Âşık edebiyatının oluşum sürecini ortaya konularak bu geleneğin önemli temsilcileri ve üretimleri hakkında akademik düzeyde değerlendirme yapılabilmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 13.00-16.00,4B0810
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 11.00-12.00, 4A12
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
Temel Kaynaklar
Köprülü, M. Fuat (1989), “Türk Edebiyatında Âşık Tarzı’nın Menşe ve Tekâmülü”, Edebiyat Araştırmaları I, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
Sakaoğlu, Saim. “Türk Saz Şiiri”, Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı III (Halk Şiiri)
Dizdaroğlu, Hikmet (1969), Halk Şiirinde Türler, Türk Dil Kurumu, Ankara.
Onay, Ahmet Talat Onay (1996), Türk Halk Şiirinin Şekil ve Nevi, Akçağ Yayınları, Ankara.
Çobanoğlu, Özkul (2000) Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Akçağ Yayınları/ Ankara.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Âşık Edebiyatı üzerine yapılan çalışmaların irdelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
2. Hafta
Âşık, saz şairi, halk şairi, ozan kavramlarının değerlendirilmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
3. Hafta
Âşık Edebiyatının oluşum sürecinin ortaya konulması.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
4. Hafta
Âşık Edebiyatının tarihi gelişiminin ortaya konulması.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
5. Hafta
Âşık Edebiyatının geleneksel yapısı ve kurallarının incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
6. Hafta
Âşıklık Muhitlerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
7. Hafta
Âşık Edebiyatında tür ve şekil özelliklerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
8. Hafta
Ara Sınav.
9. Hafta
16. yüzyıldan bugüne gelene kadar âşıklar ve eserleri ile ilgili bibliyografik ve biyografik bilgilerin sunulması.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
10. Hafta
Karacaoğlan ve âşık geleneğindeki yerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
11. Hafta
Âşık Ömer ve âşık geleneğindeki yerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
12. Hafta
Gevheri ve âşık geleneğindeki yerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
13. Hafta
Kayıkçı Kul Mustafa ve âşık geleneğindeki yerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
14. Hafta
Dadaloğlu ve âşık geleneğindeki yerinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Araştırma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
ÖÇ-1
Halk Edebiyatı geleneği içinde Âşık edebiyatının önemini kavrar.
ÖÇ-2
Âşık edebiyatı geleneğinin özelliklerini sıralar
ÖÇ-3
Âşık edebiyatı ve diğer edebiyat alanlarının ilişkisini sorgular ve karşılaştırmalı çözümlemeler yapar.
Çeşitli halk edebiyatı kuramları çerçevesinde âşıkların üretimlerini akademik düzeyde inceler.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.