Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Psikoloji Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma

Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK3200 Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma 3/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu ders ile katılımcıların bireysel olarak rehberlik ve psikolojik danışmanlıkla ilgili temel bilgi ve becerileri edinmeleri; edinilen bilgiler ışığında kendilerini tanımaları ve kişisel farkındalıklarını kazanıp öncelikle kendilerine içsel rehberlik yapabilmeleri amaçlanmaktadır. Daha bilgili ve farkında bireyler ve meslek uzmanları olarak mezuniyet sonrasında hizmet verecekleri kişilere ve kurumlara etkin ve yetkin rehber psikolojik danışmanlar olarak katkı sağlayabilmeleri hedeflenmektedir.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Hakan Ertufan
Asistanlar yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Programın hedeflerine ulaşabilmesi için üzerinde çalışılacak konuları işlerken sözlü anlatım, grup tartışmaları, vaka paylaşımları, avi gösterimi, dramatizasyon/rol çalışmaları gibi uygulamalarla öğrencilerimizin aktif öğrenme süreci içerisinde olmaları hedeflenmektedir.

Temel Kaynaklar 1. Kuzgun, Y. (2013). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 

2. Tan, H. ;  Baloğlu, M. (2006). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

 

3. Murphy, D. (Ed.). (2017). Counselling psychology: A textbook for study and practice. John Wiley & Sons.


Diğer Kaynaklar

1. Kuzgun, Y. (2011) Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş.   Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık

2. Egan, G. ( 2011) Psikolojik Danışma Becerileri. İstanbul : Kaknüs Yayınları

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Rehber Danışman deneyimleri paylaşımı. Eğitimde rehberlik ve kapsam alanı. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ile ilgili alanlar, ilişkili diğer meslekler. Rehberliğin ortaya çıkmasını gerektiren etkenler. Rehberliğin tarihçesi. Vaka Analizi, Sözlü Anlatım
2. Hafta Temel rehberlik yaklaşımları, stratejileri, modelleri, ilkeleri ve etik kurallar. Rehber danışmanın öğrenciyi tanıması. Anlatım, tartışma
3. Hafta Öğrenciyi tanıma teknikleri, değerlendirilecek özellikler. Temel olarak uygulanan testler, ölçekler Anlatım, tartışma
4. Hafta Rehber danışmanın öğrenci, veli, okul personeli ve diğer kurumları bilgilendirme gerekleri ve yöntemleri. Meslekler bilgisi toplama ve aktarma Anlatım, tartışma
5. Hafta Meslek rehberliği ve danışmanlığı temel kuramlar ve yaklaşımlar. Meslek seçiminde rol oynayan önemli faktörler. Anlatım, tartışma
6. Hafta Öğrenci tanıma ve değerlendirmenin raporlanması, vaka analizleri ve uygulamalar. Sınav öncesi özet ve değerlendirme Anlatım, alıştırma, rol alma
7. Hafta Ara Sınav; sınav sonrasında soruların cevaplanması
8. Hafta Rehberlik ve psikolojik danışmanlık yaklaşımında öne çıkan kuramlar Sözlü Anlatım
9. Hafta Danışman – danışan ilişkisi, iletişimi güçlendiren tutumlar. Danışmanın rol ve işlevleri. Danışmanın kendi özelliklerinin ve psikolojisinin danışman rolüne yansıması. Mesleki etik Anlatım Tartışma
10. Hafta Grupla rehberlik ve psikolojik danışma: Amaçları, türleri, yöntemleri, faydaları ve riskli durumları Anlatım, alıştırma
11. Hafta Farklı yaş gruplarına yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık (ilköğretim öğrencileri, ergenler, üniversite öğrencileri) Anlatım Tartışma
12. Hafta Belli gruplara yönelik rehberlik ve psikolojik danışmanlık (Engelliler, hasta öğrenciler, yas yaşayanlar, cinsel kimlik farklılıkları olanlar, istismara uğrayanlar…) Anlatım Tartışma, rol alma
13. Hafta Rehber ve psikolojik danışman olarak aile görüşmeleri, öğretmenler ve yönetimle görüşmeler. Rehberlik ve psikolojik danışmada araştırmalar Anlatım Tartışma, rol alma
14. Hafta Vaka analizi ve uygulamalar. Sınav öncesi genel gözden geçirme Vaka Analizi, Rol Oynama - Uygulama, Anlatım, Soru - Cevap
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Rehberlik olgusunu kavrama, rehberlik çeşitleri, alanları ve birimleri hakkında bilgi edinme
ÖÇ-2Bireyi tanıma süreci ve bireyi tanıma teknikleri hakkında bilgilenme
ÖÇ-3Bireysel farklılıkları dikkate alma becerisi edinme
ÖÇ-4Psikolojik danışma süreci hakkında bilgilenme, diğer alanlarla ilişkisini kavrama
ÖÇ-5Psikolojik danışma sürecini yürütme becerileri edinme
ÖÇ-6Bireysel takip ve yönlendirme hakkında bilgilenme
ÖÇ-7Eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma programlarının hazırlanması ve uygulanması hakkında bilgilenme
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5                  
ÖÇ 6                  
ÖÇ 7