Ergenlik sürecinde karşılaşılan çok yönlü (biyolojik, psikolojik, bilişsel, sosyal) gelişim özellikleri hakkında bilgi ve duyarlılık kazandırmak, günümüz toplumsal koşullarında içinden geçilen ergenlik sürecine psikanalitik açıdan yaklaşabilmek.
Ön Koşullar
Gelişim Psikolojisi dersini almış olma önkoşulu
Eş Koşullar
Yoktur
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Ece Naz Ermiş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba 09.00-15.00,
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü Anlatım, Disiplinler-arası çalışmalar (Film İzleme ve Tartışma, edebiyat okumaları) Vaka Tartışmaları, Seminer
Temel Kaynaklar
Çelen, H. N., Ergenlik ve Genç Yetişkinlik, İstanbul: Papatya
Dusek, J. B. Adolescent Development and Behavior, USA : Prentice Hall
Freud, S. Cinsiyet Üzerine, İstanbul: Say yayınları
Gander M.J., Gardiner H.W., (yay. Hazr. Prof. Dr. Bekir Onur), Çocuk ve Ergen Gelişimi, Ankara: İmge kitabevi
Jeammet, P. (yay.haz.) "Ergenlik. Anne Babalar ve Uzmanlar İçin Nirengi Noktaları", İstanbul, Bağlam yay.
Kulaksızoğlu A., Ergenlik Psikolojisi, İstanbul : Remzi
Muuss, R. E.., Theories of Adolescence, USA: The McGraw-Hill companies
Nasio, J. D. Psikanalizin Yedi Temel Kavramı, Ankara: İmge kitabevi
Parman, T., Ergenlik ya da Merhaba Hüzün, İstanbul: Bağlam yayınları
Steinberg, L., Ergenlik, Ankara: İmge
Yansıtma. Psikopatoloji ve Projektif Testler Dergisi, "Ergenlik", sayı 5-6 Kasım Aralık, 2006, Bağlam yayıncılık
Diğer Kaynaklar
-Edebi Kaynakça: Dostoyevski, F. M., “Ergenlik”, Bir yazarın Günlüğü içinde, İstanbul: YKY
Dostoyevski, F. M. Delikanlı, İstanbul: İletişim yayınları
Goethe, J. W., Genç Werther’in Acıları, İstanbul:Can yayınları
Kafka, F., Babaya Mektup, İstanbul: Can Yayınları
Rimbaud, A. Ben Bir Başkasıdır, İstanbul: Kırmızı Yayınları
Salinger, J. D., Gönülçelen, İstanbul : YKY
Turgenyev, I. S., İlk Aşk, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Temel kavram tanımları (Çocukluk,erinlik,ergenlik,yetişkinlik)
Sözlü anlatım
2. Hafta
Ergenlik kuramlarının tarihsel ve felsefi arka planı
Özneleşme süreci 1: Çocukluk evresi ve nesnenin oluşumu
Sözlü anlatım
5. Hafta
Özneleşme süreci 2: Erinlik dönüşümleri (Narsisizm kavramı)
Sözlü anlatım
6. Hafta
Özneleşme süreci 3: Ergenlik ve cinsel kimlik oluşumu
Sözlü anlatım, Vaka analizi
7. Hafta
Film Gösterimi
Tartışma
8. Hafta
Sınav
9. Hafta
Ergenlik ve özdeşim süreçleri
Sözlü anlatım
10. Hafta
Ergenlik ve sosyal bağ(aile,akran ilişkileri, gruba dahil olma,sosyal fobi,suç işleme davranışları,şiddet)
Sözlü anlatım, tartışma
11. Hafta
Ergenlik dönemi ve psikopatoloji(depresyon, intihar, madde bağımlılığı, yeme bozukluğu, psikoz)
Sözlü anlatım, Vaka analizi
12. Hafta
Ergenlerle görüşme ve çalışma teknikleri
Sözlü anlatım, Vaka analizi
13. Hafta
Ergenlikten yetişkinliğe geçiş: Ergenliğin yitirilmesi ya da bitmeyen ergenlik
Sözlü anlatım, tartışma
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
1.Ergenlik sürecini belirleyen özellikleri tanınması
ÖÇ-2
2. Ergenlikte karşılaşılan sorunları ve patolojileri anlamak
ÖÇ-3
3. Ergenliğin gelişim evreleri içindeki önemine değinmek
ÖÇ-4
4. Ergenlikle ilgili bilgilerini mesleki çalışmalarla birleşmesi
ÖÇ-5
5. Diğer disiplinlerin (örn: sinema, edebiyat, felsefe) içinde nasıl ele alındığını anlamak
ÖÇ-6
6. Kavramsal ve kuramsal bilgileri tanımlama ve araştırma yetkinliği elde etmek
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.