Bir bireyin üretken ve verimli olmasını sağlayan en önemli faktörlerden biri nitelikli ilişkiler kurabilme ve yetkin bir biçimde yürütebilme becerisidir. Programın amacı, öğrencilerimizin hayatları boyunca her alanda kuracakları ilişkileri yönetebilmek adına başa çıkma kaynakları ve becerilerini geliştirebilmek; psikolojide en önemli konulardan olan "bağlanma" ve "özneleşme" hakkında farkındalıklarını arttırabilmektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Final sınavına girebilmek için %70 devam zorunluluğu vardır.
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Özay Özdemir
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 15:00-18:00 3B 11-13-15 Ataköy Kampüsü
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 14:00-15:00 3B 11-13-15 Ataköy Kampüsü
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Programın hedeflerine ulaşabilmesi için üzerinde çalışılacak konuları işlerken sözlü anlatım, grup tartışmaları, vaka paylaşımları, dramatizasyon/rol çalışmaları gibi uygulamalarla öğrencilerimizin aktif öğrenme süreci içerisinde olmaları hedeflenmektedir.
Temel Kaynaklar
1. Bolwby, J. (2013) Bağlanma ve Kaybetme 1: Bağlanma (Çev. Soylu, TV) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
2. Bolwby, J. (2021) Bağlanma ve Kaybetme 2: Ayrılık (Çev. Günay, M) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
3. Bolwby, J. (2013) Bağlanma ve Kaybetme 3: Kaybetme (Çev. Nirven, N) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
4. Kesebir, S., Kavzoğlu, S. Ö., & Üstündağ, M. F. (2011). Bağlanma ve psikopatoloji. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 3(2), 321-342.
5. Hazan C, Shaver PR. Romantic love conceptualized as an attachment process. J Pers Soc Psychol 1987; 52:511-524.
6. Topcu, M. (2016). Ayrılma ve bireyleşme: Nesne ilişkileri üzerine terapötik uygulama. Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, 3(2), 17-28.
Diğer Kaynaklar
1. Mahler, M.S., F. Pine, A. ve Bergman. (1975). The Psychological Birth of the Human Infant. NY: Basic Books.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş, açılış ve tanışma, dersin tanıtılması, ders konuları hakkında serbest konuşma.
Uygulama, Sözlü Anlatım
2. Hafta
İlişkinin temel kavramları olan bağlanma, ayrılma-bireyleşme, nesne ilişkileri hakkında bilgilendirme-geri bildirim alma.
Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta
Bağlanma kuramları temel kavramlar
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Bebeklikten yetişkinliğe bağlanma çeşitleri ve özellikleri
Sözlü Anlatım, Uygulama, Vaka Analizi
5. Hafta
Ayrılma-Bireyleşme kuramına ilişkin temel kavramlar
Sözlü Anlatım, Uygulama, Vaka Analizi
6. Hafta
Ayrılma-bireyleşme sürecinden özneleşme aşamasına
Sözlü Anlatım, Uygulama, Vaka Analizi
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Sınavın çözümlenmesi ve yorumlanmasıyla öğrenmedeki eksiklerin tamamlanması. İlişki kuran öznenin ruhsal gelişimine psikanalitik bakış-I
Sözlü Anlatım
9. Hafta
İlişki kuran öznenin ruhsal gelişimine psikanalitik bakış-II
Sözlü Anlatım, Vaka Analizi
10. Hafta
Psikanalitik dürtü kuramları
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Psikanalitik kuramda topoğrafik ve yapısal modeller
Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta
Psikanalitik nesne ilişkisi kuramları
Sözlü Anlatım, Uygulama, Vaka Analizi
13. Hafta
Yetişkinlik ilişkilerindeki sorunlara temel yaklaşımlar
Sözlü Anlatım, Vaka Analizi
14. Hafta
Final öncesi genel özet. Programın ve ders süresince ilişkimizin değerlendirilmesi
Sözlü Anlatım, Vaka Analizi
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ1.Katılımcılar ruhsallıklar arası bağ oluşumu, bağlanma ve ilişki konusunun temel kavramlarını, kavramlar arasındaki farkları ve ilişkileri öğrenir
ÖÇ-2
ÖÇ2. Kişisel farkındalık kazanır. Kendini daha iyi tanıyarak iç ve dış iletişimini sağlıklı kurar. Hem kendi hem de başkalarının iyilik halini besler.
ÖÇ-3
ÖÇ3. İyi bir dinleyici olma ve kendini iyi ifade edebilme özelliklerini geliştirir.
ÖÇ-4
ÖÇ4. Çift ya da grup ilişkilerinde empati kurmanın önemi hakkında farkındalık kazanır. Görüşme teknikleri, psikoterapi dersleri gibi ileri düzey derslerde, alanlarda daha yetkin olmasını sağlar.
ÖÇ-5
ÖÇ5. İlişki yönetimine anlık bir kesitten değil geçmişten bugüne uzanan dinamiklerin ve etkenlerin analizini yaparak bakabilir. Bu durum büyük resmi ve anahtar etkenleri görme becerisini artırır. Etkili terapistlik için önemli bir özelliktir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.