Bu ders ile katılımcıların bireysel olarak rehberlik ve psikolojik danışmanlıkla ilgili temel bilgi ve becerileri edinmeleri; edinilen bilgiler ışığında kendilerini tanımaları ve kişisel farkındalıklarını kazanıp öncelikle kendilerine içsel rehberlik yapabilmeleri amaçlanmaktadır. Daha bilgili ve farkında bireyler ve meslek uzmanları olarak mezuniyet sonrasında hizmet verecekleri kişilere ve kurumlara etkin ve yetkin rehber psikolojik danışmanlar olarak katkı sağlayabilmeleri hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Hakan Ertufan
Asistanlar
yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Programın hedeflerine ulaşabilmesi için üzerinde çalışılacak konuları işlerken sözlü anlatım, grup tartışmaları, vaka paylaşımları, avi gösterimi, dramatizasyon/rol çalışmaları gibi uygulamalarla öğrencilerimizin aktif öğrenme süreci içerisinde olmaları hedeflenmektedir.
Temel Kaynaklar
1. Kuzgun, Y. (2013). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
2. Tan, H. ; Baloğlu, M. (2006). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
3. Murphy, D. (Ed.). (2017). Counselling psychology: A textbook for study and practice. John Wiley & Sons.
Diğer Kaynaklar
1. Kuzgun, Y. (2011) Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
2. Egan, G. ( 2011) Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul : Kaknüs Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Rehber Danışman deneyimleri paylaşımı. Eğitimde rehberlik ve kapsam alanı. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ile ilgili alanlar, ilişkili diğer meslekler. Rehberliğin ortaya çıkmasını gerektiren etkenler. Rehberliğin tarihçesi.
Vaka Analizi, Sözlü Anlatım
2. Hafta
Temel rehberlik yaklaşımları, stratejileri, modelleri, ilkeleri ve etik kurallar. Rehber danışmanın öğrenciyi tanıması.
Anlatım, tartışma
3. Hafta
Öğrenciyi tanıma teknikleri, değerlendirilecek özellikler. Temel olarak uygulanan testler, ölçekler
Anlatım, tartışma
4. Hafta
Rehber danışmanın öğrenci, veli, okul personeli ve diğer kurumları bilgilendirme gerekleri ve yöntemleri. Meslekler bilgisi toplama ve aktarma
Anlatım, tartışma
5. Hafta
Meslek rehberliği ve danışmanlığı temel kuramlar ve yaklaşımlar. Meslek seçiminde rol oynayan önemli faktörler.
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Öğrenci tanıma ve değerlendirmenin raporlanması, vaka analizleri ve uygulamalar. Sınav öncesi özet ve değerlendirme
Anlatım, alıştırma, rol alma
7. Hafta
Ara Sınav; sınav sonrasında soruların cevaplanması
8. Hafta
Rehberlik ve psikolojik danışmanlık yaklaşımında öne çıkan kuramlar
Sözlü Anlatım
9. Hafta
Danışman – danışan ilişkisi, iletişimi güçlendiren tutumlar. Danışmanın rol ve işlevleri. Danışmanın kendi özelliklerinin ve psikolojisinin danışman rolüne yansıması. Mesleki etik
Anlatım Tartışma
10. Hafta
Grupla rehberlik ve psikolojik danışma: Amaçları, türleri, yöntemleri, faydaları ve riskli durumları
Anlatım, alıştırma
11. Hafta
Farklı yaş gruplarına yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık (ilköğretim öğrencileri, ergenler, üniversite öğrencileri)
Anlatım Tartışma
12. Hafta
Belli gruplara yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık (Engelliler, hasta öğrenciler, yas yaşayanlar, cinsel kimlik farklılıkları olanlar, istismara uğrayanlar…)
Anlatım Tartışma, rol alma
13. Hafta
Rehber ve psikolojik danışman olarak aile görüşmeleri, öğretmenler ve yönetimle görüşmeler. Rehberlik ve psikolojik danışmada araştırmalar
Anlatım Tartışma, rol alma
14. Hafta
Vaka analizi ve uygulamalar. Sınav öncesi genel gözden geçirme
Vaka Analizi, Rol Oynama - Uygulama, Anlatım, Soru - Cevap
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Rehberlik olgusunu kavrama, rehberlik çeşitleri, alanları ve birimleri hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2
Bireyi tanıma süreci ve bireyi tanıma teknikleri hakkında bilgilenme
ÖÇ-3
Bireysel farklılıkları dikkate alma becerisi edinme
ÖÇ-4
Psikolojik danışma süreci hakkında bilgilenme, diğer alanlarla ilişkisini kavrama
Eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma programlarının hazırlanması ve uygulanması hakkında bilgilenme
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.