Makro İktisadın temel kavramlarını ve prensiplerini öğrencilere tanıtmak ve ekonomi ile siyaseti ilişkilendirerek güncel ve tarihsel gelişmeleri ekonomi-politik açıdan analiz edebilecekleri temel ekonomik araçları sunmaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Merve Hamzaoğlu, Dr. Öğr. Üyesi Merve Hamzaoğlu
Acemoğlu, D., Laibson D. and List, J. (2016) Macroeconomics. Global Edition. Pearson Education.
Diğer Kaynaklar
Blanchard, O. and Johnson, D.R. (2013). Macroeconomics. Sixth Edition. Pearson Education.
Mankiw, N. G. and Taylor, M.P. (2017). Macroeconomics. Fourth Edition. Cengage Learning.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İktiatın Prensipleri ve Uygulamaları
Anlatım
2. Hafta
Arz, Talep ve Denge
Anlatım
3. Hafta
Ülkelerin Servetleri: Makroiktisadi Ölçüm ve Toplamlar
Anlatım
4. Hafta
Toplam Gelir
Anlatım
5. Hafta
Ekonomik Büyüme
Anlatım
6. Hafta
İstihdam ve İşsizlik
Anlatım
7. Hafta
Vize Sınavı
Vize Sınavı
8. Hafta
Vize Sınavı
Vize Sınavı
9. Hafta
Kredi Piyasaları
Anlatım
10. Hafta
Para Piyasaları
Anlatım
11. Hafta
Kısa Dönem Dalgalanmalar
Anlatım
12. Hafta
Karşı-döngüsel Makroiktisat Politikaları
Anlatım
13. Hafta
Makroiktisat ve Uluslararası Ticaret
Anlatım
14. Hafta
Açık Ekonomi
Anlatım
15. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Kısa sınav(lar)
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Makro iktisat teorilerine ilişkin orta düzeyde tanır.
ÖÇ-2
Milli gelir, işsizlik, para teorisi gibi temel makro iktisadi konuları ifade eder.
ÖÇ-3
Farklı iktisat okullarının ve iktisadi akımların makro iktisadi yaklaşımlarını karşılaştırır.
ÖÇ-4
Mal, işgücü ve para piyasalarının entegrasyonunu, denge dışı durumlar ile enflasyon, faiz oranı ve fiyat değişimlerinin bu entegrasyona etkilerini kavrar.
ÖÇ-5
Güncel makro iktisadi sorunlara dair politika önerileri sunar..
Program Çıktıları
PÇ-1
Having basic theoretical knowledge about business
PÇ-2
Able to have interest, curiosity and research competence by using the information learned during his education,
PÇ-3
Having an interdisciplinary and inquisitive approach to business problems, being able to integrate quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models, and having analytical thinking ability,
PÇ-4
Able to see businesses as a whole based on a system approach, have knowledge of defining, designing and modeling business problems, use the latest technologies and interpret the results obtained,
PÇ-5
Able to understand changes in environmental conditions to ensure long-term corporate sustainability; Able to develop corporate, business and functional strategies that adapt to the environment; Able to implement and control strategies,
PÇ-6
As a leader and team member, being prone to group work, being able to take responsibility proactively, and being able to take initiative in solving technical and managerial problems that require high-level equipment,
PÇ-7
Able to synthesize theoretical and practical knowledge in the field of business by using at least one foreign language at an advanced level, verbally and in writing, and successfully manage communication in businesses,
PÇ-8
Able to develop and use skills for social relations such as effective oral and written communication, empathy and listening skills, relationship management and persuasion skills, negotiation skills,
PÇ-9
Research for the business management discipline produces graduates who can effectively use advanced computer programs preferred in fields such as accounting, finance, human resources, production and project management.