Lisans
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Biyoistatistik

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
FTR6008 Biyoistatistik 2/0/0 SA Türkçe 2
Dersin Amacı

Biyoistatistiğin tanımının ve ilgilendiği alanların doğru bir şekilde öğrenciye anlatılması, biyoistatistiğin sağlık hizmetlerindeki önemini kavratmak ve kullanım alanlarını göstermek. Doğru ve güvenilir istatistik verileri olmadan sağlık hizmetlerinin verimli bir şekilde planlanamayacağını, yürütülemeyeceğini ve hizmette başarılı olunamayacağını örneklerle göstermeye çalışmak ve çeşitli istatistiksel analizleri yapıp, çıkan sayısal göstergelerin nasıl yorumlanacağını öğretmek dersin başlıca hedefleridir.

Ön Koşullar Yoktur
Eş Koşullar Yoktur
Özel Koşullar Yoktur
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Yeliz Sevimli Saitoğlu
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Şirinevler Yerleşkesi Şirinevler C Blok 3.Kat Derslik 1
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba-11:00-13:00/İncirli Yerleşkesi 4B-03
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Uygulama
 
Temel Kaynaklar

Temel Biyoistatistik-Prof.Dr. Mustafa Şenocak,
Sağlık Alanına Özel İstatistiksel Yöntemler-Prof.Dr. Kadir Sümbüllüoğlu,
SPSS ile Biyoistatistik, Kazım Özdamar 
Bioistatistik-Prof.Dr. Kadir Sümbüllüoğlu, 
Uygulamalı İstatistik Özer Serper
Basic&Clinical Biostatistics, Beth Dawson, Robert G. Trapp

Diğer Kaynaklar
 
-Statistics Murray R.Spiegel 
Probability and statistical inference Rober V.Hogg , Elliot A.Tanis

Öğretim Üyesinin Ders Notları

 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Biyoistatistiğin tanımı, önemi, amaçları ve sağlık hizmetlerinde kullanımı, veri çeşitleri ve veri toplama yöntemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2. Hafta Verilerin düzenlenmesi: seriler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3. Hafta Tanımlayıcı İstatistikler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4. Hafta Değişkenlik Ölçüleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5. Hafta Olasılık Teorisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6. Hafta Kesikli ve Sürekli Olasılık Dağılımları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7. Hafta Vize Sınavı Yazılı sınav
8. Hafta Örnekleme Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
9. Hafta Araştırma Türleri: Gözlemsel ve Deneysel Çalışmalar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10. Hafta Sağlık alanına özel istatistikler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11. Hafta Parametrik Hipotez testleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12. Hafta Varyans Analizi: ANOVA Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13. Hafta Parametrik Olmayan Hipotez testleri: Ki-Kare Testi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14. Hafta Regresyon ve Korelasyon Analizi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Biyoistatistiğin tanımının ve ilgilendiği alanların ve sağlık hizmetlerindeki öneminin kavratılması,
ÖÇ-2Sağlık hizmetinin verimli bir şekilde yürütülmesinde doğru ve güvenilir istatistik verilerinin kullanılmasının önemini kavratmak,
ÖÇ-3Veri çeşitlerini ve veri toplama yöntemlerini bilmek,
ÖÇ-4Tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikleri yapabilmek,
ÖÇ-5Çeşitli İstatistiksel analizlerden elde edilen sonuçların (sayısal göstergelerin) nasıl yorumlanacağını öğretmek
Program Çıktıları
PÇ-1İnsan bedenini mikro ve makro düzeyde oluşturan yapıları (hücre, doku, organ), organları, segmentleri ve segmentlerin birbiri ile etkileşimlerini inceleyebilir.
PÇ-2İnsan bedenini fiziksel yapı temelinde ele alarak ölçme, değerlendirme yapabilir.
PÇ-3Fonksiyon bozukluklarına neden olan durumları, fonksiyonel bozuklukların boyutlarını ve kişilerin yaşamları üzerindeki etkilerini belirleyebilir.
PÇ-4Büyüme ve gelişme bozukluklarında konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-5Kronik ilerleyici hastalıklarda (kanser, kas hastalıkları, sinir sistemi hastalıkları, metabolik hastalıklar), hastalığın etkilerini (ağrı, fonksiyonel yetersizlik) azaltmada konsültasyon, hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-6Yaşlanmaya bağlı meydana gelen problemleri belirleme, öngörme, önleme, takip ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-7Hastane, özel klinik, sağlık merkezleri, rehabilitasyon merkezleri, engelli ve yaşlı bakım evlerinde hasta takibi ve tedavi süreçlerinde aktif rol alır.
PÇ-8Sağlığı geliştirme ve sağlık ile ilgili olası risk faktörlerini belirleme, önleme ve takip etmede aktif rol alır veya otonom olarak çalışabilir.
PÇ-9Hastalık nedeni ile fonksiyonelliğin azaldığı durumlarda tedavi uygulamalarına ek olarak yaşam alanlarının mimarisini değerlendirmek, çevresel engellerin kaldırılması amacı ile gerekli düzenlemeleri planlama ve projelendirme süreçlerinde görev alır.
PÇ-10Toplum sağlığını değerlendirme, koruma ve geliştirme amacı ile proje üretebilir ve projelerde aktif rol alabilir.
PÇ-11Engelli bireylerin tedavisi, rehabilitasyonu, mesleki beceri kazanma ve maddi kazanç elde etme amacı ile mesleki rehabilitasyon merkezi kurulumu ile ilgili proje geliştirme ve bu merkezlerde aktif görev alabilirler.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11
ÖÇ 1           
ÖÇ 2           
ÖÇ 3           
ÖÇ 4           
ÖÇ 5