Önlisans
Meslek Yüksek Okulu
İklimlendirme ve Soğutma Teknolojisi
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türkçe II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TR2001 2 Türkçe II 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Türk Dili'nin gramerini, dili etkin bir şekilde konuşma ve yazmaya yöneltecek ifade yollarını, Türk Edebiyatı'nın önemli metinlerini teknolojinin olanaklarından yararlanarak öğrencilerimizle buluşturmaktır.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Gizem Akyol, Öğr. Gör. Dr. Yakup Türkdil
Asistanlar yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Dersler uzaktan öğretim yoluyla Cats sistemi üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğrenciler Cats üzerinden randevu almak suretiyle dersin hocasıyla görüşürler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, sunum, soru-cevap teknikleri kullanılacaktır.
Temel Kaynaklar AKSAN, Doğan (1977-1986). Her Yönüyle Dil. 1, 2, 3, Ankara: TDK Yayınları. AKSAN, Doğan (1987). Türkçenin Gücü. T. İş Bankası Kültür Yayınları. AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi. AKSOY, Ömer Asım (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık. AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 1,Atasözleri Sözlüğü. İstanbul:İnkilap Kitabevi. AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 2, Deyimler Sözlüğü. İstanbul: İnkilap Kitabevi. Banguoğlu, Tahsin (2000). Türkçenin Grameri.(5.Baskı) . Ankara: TDK Yayınları. Bayrav, Süheyla- Yerguz, İsmail (2002). Okuma- Anlama- Yorumlama. İstanbul: Multılıngual Yayınları. CAN, Kaya (1999). Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri. Ankara. CAN, Kaya (1999-2001). Yazım Kuralları, Noktalama İmleri, Kısaltmalar. Ankara. CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar İçin Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası. CAN, Kaya (2001). Yabancılar İçin Türkçe-İngilizce Açıklamalı Türkçe Dersleri. Ankara: 0DTÜ Yayınları. Çotuksöken, Yusuf(1992). Türkçe Anlamdaşlar ve Karşıtanlamlılar Sözlüğü. İstanbul: Özgül Yayınları. ÇOTUKSÖKEN,Yusuf(2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II. İstanbul: Papatya Yayıncılık. DEMİR, Nurettin; EMİNE, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. ERGİN, Muharrem (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım. Göktürk, Akşit (2001): Okuma Uğraşı. İstanbul: YKY. GÜLSEREN, Cemil (2011). El İyisi, İstanbul: Kesit Yayınları Günay, Doğan (2001) : Metin Bilgisi. (Genişletilmiş 2. baskı) İstanbul: Multılıngual. Günay, Doğan (2002) : Dil ve İletişim. İstanbul: Multılıngual. HANÇERLİOĞLU, Orhan (1995). Türk Dili Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi. HATİBOĞLU, Vecihe (1972). Türkçenin Sözdizimi. Ankara: TDK Yayınları. HATİBOĞLU, Vecihe (1974). Türkçenin Ekleri. Ankara: TDK Yayınları. HATİBOĞLU, Vecihe (1978). Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları. KARASAR, Niyazi (1995). Araştırmalarda Rapor Hazırlama Yöntemi. Ankara. KARPAT, Kemal (1962). Türk Edebiyatında Sosyal Konular. İstanbul:Varlık Yayınları. KIRAN, ZEYNEL(1986). Dilbilim Akımları. Ankara: Yabancı Diller Kitap ve Yayın Merkezi. KOCAKAPLAN, İsa; ERTEM, Rekin (2011). Ünivesitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, İstanbul: Kesit Yayınları.   KORKMAZ, Zeynep (2003): Türkiye Türkçesi Grameri ( Şekil Bilgisi). Ankara: TDK  Yayınları. KÖKSAL, Aydın (2000). Yabancı Dille Öğretim,Türkiye'nin Büyük Yanılgısı. Ankara: Öğretmen Dünyası Yay. LEVENT, Agah Sırrı (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları. MARTINET, Andre (1998). İşlevsel Genel Dilbilim. Ankara:Birey ve Toplum Yayınları. Çev: Berke Vardar. MORAN, Berna (1983). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I. İstanbul: İletişim Yayınları. MORAN, Berna (1990). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış II. İstanbul: İletişim Yayınları. MORAN, Berna (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış III. İstanbul: İletişim Yayınları. NECATİGİL, Behçet (1992). Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınları. NECATİGİL, Behçet (1999). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İst:Varlık Yayınları. ÖZDEMİR, EMİN (1992). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi. ÖZDEMİR, Emin (1994). Yazınsal Türler. Ümit Yayıncılık. ÖZDEMİR, Emin (1996). Anlatım Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi. ÖZDEMİR, Emin (1997). Eleştirel Okuma. Ümit Yayıncılık. Özdemir, Emin ve Binyazar, Adnan (1998) . Yazma Öğretimi  Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs. Özdemir, Emin (2002): Yazınsal Türler. İstanbul: Bilgi. ÖZÖN, Nejat (1994). Büyük Dil Kılavuzu.  Arkın Kitabevi, İst. Özünlü, Ünsal (2001): Edebiyatta Dil Kullanımları, İstanbul: Multılıngual PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi. PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Öz Türkçe Sözlük, Ankara: Arkadaş Yayınları. TÜRKÇE SÖZLÜK (2011). Ankara: TDK Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Kelimede Yapı (Biçim ve Morfem Bilgisi) a. Türkçe'de Kök ve Ekler b. Yapım Ekleri Anlatım, sunum, soru ve cevap
2. Hafta Çekim Ekleri a. İsim Çekim Ekleri / İsim Çekimi b. Fiil Çekim Ekleri / Fiil Çekimi Anlatım, sunum, soru ve cevap
3. Hafta Anlatım Bozuklukları ve Dil Yanlışları I Anlatım, sunum, soru ve cevap
4. Hafta Anlatım Bozuklukları ve Dil Yanlışları II Anlatım, sunum, soru ve cevap
5. Hafta Anlatım Bozuklukları ve Dil Yanlışları III Anlatım, sunum, soru ve cevap
6. Hafta Türkçe'de Kelime Türleri a. İsim b. Sıfat c. Zarf ç. Zamir Anlatım, sunum, soru ve cevap
7. Hafta d. Fiil e. Edat (Bağlaç, Ünlem) Anlatım, sunum, soru ve cevap
8. Hafta Kısa Sınav
9. Hafta Sözlü Kompozisyon I Hazırlıksız Konuşmalar Konuşurken Yapılan Yanlışlıklar Anlatım, sunum, soru ve cevap
10. Hafta Sözlü Kompozisyon II Hazırlıklı Konuşmalar Anlatım, sunum, soru ve cevap
11. Hafta Anlam Bilim a. Gerçek Anlam b. Mecaz Anlam c. Eş Anlam ç. Karşıt (Zıt) Anlam d. Somut Anlam e. Soyut Anlam Anlatım, sunum, soru ve cevap
12. Hafta f. Eş Sesli Kelimeler g. İkilemeler ğ. Deyimler h. Atasözleri Anlatım, sunum, soru ve cevap
13. Hafta Cümle Bilgisi Cümlenin Öğeleri Anlatım, sunum, soru ve cevap
14. Hafta Cümle Çeşitleri Anlatım, sunum, soru ve cevap
15. Hafta YARIYIL SONU SINAVI
16. Hafta YARIYIL SONU SINAVI
17. Hafta YARIYIL SONU SINAVI
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Kısa sınav(lar) 1 20
Final 1 80


ÖÇ-1Bu dersi alan öğrenciler; 1. Bir konuda yazı yazmanın kurallarını kavrar, yazılı anlatım becerisini geliştirir.
ÖÇ-22. Sözlü anlatım ve iletişim becerisini kazanır.
ÖÇ-33. Yazılı ve sözlü anlatım ve iletişim için dilin doğru ve etkili kullanılmasını kavrar, isteklerini kısa öz, ama tam olarak ifade edebilmenin, dilekçe yazmanın, rapor hazırlama becerisini kazanır.
ÖÇ-44. Dilimiz Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar.
ÖÇ-55. Sözcük kullanmada, cümle kurmada yapılan yanlışları kavrar, yazım kurallarını,noktalama işaretlerini doğru ve yerinde kullanma becerisini kazanır.
ÖÇ-66. Ders kitapları dışında, çeşitli edebî türlerden okunacak metinlerle bilgi, görgü, hayat tecrübesi ve hayata bakış açısını değiştirerek farklı görüşleri hoş görme alışkanlığı kazanır.
ÖÇ-77. Akademik bir konuşmayı dinlemeyi, soru sormayı, gerekli açıklamayı yapmayı öğrenir, böylece toplum içi davranışların nasıl olması gerektiğini kavrar ve uygular.
Program Çıktıları
PÇ-1Uygulamaları, okulda oluşturulmuş laboratuarlar yerine piyasada gerçeği yaşayan laboratuarlarda yaparak piyasanın ihtiyaçlarına göre yetişmiş olmak
PÇ-2Öğrencinin daha okurken üniversitenin anlaşmalı olduğu firmalarda çalışması sonucu para kazanması, öğrenim harcını ödeyen , kendi ayakları üzerinde duran, kendine güvenen bir birey olarak yetişmesi ile birlikte okulu bitirdiğinde iş yerinin talebi doğrultusunda işini de kazanmış olması
PÇ-3İklimlendirme ve Soğutma ile ilgili Temel Fiziksel, Kimyasal ve Matematiksel uygulamaları kavrayıp, ilgili problemleri çözebilme yetisine sahip olması
PÇ-4Tesisat işçiliği kapsamında Sacları, Çelik boruları, bakır ve alüminyum boruları, plastik boruları boru kaynakçılığı teknikleri ile birleştirmek, temel elektrik işçiliklerinden basit elektrik ve elektrik kontrol devrelerini kurmak, algılayıcı ve elektrik motor bağlantılarını yapmak
PÇ-5Temel geometrik çizimler, temel izdüşüm ve görünüş çıkarma çizimleri yapmak, çizilmiş resimleri ölçülendirip perspektif çizimi yapmak, bilgisayar destekli temel çizim komutları ile iki ve üç boyutlu çizim uygulamaları yapmak, soğutma / iklimlendirme elektrik devre şemaları çizmek
PÇ-6Ev tipi ve ticari tipi (örn. : vitrin tipi, su sebili gibi) soğutma cihazlarında montaj hazırlığını yapmak, soğutma ana devre elemanlarının montajını, elektrik devre elemanlarının montajını yapmak, soğutucu akışkan şarjı yapmak, soğutma devresini çalıştırmak ve çalışma performansını değerlendirme becerisini kazanmış olmak
PÇ-7Klima sistemlerinin seçimini yapabilmek, soğuk oda tasarımı ve montajını yapabilmek, soğuk oda devre elemanlarının montajını yapabilmek ve devreye almak, psikometrik diyagramı kullanabilmek, pencere tipi klima, split klima, kanallı split cihazlarının montajını yapabilmek
PÇ-8Havalandırma sistem elemanlarının, havalandırma kanal imalatını, montajını ve yalıtımını yapabilmek ve ölçümlerini gerçekleştirebilmek, merkezi iklimlendirme sistem elemanlarının seçimini ve montajını yapabilmek, merkezi kazan sisteminin montajını, yakıcı sistemlerin montajınıyapmak, merkezi ısıtma sistemlerini devreye almak, su soğutma kulesi ve grubunun montajını yapabilmek,
PÇ-9Ev tipi, ticari tip ve endüstriyel tip elektrik soğutma kumanda, bireysel/merkezi ve mobil iklimlendirme kumanda devreleri kurmak, soğutma elemanlarının arızalarını, split ve paket klima, merkezi klima, mobil soğutma ve iklimlendirme elektriksel arızalarını gidermek, otomatik kontrol devreleri kurmak, PLC ile iklimlendirme/soğutma devre kontrol programları yazmak, basit kontrol devreleri kurmak
PÇ-10Doğalgaz bina bağlantı hattını çekmek, kazan dairesi doğalgaz tesisatını, kolon/tüketim hattını döşemek, doğalgaz tesisatının sızdırmazlık testini yapmak
PÇ-11Kalite yönetim sisteminin altyapısını oluşturmak, kurmak, istatistiksel kalite kontrol yöntemleri uygulamak, kalite güvence ve standartlarını uygulamak, istatistiksel kalite kontrol yöntemlerini uygulamak
PÇ-12İş güvenliği kapsamında ilk yardım tedbirlerini almak, çalışma güvenliğini sağlamak, acil durumlarda hastaya/yaralıya ilk yardım yapmak, ilk yardımın temel ilkelerini uygulamak, temel yaşam desteği sağlamak, yaralanmalarda, kırık, çıkık ve burkulmalarda, diğer acil durumlarda ilk yardım uygulamak, hasta veya yaralıları taşımak
PÇ-13Bilişim olanaklarını kullanarak kendini geliştirmek, internet ortamında iletişim kurmak, internet ortamında iş başvurusu yapmak, sayısal verileri düzenlemek, hazır şablon ile tanıtım materyali hazırlamak, araştıma için veri toplamak, araştırma raporu hazırlamak, araştırma raporunu sunu haline getirmek,
PÇ-14İş yeri/İşletmeyi kurmak, temel ekonomik göstergeleri analiz etmek, iş yeri kurma fikrini oluşturmak, iş yeri kuruluş işlemlerini yürütmek, iş yerini faaliyete açmak, İşletmeyi yönetmek, yönetim işlevlerini yerine getirmek, insan kaynaklarını yönetmek, üretim sürecini yönetmek, pazarlama faaliyetlerini yönetmek, işletmenin mali/finans yapısını yönetmek, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilmek ve uymak
PÇ-15İklimlendirme sistemlerinde kullanılan hesap yöntemlerine esas teşkil eden tasarım kriterlerini, bina iklimlendirmesinde kullanılan hesaplama yöntemleri, iklimlendirme sistemlerinin tanıtımı, bina kullanım senaryolarına göre sistem seçim ilkelerini birlikte kullanabilmek ve iklimlendirme sistemlerinde son teknolojik gelişmeleri işi ile ilişkilendirme becerisini edinmiş olmak
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--