KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
MIMY0411
KENTSEL DÖNÜŞÜM:TARİHSEL SÜREÇ,İLKE VE UYGULAMALARI
3/0/0
SA
TÜRKÇE
7
Dersin Amacı
Dersin amacı, kentsel dönüşüme ilişkin kavram ve uygulamaları, batı deneyimleri ve Türkiye’deki son dönem yasal-kurumsal yapılanmaya ilişkin gelişmeler eşliğinde detaylı olarak irdelemek, süreç ve uygulamaları anlamayı mümkün kılarak, araştırma becerisini, bilgi ve becerileri aktarabilme yetkinliğini kazandırabilmektir. Bu bağlamda, işgücü kayıpları ve kent merkezlerine etkileri, değişen kent ekonomilerinin toplumsal ve mekânsal izdüşümleri, değişen işgücü yapısı ve yeni orta sınıf, emek piyasasındaki kutuplaşma ile oluşan yeni kent yoksulları, korunaklı yerleşmelerle tetiklenen mekânsal ayrışma ve dışlanma, kent merkezlerinin yeniden yapılanması ve soylulaşma gibi yeni sosyal-mekânsal biçimlenmeler ve süreçler Türkiye’den ve dünyadan örneklerle ele alınmaktadır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. EVRİM TÖRE
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba 14:00-14:45 CATS sohbet odası
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Görsel örneklerle destekli ders anlatımı,
-İlgili kaynakların (makaleler, plan ve projeler) araştırılması, değerlendirilmesi, tartışılması
-Kentsel dönüşüm örneklerinin araştırılması, raporlanması, sunulması ve tartışılması
Temel Kaynaklar
Couch, C., Fraser, C. and Percy, S. (2003). Urban Regeneration in Europe. Blackwell.
Duru, B. ve Alkan, A. (der. ve çev.) (2002). 20. Yüzyıl Kenti. Ankara: İmge Kitabevi.-
Evans, G. (2005). "Measure for Measure: Evaluating the Evidence of Culture’s Contribution to Regeneration". Urban Studies. 01, 959–983.
Hall, T. (1998). Urban Geography. Routledge.
İBB (2009) İstanbul 1/25.000 ölçekli Nazım İmar Planı, Plan Raporu ve Plan Hükümleri, İstanbul.
İMP (2006) İstanbul 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı, Plan Raporu ve Plan Hükümleri, İstanbul.
Kocabaş, A. (2006). Kentsel Dönüşüm (/Yenileş(tir)me). Literatür Yayınları.
Montgomery, J. (2004) "Cultural Quarters as Mechanisms for Urban Regeneration. Part 2: A Review of Four Cultural Quarters in the UK, Ireland and Australia". Planning Practice & Research. 3-31.
Özdemir, D. (der.) (2011). Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama: Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları. Nobel Yayınları.
Pacione, M. (2009). Urban Geography . Taylor and Francis Group.
Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group.
Thorns, D.C. (2010). Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi ve Kentsel Yaşam. SOYAK Yayınları
Williams, G. (2003). The Enterprising City Centre: Manchester’s development challenge. Taylor and Francis Group.
Diğer Kaynaklar
Alver, K. (2007) Steril Hayatlar: Kentte Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler. Hece Yayınları.
Bali, R. (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a: Yeni Seçkinler, Yeni mekanlar, Yeni Yaklaşımlar, İletişim Yayınları.
Harvey, D. (2000). Umut Mekanları. Metis Yayınları.
Kurtuluş, H. (2005). İstanbul’da Kentsel Ayrışma. Bağlam Yayınları.
Redfern, P. A. (2003). What Makes Gentrification ‘Gentrification’? Urban Studies, Vol. 40, No. 12, 2351–2366.
Şen, B. (2006). Kentsel Gerilemeyi Aşmada Çelişkili Bir Süreç Olarak Soylulaştırma: Galata Örneği. Yayımlanmamış doktora tezi. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Anabilim Dalı. İstanbul.
Uzun, C. N. (2001). Gentrification in İstanbul: A Diagnostic Study. Netherlands Geographical Studies. Utrecht.
İlgili kanun ve yönetmelikler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders içeriği ve akışıyla ilgili bilgilendirme, Kaynakça listesinin aktarılması, okumaların paylaşılması, Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları
sözlü anlatım
2. Hafta
Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları
sözlü anlatım
3. Hafta
Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar
sözlü anlatım
4. Hafta
Kentsel dönüşüme/kentsel yeniden canlandırmaya ilişkin kavram ve uygulamalar
sözlü anlatım
5. Hafta
Makalelerin (No.1) sunulması ve tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
6. Hafta
Makalelerin (No.1) sunulması ve tartışılması,
makale No.2 için konuların belirlenmesi
öğrencilerin sunumları ve tartışma
7. Hafta
Makalelerin (No.1) sunulması ve tartışılması,
öğrencilerin sunumları ve tartışma
8. Hafta
Makalelerin (No.1) sunulması ve tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
9. Hafta
Makale No.2: içerik geliştirme ve taslak sunumların tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
10. Hafta
Makale No.2: içerik geliştirme ve taslak sunumların tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
11. Hafta
Makalelerin (No.2) sunulması ve tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
12. Hafta
Makalelerin (No.2) sunulması ve tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
13. Hafta
Makalelerin (No.2) sunulması ve tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
14. Hafta
Makalelerin (No.2) sunulması ve tartışılması
öğrencilerin sunumları ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
50
makale teslimi (final)
1
50
ÖÇ-1
Sanayi devriminin kentsel mekânın büyümesine etkileri, değişen yaşam alışkanlıklarıyla birlikte kentsel mekândaki değişim ve sanayisizleşme sürecinin kentlere yansılamaları konusunda bilgi edinme, kavrama ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-2
Sanayisizleşme sürecinin kentlere yansımaları konusunda araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-3
Kentsel dönüşüme ilişkin kavram ve uygulamalar konusunda bilgi edinme ve anlama, kentsel dönüşümün kentsel tasarım, planlama, ekonomi gibi alanlarla ilişkileri konusunda eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-4
Kentsel dönüşüm/kentsel yeniden canlandırma politikaları konusunda araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-5
Türkiye’nin yasal-kurumsal yapılanmasında kentsel dönüşüme ilişkin son dönem gelişmeler konusunda bilgi edinme, anlama ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
ÖÇ-6
Ele alınacak bir örnek üzerinden kentsel dönüşümü amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle çok yönlü biçimde araştırma ve eleştirel değerlendirme yapabilme becerisine sahip olma,
ÖÇ-7
Ele alınacak bir örnek üzerinden kentsel dönüşümü amaç, kapsam, süreç ve yöntemleri itibariyle çok yönlü biçimde sözlü, yazılı ve görsel olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
Program Çıktıları
PÇ-1
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,