Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Öğrenme Psikolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK5001 5 Öğrenme Psikolojisi 3/0/0 Z Türkçe 6
Dersin Amacı

Ders kapsamında öğrenmeyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler tartışılırken öğrenmeyi etkileyen faktörler de incelecektir. Farklı öğrenme kuramlarının detayları hakkında konuşulacak ve bunların günlük yaşama yansımaları üzerine çıkarımlar yapılması sağlanacaktır.

Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, öğrenme süreçleriyle ilgili temel yaklaşımları benzerlikleri ve farklılıklarıyla ayırt edebilecektir.

Ön Koşullar ---
Eş Koşullar ---
Özel Koşullar ---
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Sena Kiciklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 15.00-18.00
Görüşme Saatleri ve Yeri kiciklarsena@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım

-Tartışma
Temel Kaynaklar  Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları. 

Temel Kitap:   The principles of learning and behavior. Domjan, M., 6th Edition

Introduction to Learning and Behavior. Powell RA, Symbaluk DG, Honey PL. Wadsworth Cengage Learningd, 4th Edition, Canada. 

 
Diğer Kaynaklar

Öğrenme Psikolojisi, Human Learning. Ormrod, J.E, Nobel Akademik Yayıncılık

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Öğrenme ve Davranış Çalışmalarının Arka Planı ve Sebepleri Sözlü Anlatım
2. Hafta Ortaya Çıkan Davranış, Alışkanlık ve Duyarlılık: Davranışın en basit hali olarak refleks kavramı, tipik eylem yapıları, alışma ve duyarlılaşmanın etkisi, ikili süreç ve karşıt süreç teorileri Sözlü Anlatım
3. Hafta Klasik Koşullanma: Klasik koşullanma paradigması, yapılan ilk çalışmalar, tat tercihi ve tat kaçınması, koşullu yanıtın ölçülmesi, engelleyici koşullanma, koşullu ve koşulsuz uyaranı etkin kılan faktörler, gizil ketleme, Sözlü Anlatım
4. Hafta Araçsal Koşullanma: Araçsal koşullanmada ilk çalışmalar, araçsal koşullanmaya modern yaklaşımlar, şekillendirme, serbest edim ve kesikli deneme prosedürleri, araçsal koşullanma prosedürleri, araçsal koşullanmanın temel ögeleri Sözlü Anlatım
5. Hafta Pekiştirme Tarifeleri ve Davranışa Etkisi: Farklı pekiştirme tarifeleri (oranlı ve aralıklı tarifeler), özkontrol, Sözlü Anlatım
6. Hafta Davranışın Uyarıcı Kontrolü: Uyarının kontrolü ve tanımlanması, uyarıcı genelleme, uyaran pekiştireç değişkenleri, uyarıcı ayrımı, bağlamsal ipuçları, Sözlü Anlatım
7. Hafta ARA SINAV
8. Hafta Koşullu Davranışın Sönmesi: Sönme prosedürleri, sönmeden kurtulma yöntemleri, sönmenin etkinliğini artırma, engelleme ve dizi kuramları Sözlü Anlatım
9. Hafta Önleyici Kontrol- Ceza, Kaçınma: Kaçınma davranışlarının ilk örnekleri, ayırt edici kaçınma, iki faktör kuramı, kaçınma davranışının deneysel analizi, kaçınma davranışının sönmesi, serbest edimsel kaçınma, kaçınma anksiyete ilişkisi, kaçınma fobiler ilişkisi, kaçınma ve okb ilişkisi, ceza Sözlü Anlatım
10. Hafta Gözlemsel Öğrenme: Bulaşıcı davranış ve uyarıcı güçlendirme, klasik ve edimsel koşullanmada gözlemsel öğrenme örnekleri, taklit etme, sosyal öğrenme, kurala dayalı davranış, psikopatoloji ve kurala dayalı davranış ilişkisi Sözlü Anlatım
11. Hafta Öğrenmede Biyolojik Eğilimler: Klasik ve edimsel koşullanmada yatkınlık, davranış sistemleri teorisi Sözlü Anlatım
12. Hafta Karşılaştırmalı Biliş: Karşılaştırmalı biliş, bilinç ve antropomorfizm, Sözlü Anlatım
13. Hafta Dönem Sonu Tekrarı Sözlü Anlatım
14. Hafta YIL SONU SINAVI
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1ÖÇ 1. Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir. TANIMLAYABİLMEK/Öğrenmek(BİLGİ)
ÖÇ-2ÖÇ 2. Davranıştaki değişimin sebeplerinden yalnızca biri olan öğrenme süreçlerini diğer süreçlerden ayırt edebilir. KARŞILAŞTIRABİLMEK (KAVRAMAK).
ÖÇ-3ÖÇ 3. Hangi uygulamalı alanlarda (klinik, endüstri-örgüt, sosyal) hangi öğrenme yordamlarının daha doğru olacağı ile ilgili çıkarımlar yapabilir (KAVRAMA)
ÖÇ-4ÖÇ 4. Öğrenme yordamlarını yerinde kullanabilme becerisine sahip olur. TASARLAMAK(UYGULAMA).
ÖÇ-5Ö.Ç.5 Günlük hayattaki öğrenme süreçlerini ders öğretileriyle ilişkilendirme (KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5