Bu dersin temel amacı, öğretmen adaylarının uygun bir rehberlik anlayışı geliştirmelerine yardım etmektir. Bu kapsamda okullarda rehberliğin gelişimi, güncel durumu ve rehberliğin tüm boyutları açıklanarak öğretmen adaylarının rehberlik konusunda bilgi, beceri ve tutumlarının geliştirilmesi hedeflenmektedir. Böylece meslek hayatına başlayan öğretmenler diğer meslektaşları ile rehberlik bağlamında konsültasyon (görüş alış verişi) kurma becerisini geliştirecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Sinan Okur
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe 13.00-15.00 ve 15.00-17.00 Z-02
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe 13.00-15.00 ve 15.00-17.00 Z-02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Sunum, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası, Sorun çözme, İşbirlikli öğrenme, Vaka Paylaşımı
Temel Kaynaklar
1. Binnur Yeşilyaprak – 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (Nobel Akademik Yayıncılık).
Diğer Kaynaklar
1. Esra İşmen Gazioğlu ve Şengül Mertol İlgar – Öğretmen ve Öğretmen Adayları İçin Rehberlik (Pegem Akademi).
1. 2. Yıldız Kuzgun – Rehberlik ve Psikolojik Danışma (Nobel Akademik Yayıncılık).
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma-Rehberlik ve psikolojik danışma nedir?
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2. Hafta
Çağdaş eğitim sisteminde rehberlik hizmetleri. Okulda ruh sağlığı, öğretmen-öğrenci ilişkisi, öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3. Hafta
Okul Öncesi Dönemde Ruh Sağlığı Hizmeti
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4. Hafta
Rehberlik hizmetlerinde hizmet türleri, öğretim basamaklarına, birey sayısına, temel işlevlerine, problem alanlarına göre rehberlik.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5. Hafta
Gelişimsel Rehberlik Yaklaşımı ve Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6. Hafta
Sınıf rehberlik etkinliklerini tanıma ve gözden geçirme
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7. Hafta
Bireyi tanıma teknikleri: testler, gözlem, derecelendirme ölçeği, olay kaydı, olay incelemesi, toplu dosya.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8. Hafta
Ara Sınav
Sınav
9. Hafta
Bireyi tanıma teknikleri: Sosyometri, kimdir bu, görüşme, anket.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10. Hafta
Okullarda kriz durumlarında ruh sağlığı hizmeti
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11. Hafta
Okul öncesi dönemde oryantasyon sürecinde rehberlik
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12. Hafta
Özel gereksinimli olan öğrencilerle rehberlik
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13. Hafta
Okullarda dolaylı rehberlik hizmetleri: Araştırma ve geliştirme, akran danışmanlığı, eğitimi ve arabuluculuğu.
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14. Hafta
Özet ve dersin değerlendirilmesi
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15. Hafta
Final
Sınav
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Çağdaş eğitim sisteminde rehberlik hizmetleri. Okulda ruh sağlığı, öğretmen-öğrenci veli ilişkisi, öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-2
2. Rehberliğin ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-3
3. Doğrudan ve dolaylı rehberlik hizmetleri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-4
4. Bireyi tanıma tekniklerinin neler olduğunu öğrenir. Bu tekniklerin nasıl uygulanacağını bilir.
ÖÇ-5
5. Rehberlik hizmetlerinde örgüt ve personel hakkında bilgi sahibi olur
Program Çıktıları
PÇ-1
Okulöncesi eğitimi pedagojisinin kazandırdığı bilgi ve becerileri, çocuk gelişimi bilgisi, akademik konu içerikleri, disiplinlerarası konular, araştırma ve sorgulama yöntemleri ile ilişkilendirerek sergiler.
PÇ-2
Okulöncesi öğrenme ortamlarını, çocukların gelişimine ve kültür özelliklerine uygun, bireysel ve işbirlikli öğrenmeyi destekleyen bir çerçevede kurgular.
PÇ-3
Çocukların gelişimlerine ve öğrenmelerine katkı sağlamak için meslektaşları, aileler, toplum, diğer kişi ve kurumlar ile ortaklaşa çalışmalar yapar.
PÇ-4
Çocukların gelişimlerini ve öğrenmelerini izleme, kaydetme ve öğretimi planlama hedefi doğrultusunda okulöncesi eğitime uygun olan çeşitli değerlendirme yöntemleri ve araçlarını tespit eder ve bunları uygular.
PÇ-5
Eğitimi boyunca kazandığı pedagoji ve meslek bilgisi ve becerisini, okulöncesi eğitimi programı ve hizmetlerini planlama, uygulama ve değerlendirme aşamalarında hayata geçirir.
PÇ-6
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği mesleğine, profesyonelliğe, yaşam boyu öğrenmeye, kişisel ve mesleki gelişime saygısını ve bağlılığını yansıtacak çerçevede gerçekleşir.
PÇ-7
Sergilediği davranışlar, okulöncesi öğretmenliği meslek etik değerlerini yansıtan çerçevede gerçekleşir.
PÇ-8
Farklı düşüncelere, inanç sistemlerine, kültürlere ve başkalarının katkılarına değer verir.
PÇ-9
Eleştirel düşünme, sorgulama ve araştırma, yaratıcılık, girişimcilik ve yenilikçi çözümler geliştirebilme becerilerini hem mesleki, hem de günlük yaşamda karşılaşılan problemlere çözüm üretmede kullanır.
PÇ-10
Kişisel ve profesyonel amaçlarına ulaşmak için bilişim ve iletişim teknolojilerini de içeren farklı kaynaklar kullanarak bilgi edinir ve analiz eder.
PÇ-11
Eğitimin kendisine kazandırdığı bireysel ve takım olarak çalışma becerilerini, disiplinlerarası projelerde zaman, bilgi yönetimi ve özdisiplin çerçevesinde sergiler.