Lisans
Sanat ve Tasarım Fakültesi
İletişim Sanatları
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Göstergebilim

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ISN4101 4 Göstergebilim 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Dilbilim ve göstergebilimin temel kavramlarını ele alarak göstergebilim-iletişim ilişkisini, gösterge türlerini irdelemek, çağcıl göstergebilimciler ve göstergebilim kuramlarını tartışmak ve tüm bu incelemeler doğrultusunda öğrencinin çevresindeki göstergeleri açımlayarak doğru iletişim kurmasını sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğretim Üyesi Gülnur Işıklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 12:00-14:45, Ataköy Kampüs, Seminer Salonu II
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe, 12:00-14:45, Ataköy Kampüs, Seminer Salonu II
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Kuramsal-tartışma ve uygulama.
Temel Kaynaklar - Vardar, Berke. Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 1998.
- Saussure, Ferdnand de. Genel Dilbilim Dersleri, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 1998.
 
- Barthes, Roland. Göstergebilimsel Serüven, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2009.
 
- Barthes, Roland. Çağdaş Söylenler, İstanbul: Metis Yayınları, 2003.
 
- Küçükerdoğan, Doç. Dr. Rengin. Reklam Söylemi, İstanbul: Es Yayınları, 2005.
 
- Akerson, Fatma Erkman. Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları, 2005.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Açılış dersi Sözlü anlatım
2. Hafta Dilin bağıntı eksenleri ve eşsüremli-artsüremli incelemeler. Sözlü anlatım
3. Hafta Saussure ve ikilikler (dil\söz-edinç\edim). Sözlü anlatım
4. Hafta Dilsel değer ve değer kavramı. Sözlü anlatım
5. Hafta Dilsel gösterge ve özellikleri Sözlü anlatım
6. Hafta Gösterge, göstergebilim ve gösterge türleri. Sözlü anlatım
7. Hafta Ara sınav Ara sınav
8. Hafta Göstergebilimin tarihçesi Sözlü anlatım
9. Hafta Göstergebilim kuramcıları Sözlü anlatım
10. Hafta Göstergebilim ve anlamlandırma süreci. Sözlü anlatım
11. Hafta Düzanlam, yananlam, söz sanatları Sözlü anlatım
12. Hafta Göstergebilim ve anlatı çözümlemesi Sözlü anlatım, Uygulama
13. Hafta Göstergebilim ve metin çözümlemesi. Sözlü anlatım, Uygulama
14. Hafta Göstergebilim ve metin çözümlemesi Sözlü anlatım, Uygulama
15. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
16. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
17. Hafta Değerlendirme Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 30
Final 1 40


ÖÇ-1Genel anlamda gösterge, göstergebilim kavramlarını tanımlayabilecek ve değişik alanlarda kullanılan göstergeleri ayırt edebilecek.
ÖÇ-2Göstergebilim ile diğer sosyal bilimler disiplinleri arasındaki bağlantıyı kurarak göstergebilimin evrimini değerlendirebilecek, değişik alanlardaki göstergebilimsel uygulamaları tartışabilecek.
ÖÇ-3Göstergebilime yön veren kuramcıların yaklaşımlarının farklılıklarını saptayabilecek ve onların çözümleme yöntemlerini inceleyerek, uygulayabilecek.
ÖÇ-4Dilsel ve görsel metinleri göstergebilimsel olarak çözümleyebilecek ve yeniden göstergelerle özgüm metinler oluşturabilecek.
ÖÇ-5Kültürel göstergeleri, toplumsal göstergeleri kuramsal yaklaşımlardan yola çıkarak edindiği ön bilgiler çerçevesinde yorumlayabilecek ve temel karşıtlıklar çerçevesinde metinleri eleştirel bakış açısıyla ele alıp, değerlendirebilecek.
Program Çıktıları
PÇ-1Öğrenciler alanla ilgili iletişim, sanat, kültür ve diğer kavramları tanımlayabilecek ve edindiği teorik bilgileri sektördeki uygulamalarla ilişkilendirebilecektir.
PÇ-2Alanında başarıyı yakalamak için gerekli teorik kazanımları kazanacak, alanın niceliksel ve niteliksel yöntemlerini öğrenerek yaratıcı tasarımlar yapabilecektir.
PÇ-3Öğrenciler iletişim, medya, kültür ve sanat gibi konuların tarihsel süreçlerindeki gelişimini anlayarak kültürel, sosyal ve teknolojik gelişmelerle ilgili alanda meydana gelen değişimleri ve sonuçları değerlendirebilecektir.
PÇ-4Teknolojik, kültürel ve sosyal gelişmeleri gözlemleyecek ve bu değişiklikleri sahada uygulayabileceklerdir.
PÇ-5Okudukları, algıladıkları ve anladıkları konuları analiz edebileceklerdir.
PÇ-6Öğrenciler iletişim ve tasarım konularında çağdaş akademik ve profesyonel yaklaşımları benimseyecek ve çalışmalarına uyarlayabileceklerdir.
PÇ-7Öğrenciler araştırma becerilerini geliştirerek farklı bilgi kaynaklarını ve iletişim kanallarını bir araya getirebilecek, böylece yaratıcı plan ve özgün çözümlere yol açan iletişim stratejileri geliştirebileceklerdir.
PÇ-8Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirerek zamanlarını ve kaynaklarını etkin bir şekilde organize edebileceklerdir.
PÇ-9Reklam yazarlığı, müşteri temsilcisi, marka yöneticisi, iletişim stratejisti ve iletişim danışmanlığı gibi temel mesleki alanlarda ayrıntılı ve zorunlu bilgi birikimini geliştireceklerdir.
PÇ-10Öğrenciler belirli konularda iletişim stratejisi oluşturacak ve ilgili her türlü çalışmayı gerçekleştireceklerdir.
PÇ-11Kişisel çizgilerinde yaratıcı, özgür ve esnek çalışacaklar.
PÇ-12Öğrenciler, projelerinin daha etkili ve inandırıcı bir yapıya kavuşturulması için gerekli fikir ve bilgileri yazılı, sözlü veya başka yollarla sağlayabilecek ve biriktirebileceklerdir.
PÇ-13Bir çalışmada hedef kitleyle ilişki sırasında ekip çalışmasını teşvik eden destekleyiciler olacaklardır.
PÇ-14Öğrenciler mesleğinin gerekli araç ve gereçlerini tam zamanında ve yerinde kullanabilecek, projelerini zamanında uygulayabilecektir.
PÇ-15İletişim sürecindeki sorunlara çözüm geliştirecek ve inisiyatiflerini kullanabileceklerdir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5