Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Psikoloji Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Psikolojide İstatistik Yöntemleri II

Psikolojide İstatistik Yöntemleri II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK3000 3 Psikolojide İstatistik Yöntemleri II 3/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
 Bu dersin en temel amacı öğrencilerin istatistiğin temel işlevlerini ve bu işlevler doğrultusunda bu alanda yer alan kavramları, ölçüm birimlerini ve varsayımları, psikoloji alanını kapsayan çeşitli örnekler dahilinde kavramasını sağlamak ve bu sayede öğrencinin çeşitli araştırma desenlerinde hangi istatistik tekniklerinin kullanılacağı ile ilgili altyapısını sağlamlaştırmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda, öğrencilerin temel istatistiksel teknikleri doğru şekilde kullanmaları, uygulamaları ve bu testlerden elde edilen sonuçları raporlama ve yorumlama becerisi geliştirmiş olmaları hedeflenmektedir.
Ön Koşullar Psikolojide İstatistik Yöntemler 1 almış olmak
Eş Koşullar ---
Özel Koşullar Özel koşul bulunmamaktadır.
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Özlem Sertel Berk
Asistanlar ---
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı 15:00-18:00 B1-Amfi 1
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 18:00-19:00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü uygulama

-Sunum

-Uygulama
Temel Kaynaklar
 
AÇIKLAMALI TEMEL İSTATİSTİK DERS NOTLARI- Özlem Sertel Berk Eylül-2021
 
 
 
 
 
 
Diğer Kaynaklar -1-Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, 2nd. Ed., PWS-Kent Publishing Company-Boston.
2-Blalock, H.M., Jr. (1979). Social Statistics, Revised Second Edition, McGraw-Hill Book Company-New York. 
3-Huck, S.W., Cormier, W.H. & Bounds, W.G., Jr. (1974). Reading Statistics and Research, Harper Collins Publishers-New York.
4-Sümbüloğlu, V. & Sümbüloğlu, K. (2002). Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları 
5-Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Hatiboğlu Yayınları-Ankara
6-Canyüker, E. & Aşan, Z. (2001). Parametrik Olmayan İstatistiksel Teknikler, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları-Eskişehir.
7-SPSS Ders Notları. Yrd. Doç. Dr. Sevtap Cinan-Çantay Kitabevi.
8-Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., West Publishing Company-New York
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta -Giriş-Kısa Tekrar: İstatistiğin tanımı ve işlevleri, Ölçüm düzeyleri ve ölçüm birimleri Sözlü anlatım
2. Hafta - Parametrik test varsayımları ve bu varsayımların sınanması: Normal dağılım test sınamaları, Varyansların homojenliğinin sınanması ile ilgili testler Sözlü anlatım
3. Hafta - Non-parametrik Ordinal Düzey iki bağımsız örneklemli testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım
4. Hafta - Non-parametrik Ordinal Düzey iki bağımsız ve iki bağımlı örneklemli testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım
5. Hafta - Non-parametrik Ordinal Düzey ikiden fazla bağımsız örneklemli testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım
6. Hafta - Non-parametrik Nominal ölçüm düzeyindeki testler. Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım
7. Hafta ARA SINAV
8. Hafta Bilgisayarlı istatistik tek örneklemli gruplararası fark testleri Sözlü anlatım
9. Hafta Bilgisayarlı istatistik iki bağımsız ve bağımlı örneklemli gruplararası fark testleri Sözlü anlatım
10. Hafta Bilgisayarlı istatistik ikiden fazla bağımsız ve bağımlı örneklemli gruplararası fark testleri Sözlü anlatım
11. Hafta Bilgisayarlı istatistik çok değişkenli varyans analizi desenleri Sözlü anlatım
12. Hafta Bilgisayarlı istatistik korelasyon testleri Sözlü anlatım
13. Hafta Bilgisayarlı istatistik regresyon analizleri Sözlü anlatım
14. Hafta Bilgisayarlı istatistik regresyon analizleri Sözlü anlatım
15. Hafta FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Final 1 80


ÖÇ-1ÖÇ 1. İstatistikte ölçüm düzeylerini ayırt edebilir. (BİLGİ)
ÖÇ-2ÖÇ 2. İstatistiksel açıdan yokluk hipotezlerini ve alternatif hipotezleri işlemselleştirebilir (KAVRAMA)
ÖÇ-3ÖÇ 3. Normal eğri altında kalan alanları hesaplayabilir, örnekleme dağılımları varsayımlarını oluşturabilir (UYGULAMA)
ÖÇ-4ÖÇ 4. Tanımsal istatistikle ilgili özetleme teknikleri ve testleri, tek örneklemler, iki veya ikiden fazla bağımsız örneklemler, iki bağımlı örneklemler için parametrik istatistiksel testleri yerinde kullanabilir ve uygulayabilir. Nonparametrik testlerin kullanılış yer ve amaçlarını bilir.(BİLGİ)
ÖÇ-5ÖÇ 5. Parametrik testlerin sınamalarını (örn. Normal dağılım, varyansların homojenliği) gerçekleştirebilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-6ÖÇ 6. Parametrik testlerin parametrik olmayan muadillerini çok iyi bilir.(BİLGİ)
ÖÇ-7ÖÇ 7. Parametrik, non-parametrik ordinal ve nominal düzey temel istatistiksel testleri yerinde kullanabilir ve uygulayabilir. Bir başka deyişle, hangi istatistiksel testi, nerede, ne amaçla, niçin ve ne zaman kullanacağının kararını en doğru şekilde vererek testi gerçekleştirir.(UYGULAMA-KAVRAMA)
ÖÇ-8ÖÇ 8. Yukarıda belirtilen tüm temel istatistiksel testleri yürütebilmenin yanı sıra bu testlerin sonuçlarını yorumlayabilir ve raporlaştırabilir.(UYGULAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5                  
ÖÇ 6                  
ÖÇ 7                  
ÖÇ 8