlatım, makale okuma
13. Hafta Tüm Ekollerin Yaklaşımı Üzerinden Bir Vaka Çözümlemesi Sözlü anlatım, makale okuma, uygulama örnekleri
14. Hafta Psikoterapinin Etkililiği ve Genel Değerlendirme Tartışma, Sentez ve Açılımlar
15. Hafta Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11. Psikoterapilerin yöntem ve tekniklerini teorik olarak öğrenme
ÖÇ-22.Psikoterapi yöntem ve tekniklerinin teorik bilgisi üzerinden bir vaka üzerinde planlama yapabilme
ÖÇ-33.Farklı ekollerin psikoterapi yöntem ve tekniklerinin amaçlarının anlaşılması
ÖÇ-44.Farklı ekollerin psikoterapi yöntem ve teknikleri arasındaki benzerlikleri kavrayabilme
ÖÇ-55. Farklı ekollerin psikoterapi teknik ve yöntemlerinin farklı özelliklerini kavrayabilme
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5