Etik, ahlak ve deontolojiyi öğretmek, fizyoterapi etik kurallarını öğreterek benimsetmek, klinik ve araştırma etiği arasındaki farkları öğretmek amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yoktur
Eş Koşullar
Yoktur
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. İmge Nas
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 9.00-9.45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba, 9.45-10.15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü ve görsel anlatım, Tartışma
Temel Kaynaklar
-Erdemir A.D., Tıp Etiğinde Esaslar (İlkeler, Haklar, Hekim- Hasta İlişkileri Bağlamında). İstanbul Tıp Kitabevi: İstanbul 2015.
-Çobanoğlu N. Kuramsal ve Uygulamalı Tıp Etiği. Eflatun Yayınevi: Ankara 2009.
-Polat O. Tıbbi Uygulama Hataları (Klinik-Sosyal-Hukuksal-Etik Boyutları). Seçkin Yayıncılık: Ankara 2005.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Etik ve ahlak kavramları
Sözlü ve görsel anlatım
2. Hafta
Etik yaklaşımlar
Sözlü ve görsel anlatım
3. Hafta
Tıp Etiği ve İlkeleri
Sözlü ve görsel anlatım
4. Hafta
İnsan hakları,Hasta hakları ve sorumlulukları
Sözlü ve görsel anlatım
5. Hafta
Sağlık uygulamalarında malpraktis
Sözlü ve görsel anlatım
6. Hafta
Fizyoterapide etik ilkeler
Sözlü ve görsel anlatım
7. Hafta
Etik Karar Verme Süreci ve Etik Karar Verme Sürecinde Yapılan Hatalar
Sözlü ve görsel anlatım
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Özerklik ilkesi ve aydınlatılmış onam
Sözlü ve görsel anlatım
10. Hafta
Bilimsel araştırma ve etik
Sözlü ve görsel anlatım
11. Hafta
Yayın etiği ve etik kurullar, ulusal / uluslararası etik deklerasyonlar
Sözlü ve görsel anlatım
12. Hafta
Başlıca etik sorunlar
Sözlü ve görsel anlatım, tartışma
13. Hafta
Sağlıkta olgu örnekleri üzerinden etik gözlemler
Sözlü ve görsel anlatım, tartışma
14. Hafta
Fizyoterapide olgu örnekleri üzerinden etik gözlemler
Sözlü ve görsel anlatım, tartışma
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
70
ÖÇ-1
Etik ve ahlak kavramlarını karşılaştırır.
ÖÇ-2
Evrensel etik yaklaşımları açıklar.
ÖÇ-3
Hasta haklarını, mesleki otonomi ve deontolojiyi değerlendirir.
İnsan bedenini mikro ve makro düzeyde oluşturan yapıları (hücre, doku, organ), organları, segmentleri ve segmentlerin birbiri ile etkileşimlerini inceleyebilir.
PÇ-2
İnsan bedenini fiziksel yapı temelinde ele alarak ölçme, değerlendirme yapabilir.
PÇ-3
Fonksiyon bozukluklarına neden olan durumları, fonksiyonel bozuklukların boyutlarını ve kişilerin yaşamları üzerindeki etkilerini belirleyebilir.
PÇ-4
Büyüme ve gelişme bozukluklarında konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-5
Kronik ilerleyici hastalıklarda (kanser, kas hastalıkları, sinir sistemi hastalıkları, metabolik hastalıklar), hastalığın etkilerini (ağrı, fonksiyonel yetersizlik) azaltmada konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-6
Yaşlanmaya bağlı meydana gelen problemleri belirleme, öngörme, önleme, takip ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-7
Hastane, özel klinik, sağlık merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, engelli ve yaşlı bakım evlerinde hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-8
Sağlığı geliştirme ve sağlık ile ilgili olası risk faktörlerini belirleme, önleme ve takip etmede aktif rol alır veya otonom olarak çalışabilir.
PÇ-9
Hastalık nedeni ile fonksiyonelliğin azaldığı durumlarda tedavi uygulamalarına ek olarak yaşam alanlarının mimarisini değerlendirmek, çevresel engellerin kaldırılması amacı ile gerekli düzenlemeleri planlama ve projelendirme süreçlerinde görev alır.
PÇ-10
Toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve geliştirme amacı ile proje üretebilir ve projelerde aktif rol alabilir.
PÇ-11
Engelli bireylerin tedavisi, rehabilitasyonu, mesleki beceri kazanma ve maddi kazanç elde etme amacı ile mesleki rehabilitasyon merkezi kurulumu ile ilgili proje geliştirme ve bu merkezlerde aktif görev alabilirler.