Ders kapsamında öğrenmeyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler tartışılırken öğrenmeyi etkileyen faktörler de incelecektir. Farklı öğrenme kuramlarının detayları hakkında konuşulacak ve bunların günlük yaşama yansımaları üzerine çıkarımlar yapılması sağlanacaktır.
Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, öğrenme süreçleriyle ilgili temel yaklaşımları benzerlikleri ve farklılıklarıyla ayırt edebilecektir.
Ön Koşullar
---
Eş Koşullar
---
Özel Koşullar
---
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Sena Kiciklar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 15.00-18.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
kiciklarsena@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü anlatım
-Tartışma
Temel Kaynaklar
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları.
Temel Kitap: The principles of learning and behavior. Domjan, M., 6th Edition
Introduction to Learning and Behavior. Powell RA, Symbaluk DG, Honey PL. Wadsworth Cengage Learningd, 4th Edition, Canada.
Diğer Kaynaklar
Öğrenme Psikolojisi, Human Learning. Ormrod, J.E, Nobel Akademik Yayıncılık
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Öğrenme ve Davranış Çalışmalarının Arka Planı ve Sebepleri
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Ortaya Çıkan Davranış, Alışkanlık ve Duyarlılık: Davranışın en basit hali olarak refleks kavramı, tipik eylem yapıları, alışma ve duyarlılaşmanın etkisi, ikili süreç ve karşıt süreç teorileri
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Klasik Koşullanma: Klasik koşullanma paradigması, yapılan ilk çalışmalar, tat tercihi ve tat kaçınması, koşullu yanıtın ölçülmesi, engelleyici koşullanma, koşullu ve koşulsuz uyaranı etkin kılan faktörler, gizil ketleme,
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Araçsal Koşullanma: Araçsal koşullanmada ilk çalışmalar, araçsal koşullanmaya modern yaklaşımlar, şekillendirme, serbest edim ve kesikli deneme prosedürleri, araçsal koşullanma prosedürleri, araçsal koşullanmanın temel ögeleri
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Pekiştirme Tarifeleri ve Davranışa Etkisi: Farklı pekiştirme tarifeleri (oranlı ve aralıklı tarifeler), özkontrol,
Koşullu Davranışın Sönmesi: Sönme prosedürleri, sönmeden kurtulma yöntemleri, sönmenin etkinliğini artırma, engelleme ve dizi kuramları
Sözlü Anlatım
9. Hafta
Önleyici Kontrol- Ceza, Kaçınma: Kaçınma davranışlarının ilk örnekleri, ayırt edici kaçınma, iki faktör kuramı, kaçınma davranışının deneysel analizi, kaçınma davranışının sönmesi, serbest edimsel kaçınma, kaçınma anksiyete ilişkisi, kaçınma fobiler ilişkisi, kaçınma ve okb ilişkisi, ceza
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Gözlemsel Öğrenme: Bulaşıcı davranış ve uyarıcı güçlendirme, klasik ve edimsel koşullanmada gözlemsel öğrenme örnekleri, taklit etme, sosyal öğrenme, kurala dayalı davranış, psikopatoloji ve kurala dayalı davranış ilişkisi
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Öğrenmede Biyolojik Eğilimler: Klasik ve edimsel koşullanmada yatkınlık, davranış sistemleri teorisi
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Karşılaştırmalı Biliş: Karşılaştırmalı biliş, bilinç ve antropomorfizm,
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Dönem Sonu Tekrarı
Sözlü Anlatım
14. Hafta
YIL SONU SINAVI
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ 1. Öğrenme psikolojisi kapsamında yer alan temel kavramları ve öğrenme kuramlarını tanımlayabilir. TANIMLAYABİLMEK/Öğrenmek(BİLGİ)
ÖÇ-2
ÖÇ 2. Davranıştaki değişimin sebeplerinden yalnızca biri olan öğrenme süreçlerini diğer süreçlerden ayırt edebilir. KARŞILAŞTIRABİLMEK (KAVRAMAK).
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Hangi uygulamalı alanlarda (klinik, endüstri-örgüt, sosyal) hangi öğrenme yordamlarının daha doğru olacağı ile ilgili çıkarımlar yapabilir (KAVRAMA)
ÖÇ-4
ÖÇ 4. Öğrenme yordamlarını yerinde kullanabilme becerisine sahip olur. TASARLAMAK(UYGULAMA).
ÖÇ-5
Ö.Ç.5 Günlük hayattaki öğrenme süreçlerini ders öğretileriyle ilişkilendirme (KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.