Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı(Yüksek Lisans)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


AĞIZ BİLİMİ VE AĞIZ ARAŞTIRMALARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEY0019 AĞIZ BİLİMİ VE AĞIZ ARAŞTIRMALARI 3/0/0 SA Türkçe 8
Dersin Amacı
Ağız araştırmaları konusunda temel bilgilerle, Anadolu ve Rumeli Ağızları üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenme.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 16.00-18.00, 1B16
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 14.00-15.00, 3D11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım,  tartışma, soru-cevap.
Temel Kaynaklar Karahan, Leyla, Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK, Ankara, 1996.

Gülensoy, Tuncer, Anadolu ve Rumeli Ağzıları Bibliyoğrafyası,  Ankara, 1981.

Gülensoy, Tuncer, Türkiye Türkçesi Ağzıları Bibliyoğrafyası, Ankara, 2002.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dilin bir kolu olarak ağız. Sözlü anlatım.
2. Hafta Ağız bölgeleri. Sözlü anlatım.
3. Hafta Ağız bölgeleri. Sözlü anlatım.
4. Hafta Ağız malzemelerinin derlenmesi ve incelenmesi. Sözlü anlatım.
5. Hafta Ağız malzemelerinin derlenmesi ve incelenmesi. Sözlü anlatım.
6. Hafta Anadolu ve Rumeli Ağzıları üzerinde yapılmış çalışmalar ve yayınlar. Sözlü anlatım.
7. Hafta Anadolu ve Rumeli Ağzıları üzerinde yapılmış çalışmalar ve yayınlar. Sözlü anlatım.
8. Hafta Vize Sınavı
9. Hafta Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
10. Hafta Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
11. Hafta Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
12. Hafta Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
13. Hafta Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
14. Hafta Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
15. Hafta Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Ağız araştırmaları konusunda temel bilgilere sahip olur.
ÖÇ-2Anadolu ve Rumeli ağızları üzerinde yapılmış çalışmaları tanıtır.
ÖÇ-3Derleme, inceleme ve araştırma becerisini geliştirir.
ÖÇ-4Çeviri yazı sistemini kavrar.
ÖÇ-5Lehçe, şive ve ağız kavramlarını uygulamalı olarak öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5