Toplumun en önemli yapı taşı olan aile kurumunun tanımı, işlevleri ve türlerinin anlaşılması; ailenin içinde bulunduğu kültürel ve toplumsal yapılarla ilişkisinin/etkileşimi nin kavranması, ailenin temelini oluşturan ilişki ve etkileşim örüntülerinin anlaşılması, aile ve bireylerin ruh sağlığını etkileyen koşulların anlaşılması, ailenin parçalanmasının doğurduğu sonuçların irdelenmesi ve aile terapisine giriş yapmaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Melis Seray Özden Yıldırım
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 12.00-15.00, Amfi ZA-3
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 3G-07, 11:00-12:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım
Temel Kaynaklar
Akın, A., Çelik, E. (Ed.) (2015). Psikolojide Güncel Kavramlar III: Aile-Evlilik. Ankara: Nobel Yayın.
Nazlı, S. (2001). Aile Danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayın.
Özden Yıldırım, M.S. (2019). Evlilikte Çift Uyumu: Gelişimsel Açıdan Vaka Örnekleriyle İncelenmesi. Ankara: Nobel Yayın.
Özden Yıldırım, M.S. (2020). Aile Psikolojisi: Örnek Olaylarla Güncel Konular. Ankara: Nobel Yayın.
Pinsof, W.M., Lebow, J.L. (2013). Aile Psikolojisi (Çev. Ed. T. Özakkaş). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
Thoburn, J.W., Thomas, L.S. (2015). Family Psychology: Theory, Research, and Practice. USA: Praeger.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ailenin Tanımı, Aile Türleri
Sözlü anlatım
2. Hafta
Bir Sistem Olarak Aile
Sözlü anlatım
3. Hafta
Evlilik Öncesi Danışmanlık, Evlilikte İlk Yıllar
Sözlü anlatım
4. Hafta
Evlilikte Çift Uyumu
Sözlü anlatım
5. Hafta
Evlilikte Çift Doyumu
Sözlü anlatım
6. Hafta
Çocuk Sahibi Olma, Ebeveyn Rolleri, Yeni Nesil Ebeveynlik
Sözlü anlatım
7. Hafta
Genel Tekrar
Tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Çalışan Ebeveynler
Sözlü anlatım
10. Hafta
Tek Ebeveynler
Sözlü anlatım
11. Hafta
Ailede Ruh Sağlığı
Sözlü anlatım
12. Hafta
Travmatik Yaşantılar, Aile içi Şiddet
Sözlü anlatım
13. Hafta
Evlilikte Çatışma ve Boşanma
Sözlü anlatım
14. Hafta
Aile Terapisine Giriş
Sözlü anlatım
15. Hafta
Pandemi Süreci ve Postpandemik Süreçte
Aile Psikolojisi
Sözlü anlatım
16. Hafta
Makale Tartışması
Tartışma
17. Hafta
Genel Tekrar
Tartışma
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ1. Toplumun en önemli yapı taşı olan aile kurumunu tanımlayabilmek (BİLGİ)
ÖÇ-2
ÖÇ2. Ailenin işlevlerini kavrayabilmek (KAVRAMA)
ÖÇ-3
ÖÇ3. Aile türlerini tanımlayabilmek (BİLGİ), benzerlik ve farklılıklarını algılayabilmek (KAVRAMA)
ÖÇ-4
ÖÇ4. Ailenin içinde bulunduğu kültürel ve toplumsal yapılarla ilişkisinin/etkileşimi kavrayabilmek (KAVRAMA)
ÖÇ-5
ÖÇ5. Ailenin temelini oluşturan ilişki ve etkileşim örüntülerinin anlayabilmek
(KAVRAMA)
ÖÇ-6
ÖÇ6. Aile ve bireylerin ruh sağlığını etkileyen koşulları anlayabilmek (KAVRAMA)
ÖÇ-7
ÖÇ7. Ailenin parçalanmasının doğurduğu sonuçları irdeleyebilmek (KAVRAMA)
ÖÇ-8
ÖÇ8. Aile hakkında edindiği bilgileri aile terapisi alanına aktarabilmek (UYGULAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.