Bu dersin en temel amacı öğrencilerin istatistiğin temel işlevlerini ve bu işlevler doğrultusunda bu alanda yer alan kavramları, ölçüm birimlerini ve varsayımları, psikoloji alanını kapsayan çeşitli örnekler dahilinde kavramasını sağlamak ve bu sayede öğrencinin çeşitli araştırma desenlerinde hangi istatistik tekniklerinin kullanılacağı ile ilgili altyapısını sağlamlaştırmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda, öğrencilerin temel istatistiksel teknikleri doğru şekilde kullanmaları, uygulamaları ve bu testlerden elde edilen sonuçları raporlama ve yorumlama becerisi geliştirmiş olmaları hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
Psikolojide İstatistik Yöntemler 1 almış olmak
Eş Koşullar
---
Özel Koşullar
Özel koşul bulunmamaktadır.
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Özlem Sertel Berk
Asistanlar
---
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı 15:00-18:00 B1-Amfi 1
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı 18:00-19:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü uygulama
-Sunum
-Uygulama
Temel Kaynaklar
AÇIKLAMALI TEMEL İSTATİSTİK DERS NOTLARI- Özlem Sertel Berk Eylül-2021
Diğer Kaynaklar
-1-Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, 2nd. Ed., PWS-Kent Publishing Company-Boston.
2-Blalock, H.M., Jr. (1979). Social Statistics, Revised Second Edition, McGraw-Hill Book Company-New York.
3-Huck, S.W., Cormier, W.H. & Bounds, W.G., Jr. (1974). Reading Statistics and Research, Harper Collins Publishers-New York.
4-Sümbüloğlu, V. & Sümbüloğlu, K. (2002). Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları
5-Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Hatiboğlu Yayınları-Ankara
6-Canyüker, E. & Aşan, Z. (2001). Parametrik Olmayan İstatistiksel Teknikler, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları-Eskişehir.
7-SPSS Ders Notları. Yrd. Doç. Dr. Sevtap Cinan-Çantay Kitabevi.
8-Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., West Publishing Company-New York
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
-Giriş-Kısa Tekrar: İstatistiğin tanımı ve işlevleri, Ölçüm düzeyleri ve ölçüm birimleri
Sözlü anlatım
2. Hafta
- Parametrik test varsayımları ve bu varsayımların sınanması: Normal dağılım test sınamaları, Varyansların homojenliğinin sınanması ile ilgili testler
Sözlü anlatım
3. Hafta
- Non-parametrik Ordinal Düzey iki bağımsız örneklemli testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
Sözlü anlatım
4. Hafta
- Non-parametrik Ordinal Düzey iki bağımsız ve iki bağımlı örneklemli testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
Sözlü anlatım
5. Hafta
- Non-parametrik Ordinal Düzey ikiden fazla bağımsız örneklemli testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
Sözlü anlatım
6. Hafta
- Non-parametrik Nominal ölçüm düzeyindeki testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
Sözlü anlatım
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Bilgisayarlı istatistik tek örneklemli gruplararası fark testleri
Sözlü anlatım
9. Hafta
Bilgisayarlı istatistik iki bağımsız ve bağımlı örneklemli gruplararası fark testleri
Sözlü anlatım
10. Hafta
Bilgisayarlı istatistik ikiden fazla bağımsız ve bağımlı örneklemli gruplararası fark testleri
Sözlü anlatım
11. Hafta
Bilgisayarlı istatistik çok değişkenli varyans analizi desenleri
ÖÇ 2. İstatistiksel açıdan yokluk hipotezlerini ve alternatif hipotezleri işlemselleştirebilir (KAVRAMA)
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Normal eğri altında kalan alanları hesaplayabilir, örnekleme dağılımları varsayımlarını oluşturabilir (UYGULAMA)
ÖÇ-4
ÖÇ 4. Tanımsal istatistikle ilgili özetleme teknikleri ve testleri, tek örneklemler, iki veya ikiden fazla bağımsız örneklemler, iki bağımlı örneklemler için parametrik istatistiksel testleri yerinde kullanabilir ve uygulayabilir. Nonparametrik testlerin kullanılış yer ve amaçlarını bilir.(BİLGİ)
ÖÇ 6. Parametrik testlerin parametrik olmayan muadillerini çok iyi bilir.(BİLGİ)
ÖÇ-7
ÖÇ 7. Parametrik, non-parametrik ordinal ve nominal düzey temel istatistiksel testleri yerinde kullanabilir ve uygulayabilir. Bir başka deyişle, hangi istatistiksel testi, nerede, ne amaçla, niçin ve ne zaman kullanacağının kararını en doğru şekilde vererek testi gerçekleştirir.(UYGULAMA-KAVRAMA)
ÖÇ-8
ÖÇ 8. Yukarıda belirtilen tüm temel istatistiksel testleri yürütebilmenin yanı sıra bu testlerin sonuçlarını yorumlayabilir ve raporlaştırabilir.(UYGULAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.