Bu derste öğrenci; mesleki temel uygulamaların dayandığı ilke ve yöntemleri kapsamlı bir şekilde öğrenecek, sağlık kuruluşlarında hemşirelik bakımı verebilmesi için bakımın temel bilimsel ilkelerini kavrayacak, bu ilkelerden yararlanarak vereceği hasta bakımında teknik beceri kazanacak ve edindiği bilgilerin ışığı altında planlı bakım verme yetisi kazanması için mesleki becerilerini geliştirecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-Dersin teorisine %70, klinik ve laboratuvar uygulamasına %80 devam zorunluluğu vardır. Devamsızlıktan kalan öğrenci dönem sonunda final sınavına giremez.
Dr. Öğr. Üyesi Meral MADENOĞLU KIVANÇ, Çarşamba 9:45 -11:45
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
Temel Kaynaklar
-Türkinaz Atabek Aştı, Ayişe Karadağ (Eds). Hemşirelik Esasları, Hemşirelik Bilim ve Sanatı. Akademi Yayıncılık, İstanbul,2012.
-Türkinaz Atabek Aştı (Ed). Hemşirelik Esasları: Uygulama Rehberi. Akademi Yayıncılık, İstanbul, 2016.
- Necmiye Sabuncu, Fatma Ay. Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Yayıncılık, İstanbul, 2009.
- Fatma Ay (Ed).Temel Hemşirelik: Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008.
- Leman Birol. Hemşirelik Süreci. 7. Baskı, Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 2005.
Diğer Kaynaklar
-Sevilay Şenol Çevik, Ayişe Karadağ (Eds). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler, Sonuçlar. Akademi Basın
- Lynda Juall Carpenito - Moyet, Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi, 2005.
- Audrey T Berman, Shirlee Snyder, Geralyn Frandsen Kozier & Erb's Fundamentals of Nursing. New Jersey: Prentice-Hall, Inc., 2015.
- Patricia A. Potter and Anne Griffin Perry. Fundamentals of Nursing Canada: Mosby Elsevier, 2009.
- Ruth F. Craven, J. Hinle, Sharon Jensen. Hemşirelik Esasları: İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. Emine Çakırcalı, Nursan Uysal (Çeviri Eds). Palme Yayınevi. Ankara 2015.
- Temel Beceri Öğrenim Rehberleri
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Hemşirelik Bakım Süreci
Hasta Kabul ve Taburculuk, Vücut Mekaniği
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
2. Hafta
Asepsi İlkeleri ve Uygulaması
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
3. Hafta
Öz Bakım Uygulamaları-1
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
4. Hafta
Öz Bakım Uygulamaları-2
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
5. Hafta
Yaşam Bulguları-1
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
6. Hafta
Yaşam Bulguları-2
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Oral ve Lokal İlaçlar
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
9. Hafta
Parenteral Uygulamalar-1
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
10. Hafta
Parenteral Uygulamalar-2
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
11. Hafta
Solunum Sistemi ve Uygulamaları
Sıcak-Soğuk Uygulamalar
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
12. Hafta
Gastrointestinal Sistem Uygulamaları
Enteral ve Parenteral Uygulamalar
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
13. Hafta
Üriner Sistem ve Bağırsak Sistemi Uygulamaları
Sözlü anlatım, tartışma, demonstrasyon, simülasyon, klinik ve laboratuar uygulama
14. Hafta
Dersin Teorik ve Uygulamanın Değerlendirilmesi
Sözlü anlatım
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Klinik Uygulama
1
30
Final
1
50
ÖÇ-1
Temel insan gereksinimlerini öğrenir.
ÖÇ-2
Günlük yaşam aktivitelerini tanımlar.
ÖÇ-3
Sağlıklı ve hasta bireyin değerlendirmesini yapar.
ÖÇ-4
Bireyin öz bakım gereksinimlerini tanılayabilir ve uygun girişimlerde bulunabilir.
ÖÇ-5
Güvenli ilaç uygulayabilir ve etkilerini değerlendirebilir.
ÖÇ-6
Hemşirelik süreci doğrultusunda koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici bakım vermeyi öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Hemşirelik mesleğinin gerektirdiği güncel teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2
Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini bütüncül ve hümanistik yaklaşımla karşılayabilecek uygulama becerisine sahiptir.
PÇ-3
Birey, aile, grup ve toplumun sağlık gereksinimlerini karşılarken kaliteli ve kanıta dayalı hemşirelik bakım sürecini uygular.
PÇ-4
Hemşirelik bakımı, eğitimi, yönetimi ve araştırmalarında etik ilkeleri göz önünde bulundurur.
PÇ-5
Hemşirelik yasa ve yönetmeliklerini takip eder ve uygun davranır.
PÇ-6
Etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÇ-7
Birey, aile, grup ve topluma sağlık eğitimi ve danışmanlık hizmeti verir.
PÇ-8
Sağlık ekibinin etkin bir üyesi olarak disiplin içi ve disiplinler arası işbirliği içinde rol ve işlevlerini yerine getirir.
PÇ-9
Birey, aile, grup ve toplumun sağlığını etkileyebilecek her türlü değişime duyarlı bir şekilde empatik yaklaşım gösterir.
PÇ-10
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÇ-11
Toplumun sağlık gereksinimleri doğrultusunda güncel bakım teknolojilerini takip eder ve hemşirelik uygulamalarına yansıtır.
PÇ-12
Mesleği uygularken meslektaşlarına rol model olur.
PÇ-13
Kazandığı temel mesleki değerleri korur.
PÇ-14
Sağlık ile ilgili kararlarda mesleki otonomiyi kullanır.