Psikoloji, temeli bilime dayanan, ancak günlük yaşamda neredeyse sınırsız uygulamalara sahip çok çeşitli bir disiplindir. Bu dersin amacı, disiplinin sürekli değişen ve gelişen doğasını anlamak ve güncel araştırma, teori ve uygulamaları keşfetmektir. Bu konular genellikle psikoloji alanında yeni gelişmeleri ve bulguları içerir ve öğrencilere psikoloji bilimine dair güncel ve uygulanabilir bilgiler sunar.
Psikoloji ve davranış bilimleri alanında kullanılan en popüler bazı veri tabanları:
PsycINFO: Amerikan Psikoloji Derneği (APA) tarafından üretilen PsycINFO, psikoloji literatürü için en kapsamlı veri tabanlarından biridir. Psikoloji, psikiyatri, sosyoloji, eğitim ve daha birçok konuyu kapsar.
PubMed: PubMed, öncelikle tıbbi araştırmalara erişim sağlayan ücretsiz bir arama motorudur. Tıp araştırmalarına odaklanmasına rağmen, psikoloji ve davranış bilimleri ile ilgili birçok makaleyi içermektedir.
PsycArticles: PsycArticles, önde gelen psikoloji dergilerinden tam metin makaleler sunan başka bir APA tarafından üretilen veri tabanıdır. Psikoloji ve ilgili disiplinlerde geniş bir konu yelpazesini kapsar.
PsycTESTS: APA tarafından üretilen PsycTESTS, psikolojik testler, ölçekler ve diğer değerlendirmeleri içeren bir veritabanına erişim sağlar. Araştırmacılar için çalışmalarında kullanabilecekleri araçlar bulmaları için değerli bir kaynaktır.
PsycEXTRA: PsycEXTRA, teknik, yıllık ve hükümet raporlarına, konferans bildirilerine, bültenlere, dergilere, gazetelere, tüketici broşürlerine ve daha fazlasına erişim sağlar. Gri literatür ve diğer yayınlanmamış kaynakları bulmak için kullanışlı bir kaynaktır.
ERIC (Eğitim Kaynakları Bilgi Merkezi): ERIC, ABD Eğitim Bakanlığı'nın Eğitim Bilimleri Enstitüsü tarafından desteklenen çevrimiçi bir dijital kütüphanedir. Eğitim literatürünü kapsar, ancak özellikle eğitim psikolojisi ile ilgili birçok makaleyi içerir.
ScienceDirect: ScienceDirect, psikoloji ve davranış bilimleri de dahil olmak üzere geniş bir yelpazedeki bilimsel ve teknik araştırmalara erişim sağlayan büyük bir veri tabanıdır.
Google Scholar: Geleneksel bir veri tabanı olmasa da, Google Scholar, çok çeşitli yayıncılık formatları ve disiplinlerdeki bilimsel literatürün tam metnini veya metadatasını indeksleyen ücretsiz bir web arama motorudur. Akademik araştırmacılar için hem hakemli makaleleri hem de gri literatürü bulmak için kullanışlı bir araçtır.
Diğer Kaynaklar
Kaplan-Solms, K., & Solms, M. (2002). Clinical studies in neuro-psychoanalysis: Introduction to a depth neuropsychology (2nd ed.). Karnac Books.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, Beklentiler, Program İçerik ve Sürecinin Aktarılması, Konuların Belirlenmesi, Ölçme ve Değerlendirme
2. Hafta
1. Sosyal Psikoloji
Bilişsel uyumsuzluk
Modern reklamda ikna
Fiziksel ceza ve suç faaliyeti
Popüler kültürde Halo etkisi
Deneysel sosyal psikoloji
Sosyal medya uyumu mu yoksa bireyselliği mi teşvik ediyor?
Modern toplumda cinsiyet rolleri
Pavlov'un reklamcılıktaki koşullanması arasındaki ilişki
Modern toplumda “mutluluk korkusu”
Ulusal kimlik
3. Hafta
2. Klinik Psikoloji
Çocukluk nevrozunun yetişkin ruh sağlığı üzerindeki etkileri
İki terapi türünü karşılaştırın
Anksiyete bozukluğunun kişinin günlük yaşamına etkileri
Çocukluk travması, yetişkinlikte etkileri
Ergenlerde ruh sağlığı sorunları
“Ana yanlısı” web sitelerinin yeme bozukluğu oranlarına etkisi
Yeme bozukluklarıyla ilişkili risk faktörleri
Çocuklukta davranış bozukluklarının tedavisi
Medyadaki şiddet ile çocukluk davranışı arasındaki ilişki
Sosyal medya bağımlılığı
4. Hafta
3.Deneysel Psikoloji
Renk ruh halini etkiler mi?
Renk iştahı etkiler mi?
Renkler akademik performansı etkileyebilir mi?
Müziğe verilen fizyolojik tepkiler
Sosyal medya bağımlılığa neden olur mu?
Yüz simetrisi çekiciliğe neden olabilir mi?
Cinsiyet ve hafıza arasındaki ilişki
İnsanların optik yanılsama görmelerindeki farklılıklara ne sebep olur?
Gruplarda uyumun nedeni nedir?
Müzik zevki kişilik özelliklerinden etkilenir mi?
5. Hafta
4. Çocuk Psikolojisi
Bağlanma teorisi
Çocuklarda sosyal etkileşim
Küçük yaşta kayıpla karşı karşıya kalan çocukların psikolojik gelişimlerine etkileri
Reklamda cinsiyete göre farklılaştırılmış oyuncaklar
Rengin çocuğun gelişimine etkisi
Çocuklar saldırganlığı nasıl algılıyor?
Küçük çocuklarda bilişsel süreçler
Hayal ürünü oyunlar sosyalleşmeyi etkiler mi?
Erken yaşta sosyo-duygusal büyüme
Oyunun çocuğun gelişimine etkileri
6. Hafta
5.Gelişim Psikolojisi
Dil edinim sürecini neler etkiler?
Ebeveynlik tarzının çocuğun fiziksel ve psikolojik gelişimine etkisi
Zorbalık kişinin gelişimini nasıl etkiler?
Doğum sırası ertelemeyi tanımlar mı?
Yaşamın çeşitli aşamalarında kısa süreli hafıza sınırları
Öğrenme ortamında pekiştirme
Çocuğun yiyecek seçimini neler etkiler?
Müzik dinleme ile akademik performans arasındaki ilişki
İzin verici ve otoriter ebeveynler
Öz-yeterlik uzun süreli hafızayı etkiler mi?
7. Hafta
6. Anormal Psikolojisi
Mevsimsel duygusal bozukluk
Yeme bozuklukları ile anksiyete bozuklukları arasındaki ilişki
Çocukluk travmalarının neden olduğu fobiler
Grup terapisi ve bilişsel davranışçı terapi
Psikanalitik terapi: tarih, gelişim
Sınır kişilik bozukluğu
Şizofreni
Majör depresif bozukluk
DEHB
Antisosyal kişilik bozukluğu
8. Hafta
7.Bilişsel Psikoloji
Spor dikkati etkiler mi?
Bilişte uygulamalı araştırma
Popüler kültürde bir hafıza teması
Bilinç ve biliş
Anlatı psikolojisi
Problem çözme becerilerinin geliştirilmesi
Karar verme süreçleri
Yapay zeka gelişiminde bilişsel sinir biliminin rolü
Biliş teorileri
Bilişin algıyla nasıl bir ilişkisi vardır?
9. Hafta
8. Adli Psikoloji
Seri katillerin ilk belirtileri
Çocuk suçlular ve bedensel ceza
Suç davranışlarında psikopati
Adli muayenede antisosyal kişilik bozukluğu
Erkeklere yönelik aile içi şiddet
Kolluk kuvvetlerindeki kariyer sosyal yaşamı etkiler mi?
Yetiştirilme tarzının seri katiller üzerindeki etkileri
10. Hafta
9. Suç ve Suçluluk Psikolojisi (Kriminal)
Akıl hastalığı ve ölüm cezası
Duruşmaya çıkma yeterliliği
Jüri seçiminde önyargı
Cezaevi sistemi ve rehabilitasyon
Sosyal medyanın taklit suçlarına etkisi
Kitlesel okul silahlı saldırılarının nedenleri ve etkileri
Psikolojik bozukluklar ve hapsedilme
Sosyoekonomik durum ve suç davranışı
Sosyal çevre ve saldırganlık
11. Hafta
10. Kültürel Psikoloji
Yeme bozuklukları ve fiziksel sağlık
Popüler kültür ve anoreksiya oranları
Artan genç intihar oranlarının nedenleri
Felaket sonrası onarım: sosyal ve sağlık psikolojisi
Sigarayı bırakma stratejileri
Modern toplumda güvenlik ekipmanlarının tanıtımı
Stres yönetimi ve rahatlama
Gaziler arasında TSSB
Bakım vermenin psikolojik etkileri
12. Hafta
11.Nöropsikoloji
Müzik ve öğrenme bozukluğu tedavisi
Zamirlerin temsili ve öz algı
Akıl teorisi
Nöropsikolojik veriler ve DEHB tedavisi
Seçim ve dürtüsellik ile ilişki
Seçim öncesi hesaplama nedir?
Bilişsel bozukluk ve demir eksikliği
Demans hastalarında nöropsikolojik testler
Sözsüz nöropsikoloji ve IQ testi
13. Hafta
12. Kişilik Psikolojisi
Mizaç ve yaratıcılık arasındaki ilişki
Olumlu sosyal davranışla bağlantılı özellikler
Kişilik değerlendirmelerinin karşılaştırılması
Kişilik tipleri ile müzik tercihleri arasındaki ilişki
Atletizm ve kişilik özellikleri
Sosyal medya ve kişilik
A Tipi davranışın akademik başarıya etkisi
Sanat tercihleri ve kişilik
Gençlerde düşük benlik saygısının nedeni nedir?
14. Hafta
13.Eğitim Psikolojisi
Disleksik öğrencilerin dahil edilmesi
Okulda zorbalık ve mağduriyet
Edimsel koşullanma teorisi
Benlik saygısı, özgüven ve akademik başarı
Müziğin bilişsel performansa etkisi
Motivasyon ve öğrenme stratejileri
Ödüllerin, tanınmanın ve motivasyonun öğrenci başarısı üzerindeki etkisi
Ebeveynlik stillerinin akademik başarı ve kariyer seçimlerine etkisi
Öğretim planlamasında sevgi ve sosyal davranış
Başarı boşlukları disiplin boşluklarıyla mı ilgili?
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Uygulamalı Bilgi: Psikolojik ilkelerin klinik psikoloji, örgütsel psikoloji, eğitim psikolojisi ve topluluk psikolojisi gibi alanlar da dahil olmak üzere gerçek dünyadaki sorun ve sorunlara uygulanması.
ÖÇ-2
Mesleki Gelişim: Staj fırsatları, pratik deneyimler veya araştırma asistanlığı da dahil olmak üzere psikoloji veya ilgili alanlardaki kariyerlere hazırlık.
ÖÇ-3
Yaşam Boyu Gelişim: Çocukluk, ergenlik, yetişkinlik ve yaşlanma dahil yaşam boyu psikolojik gelişim bilgisi.
ÖÇ-4
Çeşitlilik ve Katılım: Psikolojik araştırma, uygulama ve politikada çeşitliliğin ve katılımın öneminin tanınması.
ÖÇ-5
Kanıta Dayalı Uygulama: Psikolojik bozukluklara yönelik kanıta dayalı müdahaleler ve tedavilere aşinalık ve bunların etkililiğini eleştirel olarak değerlendirme becerisi.
ÖÇ-6
Kişisel Farkındalık ve Profesyonel Kimlik: Kişisel değerler, önyargılar ve varsayımlar üzerine düşünmenin yanı sıra bir psikolog veya psikolojik araştırmacı olarak profesyonel kimliğin geliştirilmesi.
ÖÇ-7
Disiplinlerarası Bağlantılar: Psikolojinin sinir bilimi, sosyoloji, antropoloji ve halk sağlığı gibi diğer disiplinlerle nasıl kesiştiğinin anlaşılması.
ÖÇ-8
Psikolojik Teorileri Anlamak: Öğrenciler bilişsel, davranışsal, psikodinamik, hümanistik, ve sosyo-kültürel bakış açılarının geliştirilmesi.
ÖÇ-9
Araştırma Becerileri: Deneysel tasarım, istatistiksel analiz ve psikolojik literatürün eleştirel değerlendirilmesi de dahil olmak üzere araştırma yöntemlerinde yeterlilik.
ÖÇ-10
Etik İlkeler: Gizlilik, bilgilendirilmiş onam ve mesleki davranışla ilgili konular da dahil olmak üzere, psikolojik araştırma ve uygulamalarda etik ilkelere ilişkin farkındalık ve bunlara bağlılık.
ÖÇ-11
İletişim Becerileri: Psikolojik kavramları ve bulguları hem profesyonel hem de sıradan izleyicilere sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletme becerisi.
ÖÇ-12
Eleştirel Düşünme: Psikolojik teorileri, araştırma bulgularını ve gerçek dünya uygulamalarını değerlendirmek için eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesi.
ÖÇ-13
Kültürel Yeterlilik: Kültürel çeşitliliğin anlaşılması ve bunun psikolojik süreçler, davranışlar ve ruh sağlığı tedavisi üzerindeki etkisi.
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.