Ağız araştırmaları konusunda temel bilgilerle, Anadolu ve Rumeli Ağızları üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenme.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 16.00-18.00, 1B16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 14.00-15.00, 3D11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap.
Temel Kaynaklar
Karahan, Leyla, Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK, Ankara, 1996.
Gülensoy, Tuncer, Anadolu ve Rumeli Ağzıları Bibliyoğrafyası, Ankara, 1981.
Gülensoy, Tuncer, Türkiye Türkçesi Ağzıları Bibliyoğrafyası, Ankara, 2002.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dilin bir kolu olarak ağız.
Sözlü anlatım.
2. Hafta
Ağız bölgeleri.
Sözlü anlatım.
3. Hafta
Ağız bölgeleri.
Sözlü anlatım.
4. Hafta
Ağız malzemelerinin derlenmesi ve incelenmesi.
Sözlü anlatım.
5. Hafta
Ağız malzemelerinin derlenmesi ve incelenmesi.
Sözlü anlatım.
6. Hafta
Anadolu ve Rumeli Ağzıları üzerinde yapılmış çalışmalar ve yayınlar.
Sözlü anlatım.
7. Hafta
Anadolu ve Rumeli Ağzıları üzerinde yapılmış çalışmalar ve yayınlar.
Sözlü anlatım.
8. Hafta
Vize Sınavı
9. Hafta
Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları.
Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
10. Hafta
Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları.
Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
11. Hafta
Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları.
Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
12. Hafta
Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları.
Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
13. Hafta
Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları.
Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
14. Hafta
Örnek bir ağız bölgesine ait metinler üzerinde inceleme çalışmaları.
Sözlü anlatım, metin üzerinde uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Ağız araştırmaları konusunda temel bilgilere sahip olur.
ÖÇ-2
Anadolu ve Rumeli ağızları üzerinde yapılmış çalışmaları tanıtır.
ÖÇ-3
Derleme, inceleme ve araştırma becerisini geliştirir.
ÖÇ-4
Çeviri yazı sistemini kavrar.
ÖÇ-5
Lehçe, şive ve ağız kavramlarını uygulamalı olarak öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.